Zasady oceniania ucznia
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSÓB OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO
§ 16
Zasady wewnątrzszkolnego oceniania precyzują i ujednolicają sposoby oceniania stosowane przez wszystkich nauczycieli Publicznej Szkoły Podstawowej Cogito w Poznaniu.
§ 17
1. Ocenianie to proces gromadzenia informacji o postępach i osiągnięciach ucznia, to integralny i naturalny element uczenia się i nauczania.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
2) rozpoznawanie potrzeb każdego ucznia i pomoc w samodzielnym planowaniu jego rozwoju;
3) motywowanie ucznia do dalszych postępów i wspieranie jego działań;
4) dostarczenie rodzicom/prawnym opiekunom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
5) umożliwienie nauczycielowi doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej;
6) określenie przez nauczycieli efektywności stosowanych metod pracy.
3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
2) ustalenie kryteriów oceniania zachowania;
3) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych
i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania według skali i w formach przyjętych w szkole;
4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych zgodnie z odrębnymi przepisami;
5) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania według skali obowiązującej w szkole;
6) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
7) ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom/prawnym opiekunom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
4. Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia oraz zachowanie ucznia.
5. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę.
6. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły.
7. Każda ocena jest jawna, zarówno dla uczniów, jak i rodziców/prawnych opiekunów i na ich prośbę nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić:
1) uczeń zostaje ustnie poinformowany o ocenie bezpośrednio po jej otrzymaniu;
2) na zebraniach z wychowawcą rodzice/prawni opiekunowie otrzymują w formie pisemnej oceny z poszczególnych zajęć edukacyjnych i zachowania.
3) podczas dni otwartych oraz indywidualnych kontaktów z wychowawcą lub nauczycielami rodzice/opiekunowie prawni mogą uzyskać informację ustną o ocenach.
8. Ocena powinna być zależna od możliwości intelektualnych ucznia, tak aby uwzględniała jego wkład pracy.
9. Nauczyciel jest zobowiązany indywidualizować pracę z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
10. Każdy uczeń może prezentować swą wiedzę i umiejętności różnymi metodami i w różny sposób, mając prawo do wyboru własnej drogi. Nauczyciel powinien brać pod uwagę, z jakim typem inteligencji ucznia ma do czynienia (językową, matematyczno – logiczną, ruchową, wizualno – przestrzenną, interpersonalną, intrapersonalną, przyrodniczą, muzyczną), dostosowując do jego potrzeb metody i formy nauczania oraz sposoby oceniania (w tym oceniania kształtującego).
11. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców/prawnych opiekunów o:
1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
12. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców/prawnych opiekunów o:
1) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
2) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
3) skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
13. Nauczyciele klas IV-VI przedstawiają rodzicom wymagania edukacyjne oraz sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów na pierwszym zebraniu rodziców w roku szkolnym za pośrednictwem wychowawcy klasy. Rodzice potwierdzają podpisem w dzienniku lekcyjnym fakt zapoznania się z wymaganiami edukacyjnymi z każdego przedmiotu.
14. Nauczyciele wszystkich przedmiotów przedstawiają uczniom w pierwszym tygodniu nauki w roku szkolnym wymagania edukacyjne i kryteria oceniania z poszczególnych przedmiotów w formie pisemnej. Uczniowie potwierdzają podpisem w zeszycie przedmiotowym zapoznanie się z wymaganiami edukacyjnymi.
15. Nauczyciele klas I-III przedstawiają rodzicom wymagania edukacyjne oraz sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów na pierwszym zebraniu rodziców w roku szkolnym. Rodzice potwierdzają podpisem w dzienniku lekcyjnym fakt zapoznania się z wymaganiami edukacyjnymi.
16. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie pisemnej opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
17.W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania, nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia.
18. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki nauczyciel bierze pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków, wynikających ze specyfiki tych zajęć.
19. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego lub/i zajęć komputerowych, informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza na czas określony w tej opinii.
20. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych lub informatyki uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” lub „zwolniona”.
