Statut Szkoły

STATUT
PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ COGITO W POZNANIU

Rozdział I
Postanowienia ogólne

§1

  1. Statut reguluje zadania, strukturę organizacyjną i sposoby działania szkoły podstawowej, której nazwa brzmi: Publiczna Szkoła Podstawowa Cogito.
  2. Siedzibą szkoły jest budynek przy ulicy Sierakowskiej 23 w Poznaniu.

§ 2

  1. Organem prowadzącym Publiczną Szkołę Podstawową Cogito jest Ogólnopolski Operator Oświaty z siedzibą na ul. Gorczyczewskiego 2/7 w Poznaniu.

§ 3

  1. Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego określenia o:
    1. szkole – należy przez to rozumieć Publiczna Szkoła Podstawowa Cogito;
    2. organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Ogólnopolski Operator Oświaty;
    3. dyrektorze szkoły     –  należy  przez  to  rozumieć  Dyrektora  Publicznej  SzkołyPodstawowej Cogito;
    4. nauczycielach – należy przez to rozumieć nauczycielki i nauczycieli Publicznej Szkoły Podstawowej Cogito;
    5. uczniach –  należy  przez  to  rozumieć  uczennice  i  uczniów  Publicznej  Szkoły Podstawowej Cogito;
    6. rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców i opiekunów prawnych uczennic i uczniów Publicznej Szkoły Podstawowej Cogito;
    7. radzie pedagogicznej – należy przez to rozumieć Radę Pedagogiczną Publicznej Szkoły Podstawowej Cogito;
    8. samorządzie uczniowskim – należy przez to rozumieć Samorząd Uczniowski Publicznej Szkoły Podstawowej Cogito;
    9. radzie rodziców – należy przez to rozumieć Radę Rodziców Publicznej Szkoły Podstawowej Cogito;
    10. dzienniku elektronicznym – należy przez to rozumieć dziennik Librus;
    11. ustawę – Prawo oświatowe – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.);
    12. ustawę o systemie oświaty – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2021 r. poz. 2023 ze zm.).

Rozdział II
Cele i zadania szkoły

§ 4

  1. Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, w szczególności z ustawy – Prawo oświatowe i ustawy o systemie oświaty.

§ 5

  1. Szkoła w szczególności realizuje poniższe cele:
    1. edukacja, w tym kształcenie i wychowanie uczniów, w tym udzielanie im pomocy psychologiczno-pedagogicznej i   organizowanie   opieki   nad   uczniami z niepełnosprawnościami;
    2. kształtowanie i rozwijanie wśród uczniów kompetencji wspierających wszechstronny rozwój człowieka i zapewniających przygotowanie do życia we współczesnym świecie;
    3. upowszechnianie wśród uczniów wiedzy z zakresu edukacji ekologicznej (w tym klimatycznej), prawnej i seksualnej;
    4. kształtowanie wśród uczniów postaw prodemokratycznych oraz zachęcanie ich do brania aktywnego udziału w życiu społeczno-politycznym państwa i regionu;
    5. umożliwianie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
    6. upowszechnianie oraz  wdrażanie  wiedzy  o  zasadach  bezpieczeństwa oraz promowaniu ochrony zdrowia i jego wzmacnianiu w znaczeniu fizycznym i psychicznym.

§ 6

  1. Cele, o których mowa w paragrafie poprzedzającym, szkoła realizuje w szczególności poprzez następujące zadania:
    1. organizację obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
    2. tworzenie warunków do bezpiecznego i wszechstronnego rozwoju każdego ucznia;
    3. stosowanie metod wspierających efektywne uczenie się;
    4. kształtowanie wśród uczniów umiejętności w zakresie: komunikacji interpersonalnej, współpracy, radzenia sobie z trudnymi emocjami, planowania własnego rozwoju, ponoszenia odpowiedzialności za swoje decyzje i wybory;
    5. nauczanie i pracę oparte na podmiotowości każdego członka społeczności szkolnej;
    6. organizowanie wycieczek, spotkań i wydarzeń;
    7. współpracę z organizacjami pozarządowymi, samorządowymi, rządowymi i innymi, w tym zrzeszeniami nieformalnymi;
    8. opracowywanie i wdrażanie programu wychowawczo-profilaktycznego.

Rozdział III
Organy szkoły

§7

  1. Organami szkoły są:
    1. dyrektor;
    2. samorząd uczniowski;
    3. rada pedagogiczna;
    4. rada rodziców.

§ 8

  1. Dyrektor szkoły realizuje zadania wynikające z przepisów prawa (Karta Nauczyciela oraz Kodeks pracy) oraz w szczególności:
    1. lideruje, wspierając uczenie się i wszechstronny rozwój uczniów, pracę  nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły;
    2. dba o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły;
    3. prowadzi ewaluacje wewnętrzne, analizuje ich wyniki i wdraża formułowane na ich podstawie wnioski;
    4. nadzoruje realizację celów i zadań szkoły, o których mowa w rozdziale II;
    5. publikuje w Biuletynie Informacji Publicznej szkoły, w formie ogólnodostępnej ujednolicone teksty statutu szkoły, regulaminu rady szkoły, regulaminu samorządu uczniowskiego, regulaminu rady rodziców, regulaminu rady pedagogicznej.

§ 9

  1. Samorząd uczniowski realizuje kompetencje wynikające z przepisów prawa oraz w szczególności:
    1. współtworzy dogodne warunki uczenia się uczniom;
    2. proponuje rozwiązania mające na celu poprawę jakości pracy szkoły;
    3. przeprowadza wybory do samorządu uczniowskiego;
    4. wybiera opiekuna samorządu uczniowskiego.
  2. Samorząd uczniowski działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu. Dla klas I-III powoływany jest tzw. Mały Samorząd.
  3. Opiekę nad  działaniami  samorządu  uczniowskiego  sprawuje  opiekun  samorządu uczniowskiego.