§ 18
1. Nauczyciel oceniający postępy ucznia przyjmuje zasadę „oceniania w kontekście” czyli oceniania ucznia w środowisku, w którym realizowany jest proces uczenia się oraz oceniania kształtującego. Ocenianie odbywa się podczas zaangażowania ucznia w uczenie się i jest połączone z konkretnymi zadaniami, wykonywanymi przez ucznia. Takie podejście do oceniania stwarza każdemu uczniowi szansę wykazania się swoimi zdolnościami, ceniony jest bowiem rozwój umiejętności wykonywania konkretnych, użytecznych prac oraz umiejętności zastanawiania się i refleksji. Szczególną rolę przywiązuje się do indywidualnych uzdolnień.
2. Dzięki ocenie bieżącej i stałemu kontaktowi z nauczycielem, uczeń może uczyć się dostrzegania własnych sukcesów i rozpoznawania ewentualnych trudności. Uzyskuje wiedzę o tym, że ma prawo do błędu. Uzyskuje także informacje, jak wykorzystywać swoje mocne inteligencje w procesie uczenia się i w jaki sposób poprzez te inteligencje rozwijać słabsze strony. Kształtowanie samoświadomości i motywacji wewnętrznej uczniów to jedno z naczelnych zadań oceniania w szkole.
3. Zgodnie z koncepcją pracy szkoły i ideą oceniania kształtującego uczeń jest także zaangażowany w proces oceniania.
4. Ocena bieżąca dokonywana przez nauczyciela powiązana jest z samooceną ucznia i oceną koleżeńską. Porównuje się postępy ucznia z jego poprzednimi osiągnięciami, a nie z osiągnięciami innych uczniów, eksponuje mocne strony i dostarcza informacji o ewentualnych trudnościach w celu ich niwelowania i zapobiegania kolejnym.
5. Nauczyciele systematycznie uwzględniają różnorodne formy oceniania i metody sprawdzania osiągnięć uczniów, dbają o właściwe wkomponowanie oceniania w nurt prowadzonych działań edukacyjnych.
6. Sprawdzanie osiągnięć i umiejętności uczniów powinno być dokonywane w warunkach zapewniających obiektywność.
7. W klasach I –III osiągnięcia edukacyjne sprawdza się w toku kontroli ciągłej, obejmującej obserwację pracy ucznia, jego indywidualnych możliwości, jego zaangażowania i włożonego wysiłku, analizę osiąganych sprawności, ocenę umiejętności współpracy.
8. Nauczyciel kl. I – III zobowiązany jest do kontroli doraźnej, która obejmuje m.in.: sprawdziany, wypowiedzi ustne i pisemne, rozwiązywanie zadań, ciche i głośne czytanie, pisanie z pamięci i ze słuchu, prace domowe, wytwory pracy ucznia i inne, przewidziane programem nauczania. Zdobyte tą drogą informacje mają charakter diagnostyczny.
9. Ocenianie bieżące w klasach I – III:
1). Ocena bieżąca w klasach I- III wyrażana jest w postaci krótkiej informacji odnoszącej się do konkretnej umiejętności/wiedzy/postawy ucznia w formie ustnej lub pisemnej.
2). Dla udokumentowania bieżącej oceny opisowej stosuje się ocenę kształtującą i ocenę sumującą w skali sześciostopniowej, odnosząc się do konkretnych umiejętności wynikających z podstawy programowej i realizowanych programów nauczania.
10. Ustala się następującą skalę dokumentowania ocen bieżących w klasach I – III oraz kryteria oceniania:
Wspanialew skrócie: W
Bardzo dobrze w skrócie:B
Dobrze w skrócie: D
Przeciętnie w skrócie: P
Słabo w skrócie: S
11. W dokumentowaniu oceniania bieżącego dopuszcza się stawianie znaków „+” oraz „-”:
1) znaki „+” i „ – ” przy ocenie bieżącej wzmacniają funkcję motywacyjną oceny i wspierają kształtowanie indywidualnej drogi rozwoju dziecka.
2) w sensie formatywnym znak „+” przy ocenie bieżącej może postawić nauczyciel, jeżeli wiadomości, umiejętności (zaangażowanie) ucznia nieznacznie przewyższą wymagania edukacyjne przypisane do danej oceny nie osiągając jednocześnie wymagań do oceny o jeden stopień wyższej.
3) znak „-„ przy ocenie bieżącej może postawić nauczyciel, jeżeli wiadomości, umiejętności (zaangażowanie) ucznia nieznacznie „odbiegają” od wymagań edukacyjnych przypisanych danej ocenie, ale znacznie przewyższają wymagania od oceny o jeden stopień niższej.
12. Dokumentując ocenę bieżącą nauczyciel zapisuje:
1). Świetnie(W), jeżeli uczeń opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności określony podstawą programową w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych wynikających z programu nauczania danej klasy, a ponadto posiada wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania danej klasy proponuje rozwiązania nietypowe, osiąga sukcesy w konkursach, zawodach sportowych.
2) Bardzo dobrze (B), jeżeli uczeń: bardzo dobrze opanował zakres wiedzy i umiejętności określony podstawą programową, sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów nowych sytuacjach.
3) Dobrze (D), jeżeli uczeń: opanował wiadomości i umiejętności w zakresie pozwalającym na rozumienie większości relacji między elementami wiedzy z danej aktywności, poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne,
4) Przeciętnie (P), jeżeli uczeń: w ograniczonym zakresie opanował podstawowe wiadomości i umiejętności, a braki nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy objętej programem nauczania. Rozwiązuje (wykonuje) zadania typowe, o niewielkim stopniu trudności, zazwyczaj przy pomocy nauczyciela.
5) Słabo (S), jeżeli uczeń: nie opanował niezbędnego minimum podstawowych wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania. Braki w wiadomościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z zakresu danej edukacji, nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań nawet o niewielkim stopniu trudności i przy pomocy.
13. Dokumentowanie oceniania bieżącego może być prowadzone także z wykorzystaniem następujących skrótów:
1) nb: nieobecności na sprawdzianach, kartkówkach;
2) bz: braki zadań, zeszytu;
3) np: brak przyborów i innych pomocy edukacyjnych koniecznych w pracy na zajęciach;
14. Dopuszcza się stosowanie kolorów w dzienniku lekcyjnym do oznaczenia: kolor zielony – ocena ze sprawdzianu.
15. Ocenianie bieżące w klasach IV-VI:
1) Bieżące ocenianie i sprawdzanie osiągnięć uczniów klas IV-VI powinno się odbywać w trakcie całorocznego procesu dydaktyczno – wychowawczego oraz poprzez ocenianie kształtujące.
2) Bieżące ocenianie uczniów odbywa się na podstawie: odpowiedzi ustnych, prac pisemnych, kontrolnych prac pisemnych (obowiązkowych sprawdzianów po zakończeniu działu programowego), kartkówek, pracy na lekcji, specjalnych zadań ustalonych przez nauczyciela.
3) Na wniosek ucznia lub jego rodziców/prawnych opiekunów sprawdzone i ocenione kontrolne prace pisemne są udostępnione do wglądu u nauczycieli poszczególnych przedmiotów do końca roku szkolnego (podczas zebrań, dni otwartych, spotkań z rodzicami i kontaktów indywidualnych).
4) Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, począwszy od klasy IV ustala się w stopniach według skali:
a) Stopień celujący (cel) 6
b) Stopień bardzo dobry (bdb) 5
c) Stopień dobry (db) 4
d) Stopień dostateczny (dst) 3
e) Stopień dopuszczający (dop) 2
f) Stopień niedostateczny (ndst) 1.
5) ocenę celującą otrzymuje uczeń, który: rozwiązuje samodzielnie złożone i trudne problemy, gwarantujące pełne opanowanie materiału podstawowego, kreatywnie rozwiązuje problemy nietypowe, podejmuje z własnej inicjatywy działania, wynikające z indywidualnych zainteresowań;
6) ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który: rozwiązuje samodzielnie problemy, gwarantujące pełne opanowanie programu nauczania, stosuje zdobytą wiedzę w nowych sytuacjach;
7) ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który: opanował wiadomości i umiejętności przydatne z danego przedmiotu, stosowane w sytuacjach typowych wg wzorów (przykładów) znanych z lekcji i podręcznika, ale nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności określonych
w programie nauczania;
8) ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który: opanował wiadomości i umiejętności o niewielkim stopniu złożoności, niezbędne do kontynuowania nauki, ale nie opanował w pełni podstawowych wiadomości i umiejętności określonych w programie nauczania;
9) ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który: opanował proste treści programowe, niezbędne do kontynuowania nauki, o niewielkim stopniu złożoności, ale nie potrafi wykorzystać ich w sytuacjach typowych, popełnia błędy, ma braki w wiadomościach, korzysta ze wskazówek nauczyciela;
10) ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który: nie opanował prostych treści programowych i nawet korzystając ze wskazówek nauczyciela, nie potrafi ich zastosować.