§ 10

  1. Rada pedagogiczna realizuje zadania wynikające z przepisów prawa (Karta Nauczyciela oraz Kodeks pracy) oraz w szczególności:
    1. współtworzy dogodne warunki uczenia się i wszechstronnego rozwoju uczniom i pracy nauczycielom;
    2. wspiera rzetelną realizację programów nauczania opartą o formułowanie wymagań edukacyjnych dostosowanych do potrzeb i możliwości ucznia.

§ 11

  1. Rada rodziców realizuje zadania i kompetencje wynikające z przepisów prawa oraz w szczególności:
    1. współtworzy dogodne warunki nauki i wszechstronnego rozwoju uczniom i pracy nauczycielom;
    2. wyraża opinie i wnioskuje do dyrektora szkoły i organu prowadzącego we wszystkich sprawach związanych z działalnością szkoły.

§ 12

  1. Organy, o których mowa w 7, współdziałają ze sobą poprzez bieżące informowanie pozostałych organów o swojej działalności i jej planowanych kierunkach.
  2. Poszczególne organy mogą zgłaszać pozostałym organom swoje wnioski i uwagi co do prowadzonej przez nich działalności. Organ powinien ustosunkować się do zgłoszonych uwag bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu 14 dni.
  3. Organy mogą organizować wspólne narady i konsultacje.
  4. Koordynowaniem współpracy organów zajmuje się dyrektor szkoły.

§ 13

  1. Spory pomiędzy organami rozwiązuje dyrektor szkoły, o ile nie jest stroną sporu.
  2. Organ odpowiedzialny za rozwiązanie sporu powinien dążyć do tego, by organy pozostające w sporze porozumiały się między sobą w drodze mediacji, a gdy to nie jest możliwe, powinien rozstrzygnąć spór przy zachowaniu dalece idącej bezstronności i obiektywności, a także z uwzględnieniem interesów organów pozostających w sporze.

Rozdział IV
Organizacja pracy szkoły

§14

  1. Podstawę organizacji pracy szkoły w danym roku szkolnym stanowią:
    1. arkusz organizacji szkoły;
    2. plan finansowy szkoły;
    3. plan pracy szkoły;
    4. tygodniowy rozkład zajęć;
    5. przydział czynności poszczególnym nauczycielom i pozostałym pracownikom.

§ 15

  1. Działalność edukacyjna szkoły jest określana przez:
    1. szkolny zestaw programów nauczania oraz podręczników (z tym, że dobór podręczników nie jest obowiązkowy), który uwzględniając wymiar wychowawczy, obejmuje całość działań szkoły z punktu widzenia dydaktycznego;
    2. program wychowawczo-profilaktyczny, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym, realizowane przez wszystkich nauczycieli.

§ 16

  1. Szkoła prowadzi działalność dydaktyczno-wychowawczą poprzez organizację:
    1. obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
    2. dodatkowych zajęć edukacyjnych:
      1. kanonów,
      2. kół zainteresowań,
    3. zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnościami;
    4. zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
    5. zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia i uczniów, w szczególności w celu kształtowania ich aktywności i kreatywności;
    6. zajęć z doradztwa zawodowego;
    7. zajęć etyki i religii;
    8. zajęć wychowania do życia w rodzinie.

§ 17

  1. W szkole działają oddziały ogólnodostępne.
  2. Oddziały, o których mowa w ust. 1, są organizowane i funkcjonują zgodnie z odrębnymi przepisami ich dotyczącymi.

§ 18

  1. Szkoła zapewnia możliwość funkcjonowania wolontariatu uczniów przez cały rok szkolny.
  2. Szkoła wspiera działania podejmowane w ramach wolontariatu w szczególności poprzez:
    1. informowanie za pośrednictwem nauczycieli, wychowawców o działaniach możliwych do podjęcia w ramach wolontariatu oraz inspirowanie do nich;
    2. udzielanie pomocy merytorycznej uczniom zaangażowanym w wolontariat;
    3. wyznaczanie przez dyrektora szkoły nauczyciela sprawującego opiekę nad danymi działaniami w ramach wolontariatu – na wniosek zainteresowanych uczniów;
    4. udostępnianie (w miarę możliwości) pomieszczeń szkolnych na działania prowadzone przez uczniów w ramach wolontariatu.
  1. Szkolny wolontariat wspiera funkcję dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą szkoły: umożliwia zdobycie i poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu problemów wykluczenia społecznego,  niepełnosprawności,  bezdomności,  przyczynia  się do kształtowania postaw prospołecznych, stałej gotowości niesienia pomocy innym w różnych sytuacjach życiowych, umożliwia wyjście naprzeciw potrzebom uczniów pochodzących z ubogich rodzin.
  2. Szkoła organizuje i realizuje działania w zakresie wolontariatu w ramach Szkolnego Wolontariatu „Skrzydlaki”.
  3. Działalność wolontariatu reguluje odrębny regulamin.

§ 19

  1. W szkole udziela się opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebne wsparcie poprzez:
    1. pomoc psychologiczno-pedagogiczną;
    2. organizację zajęć specjalistycznych.
  1. Szkoła występuje do rady rodziców i innych instytucji i organizacji z prośbą o pokrycie w całości lub częściowo kosztów posiłków dla uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej.

§ 20

  1. Szkoła współdziała z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży według bieżącego zapotrzebowania zgłaszanego przez organy szkoły, nauczycieli, rodziców lub uczniów.
  2. Zadania, o których mowa w 1, koordynuje dyrektor szkoły.

§ 21

  1. Szkoła na bieżąco współdziała również z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki w szczególności poprzez: stały kontakt z rodzicami, zebrania rodziców, konsultacje dla rodziców.

§ 22

  1. Szkoła współdziała ze stowarzyszeniami lub innymi organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej według bieżącego zainteresowania i potrzeb uczniów i nauczycieli.