16. Oceny z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę zachowania.
17. Przy ocenianiu bieżącym dopuszcza się stosowanie znaków: „+” (plus), „-” (minus); 1) + przy ocenie stosuje się, gdy wiedza i umiejętności ucznia przekraczają nieco wymagania na daną ocenę, a są niewystarczające, aby uzyskać ocenę wyższą.
2) przy ocenie stosuje się, gdy wiedza i umiejętności są nieco niższe od wymagań na daną ocenę, zaś przekraczają wymagania na ocenę niższą.
18. Sprawdzian pisemny powinien być zapowiedziany uczniom co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem.
1) W jednej klasie można przeprowadzić najwyżej trzy sprawdziany w ciągu tygodnia, ale nie więcej niż jeden dziennie.
2) W przypadku nieobecności na sprawdzianie pisemnym, uczeń jest zobowiązany napisać sprawdzian w terminie ustalonym z nauczycielem.
3) Oceniając sprawdzian nauczyciel korzysta z ustalonej przez siebie punktacji.
19. Nauczyciel powinien sprawdzić i ocenić prace pisemne uczniów w terminie dwóch tygodni.
20. Kartkówki (trwające do 15 minut) sprawdzają umiejętności nabyte podczas trzech ostatnich tematów lekcyjnych. Mogą być niezapowiedziane. Ilość kartkówek nie może być większa, niż liczba rodzajów zajęć edukacyjnych w danym dniu.
21. Uczeń może poprawić każdą ocenę w takiej formie, za jaką ją otrzymał w terminie 7 dni, a uzyskana wówczas przez niego ocena jest ostateczna.
22. Nauczyciel przechowuje prace pisemne uczniów do końca roku szkolnego.
23. Skróty, które mogą być stosowane w dzienniku lekcyjnym oznaczają:
np. – oznacza nieprzygotowanie ucznia do zajęć, brak zeszytu, brak zeszytu ćwiczeń, przyrządów, przyborów, innych pomocy szkolnych.
24. W przypadku, gdy liczba godzin danych zajęć edukacyjnych w ciągu jednego tygodnia wynosi 1-3, uczeń ma prawo zgłosić bez konsekwencji jedno nieprzygotowanie w okresie.
25. W przypadku, gdy liczba godzin danych zajęć edukacyjnych w ciągu jednego tygodnia wynosi więcej niż 3, uczniowi przysługuje prawo do zgłoszenia bez konsekwencji dwóch nieprzygotowań (np.) do zajęć w okresie.
26. Zgłoszenie przez ucznia nieprzygotowania nie zwalnia go z zapowiedzianych kartkówek, sprawdzianów, odpowiedzi ustnych.
27. W przypadku gdy liczba godzin danych zajęć edukacyjnych w ciągu jednego tygodnia wynosi 1-3, uczeń ma prawo zgłosić bez konsekwencji jeden brak zadania (bz) w okresie.
28. W przypadku, gdy liczba godzin danych zajęć edukacyjnych w ciągu jednego tygodnia wynosi więcej niż 3, uczniowi przysługuje prawo do zgłoszenia bez konsekwencji dwóch braków zadań (bz.) w okresie.
29. W ocenianiu bieżącym dopuszcza się stawianie uczniom znaków „+”za aktywność i wykonanie zadania domowego, jak również dopuszcza się stawianie uczniom znaków”-„za niewykonanie zadań domowych.”
§ 19
1. Ocenianie zachowania klasach I – III:
1) bieżące oceny zachowania ucznia w klasach I- III dokumentuje się w dzienniku lekcyjnym według następującej skali:
a) wzorowe (wz);
b) bardzo dobre (bdb);
c) dobre (db);
d) poprawne (pop)
e) nieodpowiednie (ndp);
f) naganne (ng).