§ 23

  1. W szkole może być zorganizowany oddział przygotowawczy dla uczniów nieznających języka polskiego,  przybywających  z Ukrainy  w związku  z konfliktem  zbrojnym na terytorium tego państwa. Zajęcia odbywają się w budynku szkoły.
  2. Oddział przygotowawczy może być zorganizowany w trakcie roku szkolnego. Za zgodą organu prowadzącego szkołę do oddziału przygotowawczego mogą uczęszczać uczniowie zapisani do innej szkoły lub innych szkół.
  3. Uczniów niebędących obywatelami polskimi do oddziału przygotowawczego kwalifikuje zespół powołany przez dyrektora szkoły, w skład, którego wchodzi dwóch nauczycieli oraz pedagog lub psycholog. Znajomość języka polskiego jest badana w formie rozmowy z uczniem.
  4. Oddział przygotowawczy może liczyć do 25 uczniów. Dopuszcza się nauczanie w klasach łączonych:
    1. I-III;
    2. IV-VI;
    3. VII-VIII
  5. Wymiar zajęć w oddziale przygotowawczym wynosi:
    1. dla klas I-III – co najmniej 20 godzin tygodniowo;
    2. dla klas IV-VI, – co najmniej 23 godziny tygodniowo;
    3. dla klas VII-VIII, – co najmniej 25 godzin
  6. Tygodniowy wymiar godzin ustalony przez dyrektora określa arkusz organizacji szkoły.
  7. Zajęcia w oddziale przygotowawczym mają charakter integracyjny, przygotowują uczniów do nauki w polskiej szkole. Prowadzone są w oparciu o szkolne programy nauczania z zakresu kształcenia ogólnego dostosowywane pod względem zakresu treści nauczania, metod i form do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów.
  8. Nauka języka polskiego odbywa się według programu nauczania opracowanego na podstawie ramowego programu kursów nauki języka polskiego dla cudzoziemców.
  9. Wymiar godzin nauczania jest nieograniczony, nie mniejszy niż 6 godzin tygodniowo.
    Pozostały wymiar godzin jest wykorzystany na inne zajęcia.
  10. Zajęcia edukacyjne w oddziale przygotowawczym prowadzą nauczyciele poszczególnych przedmiotów, którzy mogą być wspomagani przez pomoc nauczyciela władającą językiem ukraińskim.
  11. Okres nauki ucznia w oddziale przygotowawczym trwa do zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych w roku szkolnym, w którym uczeń został zakwalifikowany do oddziału przygotowawczego, z tym, że okres ten w zależności od postępów w nauce ucznia i jego potrzeb edukacyjnych może zostać skrócony albo przedłużony, nie dłużej niż o jeden rok Decyzję o skróceniu albo przedłużeniu okresu nauki ucznia w oddziale przygotowawczym podejmuje rada pedagogiczna na wniosek uczących ucznia nauczycieli, pedagoga lub psychologa.
  12. Sposób diagnozowania umiejętności uczniów, a następnie określanie ich postępów w nauce, w szczególności w zakresie nauki języka polskiego, odbywa się na zasadach określonych w rozdziale: Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów.
  13. Uczniowie cudzoziemscy mogą być objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną na warunkach określonych dla uczniów polskich. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów z Ukrainy organizowana jest w szczególności w związku z doświadczeniem migracyjnym. Szczegółowe zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej określa statut w części dotyczącej udzielania pomocy psychologiczno-
  14. Zasady zapewniania uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu określa statut szkoły w części dotyczącej zakres zadań nauczycieli, w tym zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.

Rozdział V
Organizacja zajęć edukacyjnych

§ 24

  1. Zajęcia edukacyjne  odbywają  się  zgodnie  z  odrębnymi  przepisami  dotyczącymi organizacji roku szkolnego.
  2. Zajęcia edukacyjne odbywają się od poniedziałku do piątku i realizowane są w formie stacjonarnej, chyba że z odrębnych przepisów wynika obowiązek realizacji zajęć edukacyjnych za pomocą metod i technik porozumiewania się na odległość (nauczanie zdalne). Zasady nauczania zdalnego, w tym wykorzystywane narzędzia i zasady BHP, określi w zarządzeniu dyrektor szkoły – z tym, że zarządzenie to nie może naruszać przepisów niniejszego statutu.
  3. Zajęcia edukacyjne odbywają się w salach lekcyjnych, pracowniach i w sali gimnastycznej (z wyłączeniem zajęć prowadzonych w nauczaniu zdalnym).
  4. Zajęcia edukacyjne mogą się też odbywać w innych miejscach, niż wskazano w 2, w szczególności w placówkach kulturalno-oświatowych, na otwartych boiskach i placach, w parkach, w specjalnych pomieszczeniach przystosowanych do organizacji w nich konkretnych zajęć edukacyjnych.

§ 25

  1. Rok szkolny dzieli się na dwa półrocza. Pierwsze półrocze zaczyna się z początkiem nowego roku szkolnego i trwa do ostatniego dnia stycznia. Drugie półrocze rozpoczyna się z pierwszym dniem lutego i kończy z dniem zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
  2. Klasyfikacji śródrocznej dokonuje się w ostatnim tygodniu I półrocza.

§ 26

  1. Nauczyciele prowadzą dokumentację zajęć edukacyjnych zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Nauczyciele są zobowiązani do odnotowywania we właściwej dokumentacji spóźnień uczniów na dane zajęcia oraz podać informację czy jest to spóźnienie usprawiedliwione.

Rozdział VI
Organizacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego

§27

  1. W szkole działa wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego, którego koordynowaniem zajmuje się osoba wyznaczona przez dyrektora szkoły.