2) ocenianie bieżące zachowania odnosi się do wywiązywania się z obowiązków ucznia, postępowania zgodnego z dobrem społeczności szkolnej, dbałości o honor i tradycje szkoły, dbałości o piękno mowy ojczystej, dbałości o zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych, godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią, okazywanie szacunku innym osobom;
3) ze względu na specyfikę rozwoju psychofizycznego uczniów w młodszym wieku szkolnym, nauczyciele dostosowują proces bieżącego oceniania zachowania do poziomu rozwoju i wieku ocenianych uczniów;
4) śródroczne i roczne oceny zachowania w klasach I- III są ocenami opisowymi.
2. W klasach IV – VI bieżące, śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ustalone według następującej skali:
1) wzorowe (wz);
2) bardzo dobre (bdb);
3) dobre (db);
4) poprawne (pop);
5) nieodpowiednie (ndp);
6) naganne (ng).
3. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje szkoły;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
7) okazywanie szacunku innym osobom.
§ 20
1. Szczegółowe kryteria oceny zachowania:
1) Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
a) szanuje godność innych, jest uczciwy, koleżeński;
b) wyróżnia się kulturalnym zachowaniem w szkole i poza nią;
c) wzorowo wypełnia obowiązki ucznia;
d) usprawiedliwia na bieżąco wszystkie nieobecności, nie spóźnia się na lekcje z przyczyn nieuzasadnionych przez Rodziców;
e) jest odpowiedzialny za podjęte zadania;
f) reprezentuje szkołę na zewnątrz, np. w konkursach, zawodach sportowych.,
g) rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia;
h) dba o zdrowie oraz propaguje zdrowy i bezpieczny styl życia.
i) przestrzega zasad zachowania podczas przerw i właściwie reaguje na ich łamanie przez inne osoby;
j) pracy z grupą wykazuje pozytywne cechy podczas pełnienia powierzonej mu funkcji;
k) jest tolerancyjny wobec przekonań i poglądów innych, potrafi stawać w obronie innych;
l) dba o piękno mowy ojczystej;
m) jest uczciwy, życzliwy i prawdomówny w codziennym postępowaniu;
2) Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
a) bardzo dobrze wypełnia obowiązki ucznia;
b) szanuje godność innych, jest uczciwy, koleżeński;
c) kulturalnie zachowuje się w szkole i poza nią;
d)systematycznie uczęszcza do szkoły i dostarcza usprawiedliwienia wszystkich nieobecności, nie spóźnia się na lekcje z przyczyn nieuzasadnionych przez Rodziców;
e) jest odpowiedzialny w działaniach na rzecz klasy, szkoły i środowiska;
f) reprezentuje szkołę na zewnątrz;
g) systematycznie przygotowuje się do zajęć szkolnych, doskonali wiedzę i umiejętności, rozwija swoje zainteresowania;
h) jest tolerancyjny wobec przekonań i poglądów innych osób, zgodnie współpracuje w grupie;
i) jest uczciwy, życzliwy i prawdomówny w codziennym postępowaniu;
j) dba o mienie szkoły, ład i porządek w najbliższym otoczeniu;
k) dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób.
3) Ocenę dobrą, która jest oceną wyjściową, otrzymuje uczeń, który:
a) stara się wypełniać obowiązki ucznia;
b) dba o honor i tradycje szkoły;
c) kulturalnie zachowuje się w szkole i poza nią;
d) wykazuje właściwą postawę wobec tradycji i symboli narodowych;
e) przygotowuje się do zajęć szkolnych, dąży do doskonalenia wiedzy i umiejętności oraz rozwijania swoich zainteresowań.
f) stara się dbać o mienie szkoły, ład i porządek w najbliższym otoczeniu;
g) systematycznie uczęszcza do szkoły i dostarcza usprawiedliwienia nieobecności oraz spóźnień,
h) zazwyczaj przestrzega zasad zachowania podczas przerw;
1) używa kulturalnego słownictwa;
m) reaguje na upomnienia i stara się poprawić.
4) Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
a) stara się przestrzegać obowiązków ucznia
b) stara się dbać o honor i tradycje szkoły, ale zdarza mu się łamać zasady kulturalnego zachowania w szkole i poza nią;
c) stara się brać udział w życiu klasy;
d) niesystematycznie przygotowuje się do większości zajęć szkolnych;
e) stara się dbać o mienie szkoły, ład i porządek w najbliższym otoczeniu,
f) ma pojedyncze nieusprawiedliwione nieobecności i spóźnienia (nie więcej niż 10);
g) stara się unikać konfliktów
h) zdarza mu się niekulturalnie zachowywać w szkole i poza nią;
i) nie zawsze angażuje się w prace grupowe;
j) zdarza mu się nie wykazywać tolerancji wobec przekonań i poglądów innych osób.
5) Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
a) nie przestrzega obowiązków ucznia;
b) nie dba o honor i tradycje szkoły;
c) wagaruje;
d) nie szanuje tradycji i symboli narodowych;
e) nie bierze udziału w pracach na rzecz klasy, szkoły i środowiska;
f) jest zazwyczaj nieprzygotowany do zajęć szkolnych;
g) niesystematycznie wypełnia powierzone mu obowiązki;
h) nie uważa na lekcjach, przeszkadza innym uczniom w zajęciach;
i) niszczy mienie;
j) ma liczne nieusprawiedliwione nieobecności i spóźnienia
k) swoim zachowaniem stwarza zagrożenie dla siebie i innych osób,
l) swoim zachowaniem przeszkadza członkom grupy w pracy;
m) nie przejawia tolerancji wobec przekonań i poglądów innych osób,
n) łamie zasady obowiązujące w szkole;
o) łamie zasady kulturalnego zachowania się w szkole i poza nią;
p) nie reaguje na upomnienia;
q) jest nieuczciwy w codziennym postępowaniu;
r) przejawia agresję słowną lub/i fizyczną.
6) Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:
a) nie troszczy się o honor i tradycje szkoły;
b) nie bierze udziału w pracach na rzecz klasy, szkoły i środowiska;
c) lekceważy przygotowanie się do zajęć szkolnych;
d) lekceważy doskonalenie wiedzy i umiejętności oraz rozwijanie swoich zainteresowań;
e) lekceważy wypełnianie powierzonych mu obowiązków;
f) świadomie niszczy mienie własne, szkolne, społeczne, prywatne;
g) wagaruje; ma dużą liczbę nieusprawiedliwionych godzin i spóźnień
h) notorycznie łamie zasady zachowania na przerwach, nie reaguje na uwagi innych osób;
i) uniemożliwia pracę w grupie;
j) lekceważy polecenia nauczycieli;
k) drastycznie łamie zasady kulturalnego zachowania się w szkole i poza nią;
l) przejawia brak szacunku wobec innych osób;
m) często i świadomie prowokuje otoczenie swoim zachowaniem;
n) przejawia agresję słowną lub/i fizyczną,
o) jest nieuczciwy w codziennym postępowaniu;
p) nie wypełnia obowiązków ucznia;
r) pije alkohol lub/i pali papierosy lub/i kradnie lub/i używa środków odurzających/ narkotyków albo namawia innych do takiego zachowania.
2. Jeżeli uczeń ma 20 i więcej godzin nieusprawiedliwionych otrzymuje naganną ocenę zachowania.
3. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu ucznia do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę zachowania.
4. Bieżące oceny zachowania ustalane są przez wychowawcę raz w miesiącu, na godzinie z wychowawcą. Ocenę ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii uczniów klasy, oraz ocenianego ucznia, a także po uwzględnieniu zapisów z zeszytu uwag i zapisuje ją w dzienniku lekcyjnym.
5. Zeszyt pozytywnych i negatywnych uwag jest załącznikiem do dziennika lekcyjnego klas IV-VI.
6. Każdy nauczyciel ma prawo dokonywać w zeszycie zapisów, które zawierają datę, treść odnoszącą się do kryteriów oceniania zachowania oraz podpis nauczyciela.
§ 21
1. Rok szkolny dzieli się na dwa okresy.
2. Klasyfikacyjna ocena śródroczna i roczna jest podsumowaniem osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym okresie (roku) i obejmuje zajęcia edukacyjne określone w szkolnym planie nauczania i zachowanie ucznia. Polega na ustaleniu śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania.
3.Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego w ostatnim tygodniu realizacji zajęć edukacyjnych w miesiącu styczniu.
4.Klasyfikacja roczna, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu rocznych osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa odpowiednio w §33 ust. 15 oraz §34 ust. 2.