§ 28

  1. Celem głównym doradztwa zawodowego jest przygotowanie uczniów do trafnego wyboru drogi dalszego kształcenia i zawodu. Osiągnięciu celu głównego służą cele szczegółowe, dzięki którym uczniowie:
    1. rozwijają umiejętności pracy zespołowej;
    2. wiedzą, jak się uczyć i rozwijać swoje zainteresowania, pasje i talenty;
    3. posiadają informacje o zawodach z najbliższego otoczenia.
  1. Nauczyciele prowadzący zajęcia doradztwa zawodowego:
    1. potrafią diagnozować potrzeby i zasoby uczniów;
    2. rozwijają talenty, zainteresowania, zdolności, predyspozycje,   motywują do podjęcia określonych działań;
    3. wspierają rodziców w procesie doradczym, udzielają informacji lub kierują do specjalistów;
    4. znają ofertę szkół, zasady rekrutacji i udostępniają te informacje zainteresowanym uczniom;
    5. włączają rodziców, przedstawicieli instytucji i zakładów pracy w proces orientacji i doradztwa zawodowego w szkole;
    6. posiadają wiedzę na temat aktualnego zapotrzebowania na rynku pracy.
  1. Formy działań adresowane do uczniów szkoły obejmują:
    1. badanie (diagnozę) zapotrzebowania na działania doradcze prowadzone w szkole (wywiad, kwestionariusz ankiety);
    2. zajęcia warsztatowe (grupowe) służące rozbudzeniu świadomości konieczności planowania własnego rozwoju i kariery zawodowej, umożliwiające poznanie siebie i swoich predyspozycji zawodowych;
    3. warsztaty doskonalące umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej i współdziałania w grupie, radzenie sobie ze stresem;
    4. udostępnianie informacji o zawodach oraz szkołach;
    5. spotkania z przedstawicielami różnych zawodów;
    6. prowadzenie kółek zainteresowań dla uczniów;
    7. udzielanie indywidualnych porad uczniom;
    8. organizowanie wycieczek.
  1. Oczekiwane efekty wynikające z wdrożenia wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego w szkole obejmują:
    1. kształtowanie aktywności zawodowej uczniów;
    2. pomoc rodzinie w kształtowaniu określonych postaw i zachowań związanych z planowaniem kariery zawodowej ich dzieci;
    3. dostęp do informacji zawodowej dla uczniów, nauczycieli oraz rodziców;
    4. świadome, trafniejsze decyzje edukacyjne i zawodowe;
    5. mniej niepowodzeń szkolnych.

Rozdział VII
Organizacja biblioteki i świetlicy

§29

  1. W szkole działa biblioteka. Bibliotekę prowadzi nauczyciel bibliotekarz.
  2. Biblioteka szkolna jest ośrodkiem edukacji czytelniczej, informacyjnej i medialnej uczniów oraz ośrodkiem informacji dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Biblioteka szkolna służy realizacji programu nauczania i wychowania, wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli, uczestniczy w przygotowaniu uczniów do samokształcenia oraz w pełnieniu podstawowych funkcji szkoły: kształcąco-wychowawczej, opiekuńczej i kulturalno-rekreacyjnej.
  3. Biblioteka współpracuje z uczniami, nauczycielami i rodzicami oraz innymi bibliotekami poprzez:
    1. zakup lub sprowadzanie szczególnie poszukiwanych książek;
    2. tworzenie aktywu bibliotecznego;
    3. informowanie o aktywności czytelniczej;
    4. udzielanie pomocy w korzystaniu z różnych źródeł informacji, a także w doborze literatury i kształtowaniu nawyków czytelniczych;
    5. umożliwienie korzystania z encyklopedii i programów multimedialnych;
    6. sprowadzanie literatury pedagogicznej, przedmiotu, poradników metodycznych i czasopism pedagogicznych;
    7. organizowanie wystawek tematycznych;
    8. informowanie o nowych nabytkach biblioteki;
    9. przeprowadzanie lekcji bibliotecznych;
    10. udostępnianie czasopism pedagogicznych i zbiorów gromadzonych w bibliotece;
    11. działania mające na celu poprawę czytelnictwa;
    12. umożliwienie korzystania z dostępnych laptopów z Internetem, encyklopedii, programów multimedialnych.

§ 30

  1. W szkole działa świetlica.
  2. Świetlicę prowadzą wychowawcy świetlicy.
  3. Świetlica działa od poniedziałku do piątku (za wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy).
  4. Do świetlicy przyjmowane są dzieci, które muszą przebywać dłużej w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców, organizację dojazdu do szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia uczniowi opieki w szkole:
    1. w pierwszej kolejności przyjmowane są dzieci osób samodzielnie wychowujących;
    2. w drugiej kolejności obydwojga pracujących rodziców;
    3. pozostałe dzieci w miarę wolnych
  5. Do świetlicy przyjmowane są dzieci na wniosek rodziców oraz kart zgłoszeń składanych przez rodziców w terminie określonym przez dyrektora szkoły.
  6. Świetlica szkolna jest pozalekcyjną formą wychowawczo-opiekuńczej działalności szkoły.
  7. Świetlica prowadzi zajęcia w grupach wychowawczych. Każda grupa ma wychowawcę.
  8. Grupa wychowawcza w świetlicy nie może przekraczać 25 uczniów.
  9. Pracownicy pedagogiczni świetlicy wchodzą w skład rady pedagogicznej i składają sprawozdania ze swojej działalności.
  10. Wychowawcy świetlicy współpracują z nauczycielami i wychowawcami klas w zakresie pomocy w kompensowaniu braków dydaktycznych oraz pedagogiem szkolnym, otaczając opieką dzieci z rodzin niewydolnych wychowawczo.
  11. Szczegółowe zasady dotyczące bezpieczeństwa dzieci oraz organizacji pracy świetlicy znajdują się w regulaminie świetlicy, który jest odrębnym dokumentem.

Rozdział VIII
Zakres zadań nauczycieli i innych pracowników szkoły

§31

  1. W szkole zatrudnia się nauczycieli, wychowawców oraz stosownie do potrzeb: nauczyciela wspomagającego, asystenta lub pomoc nauczyciela, specjalistów, a także innych pracowników, w tym pracowników administracyjnych i obsługi.
  2. Zasady zatrudniania nauczycieli, specjalistów i innych pracowników, o których mowa w ust.1, określają odrębne przepisy.
  3. Kwalifikacje nauczycieli, specjalistów i innych pracowników, o których mowa w 1, oraz zasady ich wynagradzania określają odrębne przepisy.