5. W klasach I-III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.
6. Ocena opisowa śródroczna powinna:
1) dawać informację o tym, co już dziecko umie, nad czym musi jeszcze popracować;
2) uwzględniać indywidualne możliwości dziecka;
3) brać pod uwagę wkład pracy dziecka, jego wysiłek i chęci;
4) nie etykietować uczniów;
5) eliminować niezdrową rywalizację o ocenę cyfrową;
6) nie pełnić funkcji nagrody czy kary;
7) nie zawierać krytyki dziecka.
8) zawierać wskazówki do dalszej pracy.
7. Ocena śródroczna w klasach I-III informuje o osiągnięciach uczniów, zawiera wskazania, nad czym uczeń powinien popracować w następnym okresie.
8.Wychowawca przedstawia rodzicom ocenę śródroczną pisemnie, na opracowanym przez siebie formularzu podczas zebrania z rodzicami organizowanego po klasyfikacji śródrocznej.
9.Roczna ocena klasyfikacyjna w klasach I-III uwzględnia poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.
10.Nauczyciele klas I-III przedstawiają propozycję rocznej oceny klasyfikacyjnej rodzicom/opiekunom prawnym uczniów na co najmniej dwa tygodnie przed końcowym rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej.
11. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne w klasach I-III z zajęć edukacyjnych i z zachowania formułuje wychowawca klasy w porozumieniu z nauczycielami uczącymi w danym oddziale.
12. Zasady wystawiania ocen z religii regulują odrębne przepisy.
13. Uczeń klas I-III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia z zajęć edukacyjnych w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
14. Na wniosek rodziców/prawnych opiekunów i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców/prawnych opiekunów rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
15.W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców/ prawnych opiekunów ucznia.
16. W klasach IV-VI śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.
17. Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
18. O przewidywanych ocenach wychowawca informuje uczniów i rodziców poprzez wpis do dzienniczka ucznia dwa tygodnie przed klasyfikacyjnym końcowo rocznym posiedzeniem rady pedagogicznej.
19. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
20. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
2) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
3) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
21. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
22. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
23. Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami/prawnymi opiekunami)
24. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim uzyskał po ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
25. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
26. Uczeń kończy szkołę podstawową:
1) jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie szóstej oraz roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem §23 ust. 1.
2) jeżeli przystąpił do sprawdzianu szóstoklasisty.
27. Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
27. O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej rada pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami/prawnymi opiekunami.
28. Sprawdzian po szóstej klasie przeprowadza się zgodnie z procedurami i warunkami określonymi w odrębnych przepisach.
§ 22
1. Nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne są zobowiązani co najmniej na miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym Rady Pedagogicznej poinformować ucznia i jego rodziców o zagrożeniu ocena niedostateczną z poszczególnych zajęć edukacyjnych. Informację tę sporządza wychowawca klasy lub w przypadku jego nieobecności nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły., a rodzic potwierdza te informacje podpisem. W przypadku braku możliwości osobistego kontaktu z rodzicem w ww. terminie, wychowawca klasy lub wyznaczony przez dyrektora szkoły nauczyciel za pośrednictwem sekretariatu szkoły przesyła ww. informację pismem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru pod adres zamieszkania rodzica/prawnego opiekuna.
2. Na co najmniej 2 tygodnie przed planowanym rocznym klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej nauczyciele informują uczniów, a wychowawca klasy rodziców/ prawnych opiekunów o proponowanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej klasyfikacyjnej ocenie z zachowania. Rodzic potwierdza w dzienniku lekcyjnym uzyskanie tej informacji.
3. Dopuszcza się zaznaczenie przewidywanej oceny z zajęć edukacyjnych i zachowania w postaci dwóch ocen przedzielonych za pomocą kreski łamanej, gdy nauczyciel nie może jeszcze jednoznacznie stwierdzić w tym terminie, jaki stopień powinien otrzymać uczeń. Jest to informacja dla ucznia, że ma szansę na uzyskanie lepszej oceny.
4. Decyzję o umożliwieniu uczniowi starania się o uzyskanie wyższej niż przewidywana oceny z zajęć edukacyjnych podejmuje nauczyciel realizujący dane zajęcia, jeżeli uczeń spełnia następujące wymogi:
1). W przypadku ucznia klas I- III:
systematycznie odrabiał prace domowe i przygotowywał się do lekcji,
wykonywał dodatkowe prace w wyznaczonych terminach,
był aktywny podczas zajęć,
korzystał z konsultacji,
wykazywał zainteresowanie zajęciami.