§ 32

  1. Nauczyciele wykonują swoje zadania wynikające z przepisów prawa, niniejszego statutu oraz innych dokumentów obowiązujących w szkole.
  2. Do zadań nauczyciela należy w szczególności:
    1. realizacja podstawy programowej wraz z wymaganiami edukacyjnymi dostosowanymi do potrzeb i możliwości ucznia;
    2. realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
    3. dbałość o bezpieczeństwo uczniów i higieniczne warunki nauki;
    4. stosowanie w pracy metod zapewniających efektywną naukę i efektywny rozwój uczniów oraz stałe dokształcanie się w tym zakresie.
  1. Do zadań nauczyciela wychowawcy należy w szczególności:
    1. planowanie pracy wychowawczej w oparciu o program wychowawczo-profilaktyczny szkoły i indywidualne potrzeby uczniów;
    2. realizacja zadań wynikających z programu pracy wychowawczej;
    3. prowadzenie zajęć w ramach godzin z wychowawcą zgodnie z potrzebami uczniów danego oddziału;
    4. dbałość o warunki efektywnego uczenia się i rozwoju uczniów;
    5. stwarzanie warunków do budowania dobrych relacji na linii uczeń – nauczyciel – rodzic.
  1. Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy w szczególności:
    1. dbałość o stan księgozbioru;
    2. propagowanie czytelnictwa wśród uczniów;
    3. wdrażanie uczniów do samodzielnego, aktywnego poszukiwania informacji, jej oceny i użyteczności.

§ 33

  1. W szkole zatrudnia się ponadto: pedagoga, psychologa, wychowawcę świetlicy, którzy wykonują swoje zadania wynikające z przepisów prawa, niniejszego statutu oraz innych dokumentów obowiązujących w szkole.
  2. Do zadań pedagoga, pedagoga specjalnego i psychologa należy pomoc wychowawcom klas, a w szczególności:
    1. rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych;
    2. określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy   psychologiczno-pedagogicznej,   odpowiednio do rozpoznanych potrzeb;
    3. organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
    4. podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli;
    5. wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego;
    6. planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia;
    7. działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
    8. udzielanie różnych  form  pomocy  psychologicznej  i  pedagogicznej  uczniom realizującym indywidualny program lub tok nauki;
    9. współdziałanie w opracowaniu programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły i jego ewaluacji;
    10. wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
    11. organizowanie różnych form terapii uczniom niedostosowanym społecznie;
    12. współdziałanie z  Poradnią  Psychologiczno-Pedagogiczną  nr  2  w  Poznaniu i poradniami specjalistycznymi, kierując do nich wszystkich potrzebujących;
    13. współdziałanie z instytucjami, organizacjami i stowarzyszeniami opiekuńczo-wychowawczymi.
  1. Do zadań logopedy należy w szczególności:
    1. przeprowadzenie badań wstępnych, w celu ustalenia stanu mowy uczniów, w tym mowy głośnej i pisma;
    2. diagnozowanie logopedyczne  oraz  –  odpowiednio  do  jego  wyników – organizowanie pomocy logopedycznej;
    3. prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i w grupach dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy głośnej i pisma;
    4. organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, przy ścisłej współpracy z pedagogami i nauczycielami prowadzącymi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne;
    5. organizowanie i prowadzenie różnych form  pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
    6. podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia;
    7. współdziałanie w opracowaniu programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły i jego ewaluacji;
    8. wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.
  1. Do zadań doradcy zawodowego należy w szczególności:
    1. prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów;
    2. współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
    3. wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Rozdział IX
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów

§34

  1. Nauczyciele na pierwszych zajęciach w danym roku szkolnym formułują wymagania edukacyjne niezbędne do otrzymania przez uczniów poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych.
  2. Formułowanie wymagań edukacyjnych odbywa się poprzez:
    1. przygotowanie przez  nauczyciela  Ogólnych  Wymagań  Edukacyjnych na poszczególne oceny;
    2. skonstruowanie przez nauczyciela Planów Pracy do każdego modułu.
  3. Ogólne Wymagania Edukacyjne na poszczególne oceny powinny uwzględniać:
    1. niezbędny do opanowania minimalny zakres wiedzy i umiejętności;
    2. stopień rozumienia materiału naukowego;
    3. stopień opanowania umiejętności stosowania wiedzy w praktyce;
    4. stopień opanowania umiejętności integrowania wiedzy, również międzyprzedmiotowo;
    5. stopień opanowania umiejętności organizacji pracy i współpracy;
    6. stopień opanowania umiejętności i efekty pracy w oparciu o informację zwrotną oraz naprowadzającą;
  1. Plan Pracy określa:
    1. cele i zadania, które uczeń realizuje w danym module;
    2. sposoby osiągnięcia zakładanych celów i zadań;
    3. sposoby opracowania i prezentowania

§ 35

  1. Ocenę zachowania ucznia ustala się w oparciu o następujące kryteria ogólne:
    1. organizację własnego procesu uczenia się (np. planowanie pracy, wypracowanie własnych metod  uczenia  się,  umiejętność  udzielania  i  korzystania z pomocy/wsparcia);
    2. przynależność do szkolnej wspólnoty (np. angażowanie się w akcje organizowane w szkole, znajomość tradycji szkoły i jej symboli, szacunek do rówieśników i pracowników szkoły, dbałość o komunikację z rówieśnikami i dorosłymi opartą na szacunku);
    3. dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo (postawa prozdrowotna, proekologiczna, bezpieczne zachowania  podczas  lekcji,  przerw,  innych  sytuacji  szkolnych i pozaszkolnych np. wycieczek).

§ 36

  1. Ocenianie bieżące jest realizowanym przez nauczycieli procesem docenienia starań oraz wyrażania uznania dla osiągnięć ucznia.
  2. Ocenianie bieżące realizowane jest za pomocą:
    1. oceny słownej – odnoszenia się do działań i osiągnięć ucznia oraz jego zachowania i trudności w procesie uczenia się;
    2. oceny wspierającej – odnoszenia się do działań i osiągnięć ucznia w aspekcie doceniania poprawnych rozwiązań oraz udzielania jemu pomocy i wsparcia w poszukiwaniu powodów niepowodzeń i niwelowaniu ich;
    3. oceny kształtującej – wypracowywania warunków wspierających efektywne uczenie się i pracę nad sobą ucznia i wspieraniu ucznia w planowaniu jego nauki.
  3. W ramach oceniania bieżącego uczeń jest wspierany i informowany o postępach w procesie rozwoju intelektualnego, fizycznego, społecznego i emocjonalnego przez cały rok szkolny.

§ 37

  1. W ramach  oceniania  bieżącego  uczeń  dokumentuje  swój  proces  uczenia się w Dzienniku Badacza.

§ 38

  1. Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia oraz dokumentacja, o której mowa w § 37, są udostępniane na bieżąco uczniowi i jego rodzicom.
  1. Pozostała dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana do wglądu uczniowi i jego rodzicom przez nauczyciela na terenie szkoły w terminie dogodnym dla każdej ze stron i ustalonym przez nauczyciela lub dyrektora szkoły.

§ 39

  1. Nie później niż dwa tygodnie przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele oraz wychowawca oddziału informują ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
  2. O przewidywanej negatywnej rocznej ocenie klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych należy poinformować miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.
  3. Informację, o której mowa w 1 i 2, przekazuje się pisemnie lub za pomocą dziennika elektronicznego.

§ 40

  1. Śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się nie później niż 7 dni przed śródrocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.
  2. Roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się nie później niż 7 dni przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.

§ 41

  1. Ustalenie śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych odbywa się przy współpracy nauczyciela z uczniem i opiera się na:
    1. dokonywanej przez ucznia samoocenie osiągniętych efektów kształcenia i stopnia realizacji Planów Pracy i podsumowaniach modułów oraz bieżącej pracy;
    2. dokonywanej przez nauczyciela ocenie osiągniętych przez ucznia efektów kształcenia i stopnia realizacji przez niego Planu Pracy i podsumowaniach modułów oraz bieżącej pracy.
  1. Ustalenie śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania odbywa się przy współpracy nauczyciela z uczniem i opiera się na: ocenie wychowawcy, samoocenie ucznia oraz otrzymanych od pozostałych nauczycieli i uczniów danego oddziału informacjach zwrotnych dotyczących zachowania ocenianego ucznia.
  2. Śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych w klasach I-III są ocenami opisowymi, w klasach IV-VIII wyrażanie są cyfrą a śródroczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest oceną opisową.

§ 42

  1. Ustalenie rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych odbywa się według zasad określonych w 41 ust. 1. Ustalenie rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania odbywa się według zasad określonych w § 41 ust. 2.
  2. Roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ustalane według skali określonej we właściwych przepisach, a w klasach I-III szkoły podstawowej są to oceny opisowe.

§ 43

  1. Ustalenie śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych odbywa się bez odnoszenia się do efektów uczenia się osiągniętych przez pozostałych uczniów i stopnia realizacji przez nich Planów Pracy.

§ 44

  1. Ustalona roczna ocena klasyfikacyjna nie może być niższa, niż ocena przewidywana, o której mowa w § 40 ust. 1 i 2.
  2. Otrzymanie wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych jest możliwe dla każdego ucznia, który wyrazi taką chęć i odbywa się w drodze rozmowy ucznia z nauczycielem nad poziomem spełnienia przez ucznia kryteriów na ocenę proponowaną i wyższą, która może być uzupełniona wykonaniem przez ucznia wskazanych przez nauczyciela zadań.
  3. Warunki i tryb uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
    1. w ciągu 3 dni od poinformowania rodziców uczeń lub jego rodzice zwracają się z pisemnym wnioskiem do nauczyciela przedmiotu o podwyższenie przewidywanej rocznej oceny  klasyfikacyjnej  z  zajęć  edukacyjnych  lub  do  wychowawcy o podwyższenie przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania (maksimum o jeden stopień);
    2. nauczyciel lub odpowiednio wychowawca spisuje z uczniem kontrakt, który zawiera:
      1. formy podwyższenia przewidywanej oceny klasyfikacyjnej;
      2. termin podwyższenia.
    3. pod kontraktem podpisuje się uczeń oraz jego rodzice i nauczyciel;
    4. tryb podwyższenia przewidywanej rocznej klasyfikacyjnej oceny z zajęć edukacyjnych i rocznej klasyfikacyjnej oceny zachowania kończy się na 2 dni przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej;
    5. dokumentację związaną  z  powyższą  procedurą  przechowuje  nauczyciel do zakończenia roku szkolnego.