Nauczyciel analizuje ponownie osiągnięcia ucznia i ustala ocenę klasyfikacyjną.
2). W przypadku ucznia klas IV- VI:
systematycznie przystępował do pisania prac kontrolnych
systematycznie odrabiał prace domowe i przygotowywał się do lekcji,
wykonywał dodatkowe prace w wyznaczonych terminach,
był aktywny podczas zajęć,
korzystał z konsultacji,
wykazywał zainteresowanie przedmiotem i zaangażowanie w nauce,
w terminie starał się poprawić prace kontrolne.
Nauczyciel ustala formę sprawdzenia wiedzy i umiejętności z danego przedmiotu obejmującą zakres treści nauczania za dany rok szkolny. Uczeń przystępuje do sprawdzenia wiedzy i umiejętności w terminie uzgodnionym z nauczycielem, najpóźniej w przedostatnim tygodniu przed klasyfikacyjnym plenarnym zebraniem Rady Pedagogicznej.
5.Jeżeli ocena uzyskana przez ucznia podczas w/w sprawdzenia wiedzy i umiejętności nie jest akceptowana przez rodziców i ucznia, to rodzic może złożyć pisemny wniosek do dyrektora o uruchomienie trybu uzyskania wyższej oceny od proponowanej:
a) wniosek musi być złożony najpóźniej na cztery dni przed planowanym plenarnym zebraniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej
b) nauczyciel w terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły, najpóźniej w dniu wyznaczonego posiedzenia klasyfikacyjnego w obecności nauczyciela uczącego tego samego lub pokrewnego przedmiotu wyznaczonego przez dyrektora lub wychowawcy klasy przeprowadza sprawdzian wiedzy i umiejętności ucznia.
c) ze sprawdzenia wiadomości sporządza się protokół, który zostaje dołączony do dokumentacji nauczania.
d) ocena uzyskana w trakcie w/w sprawdzenia nie może być niższa od oceny przewidywanej i jest ostateczna.
6.Rodzic (prawny opiekun) ma prawo odwołać się od oceny z zajęć edukacyjnych oraz od oceny zachowania zgłaszając zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uzna, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia muszą być zgłoszone na piśmie w terminie do 3 dni od plenarnego klasyfikacyjnego zebrania Rady Pedagogicznej, jeżeli rodzice uważają, że naruszony został tryb wystawienia tej oceny.
7.W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
8.W skład komisji wchodzą:
a. dyrektor szkoły albo dyrektor w zastępstwie – jako przewodniczący komisji;
b. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
c. nauczyciel z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
9.Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
10.Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych w klasach IV- VI nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
11.Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
a. skład komisji i termin sprawdzianu;
b. zadania (pytania) sprawdzające;
c. wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.
12.Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
13.Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
14.W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala ocenę biorąc pod uwagę opinię innych nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
15.W skład komisji wchodzą nauczyciele uczący w danej klasie oraz dyrektor szkoły lub dyrektor w zastępstwie jako przewodniczący. Z prac komisji sporządza się protokół. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
§ 23
1. Począwszy od klasy IV, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
2. Do wyjątkowych przypadków zalicza się: długotrwałą, usprawiedliwioną nieobecność w szkole lub/i trudną sytuację losową ucznia.
3.Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, techniki, informatyki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
4.Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
5.Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący;
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
6. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
1) skład komisji;
2) termin egzaminu poprawkowego;
3) pytania egzaminacyjne;
4) wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.
7. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
8. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
9. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem ust.10.
10.Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
§ 24
1. W klasie VI podstawowej jest przeprowadzany sprawdzian poziomu opanowania umiejętności ustalonych w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, określonych w odrębnych przepisach, zwany dalej „sprawdzianem”.
2. Sprawdzian przeprowadza się każdego roku w kwietniu, w terminie ustalonym każdorazowo przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
3. Za organizację i przebieg sprawdzianu odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, którym jest dyrektor szkoły.
4. Sprawdzian przeprowadza się zgodnie z odpowiednimi przepisami.
§ 25
Dokumentację przebiegu sprawdzianu prowadzi się i przechowuje zgodnie z odpowiednimi przepisami.
- Od§ 16 dotychczasową treść oznacza się jako paragrafy 26 – 30