§ 45

  1. Oceny zachowania dokonuje się biorąc pod uwagę cztery równoważne aspekty zachowania ucznia:
    1. kultura osobista;
    2. pilność;
    3. odpowiedzialność;
    4. aktywność.
  1. Na początku  roku  szkolnego  wychowawca  informuje  uczniów  i  ich  Rodziców o szczegółowych wymaganiach, jakie kryją się pod pojęciami kultura osobista, pilności, odpowiedzialność i aktywności, a także o trybie wystawiania oceny zachowania.
  2. Zasady współżycie społecznego i normy etyczne obowiązujące w
    1. w zakresie kultury osobistej uczeń powinien:
      1. odnosić się do otoczenia z życzliwością i szacunkiem;
      2. dążyć do posługiwania się na co dzień poprawną polszczyzną;
      3. stosować zwroty grzecznościowe;
      4. zachowywać się stosownie do miejsca i okoliczności;
      5. utrzymywać porządek wokół siebie;
      6. rozwiązywać konflikty w sposób pokojowy.
    2. w zakresie pilności uczeń powinien:
      1. sumiennie przygotowywać się do lekcji;
      2. terminowo realizować swój plan pracy;
      3. posiadać podczas zajęć „dziennik badacza” i regularnie okazywać go rodzicom;
      4. regularnie i terminowo zgłaszać się na wybrane przez siebie zajęcia;
      5. wywiązywać się z podjętych zobowiązań;
      6. śledzić uważnie tok lekcji i brać w niej czynny udział;
      7. w miarę swoich możliwości podejmować prace samodzielne i realizować wymagania dodatkowe.
    3. w zakresie odpowiedzialności uczeń powinien:
      1. wykonywać polecenia nauczycieli i innych pracowników szkoły;
      2. przestrzegać zasad bezpiecznego zachowania się;
      3. szanować majątek własny, szkoły oraz innych ludzi i instytucji;
      4. nosić mundurek w klasach I-VI i ubierać się stosownie do okoliczności;
      5. być punktualnym;
      6. oddawać wypożyczone książki i otrzymane podręczniki szkolne w ustalonym przez bibliotekarza terminie.
    4. w zakresie aktywności ocenę ucznia dokonuje się w sposób wg następujących kryteriów:
      1. pełnienie funkcji w szkole: za każdą funkcję zaliczoną przez Samorząd Szkolny;
      2. pełnienie funkcji w klasie: ocena wychowawcy za cały semestr;
      3. wypełnianie odpowiedzialności w klasie: podsumowywane na bieżąco przez wychowawcę i klasę;
      4. wypełnianie odpowiedzialności szkolnych;
      5. udział w konkursach szkolnych i międzyszkolnych dowolnego typu;
      6. reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych;
      7. podejmowanie inicjatyw na terenie szkoły;
      8. udział w wydarzeniach na terenie szkoły (poza obowiązkowymi);
      9. aktywne uczestnictwo w wolontariacie.

§ 46

  1. Ocenianie bieżące w klasach I– III:
    1. Ocena bieżąca w klasach I- III wyrażana jest w postaci krótkiej informacji odnoszącej się do konkretnej umiejętności/wiedzy/postawy ucznia w formie ustnej lub pisemnej.
    2. Dla udokumentowania bieżącej oceny opisowej stosuje się ocenę kształtującą, odnosząc się do konkretnych umiejętności wynikających z podstawy programowej i realizowanych programów nauczania.
    3. W ocenianiu bieżącym nauczyciele przekazują uczniom ustnie lub pisemnie informacje o osiągnięciach edukacyjnych pomagające w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak dalej powinien się uczyć. Informacje te mogą również pochodzić od innego ucznia – ocena koleżeńska lub być wynikiem samooceny.
    4. Nauczyciel informuje ucznia, które z form sprawdzania wiedzy i umiejętności będzie oceniał opisowo.
    5. Przed każdą formą sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia nauczyciel podaje kryteria do pracy, czyli – co będzie podlegać ocenianiu. W komentarzu do pracy ucznia nauczyciel odnosi się do wcześniej ustalonych kryteriów.
    6. Dokumentując ocenę bieżącą nauczyciel: wszystkie formy sprawdzania wiedzy i umiejętności opatruje tylko komentarzem ustnym lub pisemnym, wskazującym, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.
    7. Nauczyciele pierwszego etapu edukacyjnego dokonują we wrześniu wstępnej diagnozy rozwoju uczniów klasy pierwszej, która stanowi punkt wyjścia do oceny ich postępów.

§ 47

  1. Ocenianie bieżące w klasach IV-VI:
    1. Ustala się następujący sposób oceniania bieżącego:
      1. forma zaliczania poszczególnych wymagań jest ustalana przez nauczyciela:
      2. nauczyciel może wpisać „spróbuj jeszcze raz”, co oznacza uzyskanie przez ucznia mniej niż 30%;
      3. każdą uzyskaną ocenę uczeń ma prawo jeden raz poprawiać, chyba że ze względów organizacyjnych poprawianie nie jest możliwe;
      4. poprawa prac pisemnych odbywa się wyłącznie w terminie wyznaczonym przez nauczyciela w ciągu dwóch tygodni;
      5. ocenę wpisuje się do dziennika elektronicznego wraz z wynikiem procentowym i opisowym komentarzem za wyjątkiem plastyki, techniki, muzyki, wychowania fizycznego i etyki.

§ 48

  1. Ocenianie bieżące w klasach VII-VIII.
    1. Ustala się następujący sposób oceniania bieżącego:
      1. forma zaliczania poszczególnych wymagań jest ustalana przez nauczyciela;
      2. nauczyciel może wpisać „spróbuj jeszcze raz”, co oznacza uzyskanie przez ucznia mniej niż 30%;
      3. każdą uzyskaną ocenę uczeń ma prawo jeden raz poprawiać, chyba że ze względów organizacyjnych poprawianie nie jest możliwe;
      4. poprawa prac pisemnych odbywa się wyłącznie w terminie wyznaczonym przez nauczyciela w ciągu dwóch tygodni;
      5. ocenę wpisuje się do dziennika elektronicznego wraz z wynikiem procentowym i opisowym komentarzem.
    2. Realizacja wymagań przewidzianych w danym module tematycznym opisywana jest następujących zasad:
      1. uczeń klas 7 – 8 jest oceniany z każdego przedmiotu za swoje osiągnięcia w nauce na przestrzeni realizacji modułów tematycznych. 
      2. podstawą oceny jest stopień realizacji wymagań dydaktycznych, określonych przez nauczyciela przed rozpoczęciem danego modułu i zapisanych w planie pracy wymagań odpowiedniego przedmiotu.
    3. Ustala się następującą skalę oceniania prac:

95-100 % celujący
91-94 % bardzo dobry +
85-90 % bardzo dobry
78-84 % dobry +
70-77 % dobry
60-69 % dostateczny + 50-59 % dostateczny
40-49 % dopuszczający +
30-39 % dopuszczający
0-29 % niedostateczny

§ 49

  1. Podsumowanie modułu powinno być zapowiedziane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. W jednej klasie można przeprowadzić najwyżej 3 podsumowania modułów w ciągu tygodnia. Nauczyciel powinien sprawdzić i ocenić prace pisemne w terminie 2 tygodni, nauczyciele poloniści w terminie 3 tygodni.
  2. Kartkówki sprawdzają umiejętności nabyte w ciągu 3 ostatnich tematów lekcyjnych. Ocena jest oceną opisową z możliwością wpisania punktów lub wyniku procentowego.
  3. Nauczyciel przechowuje prace pisemne do końca roku szkolnego.
  4. Uczeń ma prawo do zgłoszenia nieprzygotowania:
    1. w przypadku, gdy liczba godzin danych zajęć edukacyjnych w ciągu jednego tygodnia wynosi 1-3, uczeń ma prawo zgłosić bez konsekwencji jedno nieprzygotowanie w semestrze;
    2. w przypadku, gdy liczba godzin danych zajęć edukacyjnych w ciągu jednego tygodnia wynosi więcej niż 3, uczniowi przysługuje prawo do zgłoszenia bez konsekwencji dwóch nieprzygotowań (np.) do zajęć w semestrze;
    3. zgłoszenie przez ucznia nieprzygotowania  nie  zwalnia  go  z zapowiedzianych kartkówek, sprawdzianów, odpowiedzi ustnych.

§ 50

  1. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio do ustalania końcowych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz końcowych ocen klasyfikacyjnych zachowania.

Rozdział X
Prawa i obowiązki uczniów. Nagrody i kary

§51

  1. Uczniowie mają w szczególności prawo do:
    1. rzetelnego procesu dydaktyczno-wychowawczego opartego na budowaniu podmiotowych relacji z nauczycielem, którego zasadami są:
      1. możliwość zadawania przez ucznia pytań;
      2. przekonanie, że celem uczenia się jest sukces każdego ucznia, a nie oceny i rywalizacja;
      3. możliwość skorzystania z pomocy nauczyciela i pomocy koleżeńskiej;
      4. efektywne wykorzystanie czasu lekcji;
      5. stosowanie wspierających metod uczenia się;
      6. uczenie się na błędach;
      7. brak obowiązkowych prac domowych;
      8. oczekiwanie postępu a nie perfekcji;
      9. współpraca w zaufaniu i współodpowiedzialności, w oparciu o szczerość i wzajemny szacunek;
      10. komunikacja, dobre relacje i przyjazna atmosfera.
    2. dokonywania wyboru co do liczby i stopnia trudności wykonywanych zadań, podejmowanych przedsięwzięć, także w obszarze zachowania (praca nad sobą);
    3. spotkań trójstronnych uczeń – nauczyciel – rodzic, które mają wspierać ucznia w rozwiązywaniu problemów i pokonywaniu trudności;
    4. korzystania z bazy  dydaktyczno-naukowej i zaplecza socjalnego  szkoły, w szczególności z biblioteki, świetlicy, pracowni, szatni, stołówki;
    5. wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową, aktywnego udziału w pracach samorządu uczniowskiego;
    6. składania wniosków i opinii  za  pośrednictwem samorządu  uczniowskiego we wszystkich sprawach szkoły;
    7. korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  1.  

§ 52

  1. Dyrektor szkoły niezwłocznie podejmuje niezbędne działania w przypadku powzięcia informacji o naruszeniu praw uczniów, a w szczególności:
    1. przeprowadza postępowanie wyjaśniające, które ma na celu w in. ustalenie podmiotów odpowiedzialnych za naruszenie oraz przyczyny i skutki tego naruszenia;
    2. zapewnia wsparcie uczniowi, którego prawa zostały naruszone;
    3. dąży do wyeliminowania skutków naruszenia.
  2. Każdy uczeń, którego prawo zostało naruszone, ma prawo złożyć skargę do wychowawcy klasy lub dyrektora szkoły.
  3. Organ rozpatrujący skargę zobowiązany jest do jej rzetelnego rozpatrzenia w możliwie najkrótszym terminie, jednak nie dłuższym niż 14 dni. Jeśli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe z powodów wynikających ze stopnia zawiłości sprawy lub okoliczności niezależnych od organu, organ może wydłużyć termin do rozpatrzenia sprawy, informując o tym składającego skargę oraz podając powód wydłużenia terminu.
  4. Organ rozpatrujący skargę zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań, aby strona składająca skargę nie poniosła negatywnych konsekwencji związanych ze złożeniem skargi, w szczególności zapewnić, aby fakt złożenia skargi nie został ujawniony bez zgody skarżącego, chyba że co innego wynika z przepisów prawa powszechnie obowiązującego oraz zapewnić stronie skarżącej anonimowość, chyba że ujawnienie tożsamości skarżącego jest niezbędnie konieczne do rozpatrzenia skargi i wyeliminowania naruszeń praw ucznia.

§ 53

  1. Uczniowie są zobowiązani do:
    1. udziału w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych i zadeklarowanych przez nich dodatkowych zajęciach edukacyjnych;
    2. systematycznego i punktualnego uczęszczania na zajęcia, o których mowa w pkt 1;
    3. przebywania w czasie trwania zajęć edukacyjnych i przerw między nimi na terenie szkoły pod nadzorem nauczycieli, chyba że zajęcia odbywają się poza terenem szkoły – o ile nie uzyskali pełnoletności.
  2. Szkoła wprowadza obowiązek noszenia jednolitego stroju uczniowskiego według zasad ustalonych przez  Dyrektora  Szkoły  w porozumieniu  z Radą  Rodziców.  Od  klasy 7 mundurek nie jest obowiązkowy, uczniowie sami podejmują decyzję o jego noszeniu. W piątek obowiązuje dzień bez mundurka.
  3. Podczas uroczystości z okazji rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego oraz Dnia Edukacji Narodowej, Narodowego Święta Niepodległości, Święta Konstytucji 3 Maja obowiązuje uczniów strój galowy. Strój galowy obowiązuje także w przypadku innych ważnych uroczystości, o których uczniowie i rodzice są informowani odpowiednio wcześniej.
  4. Podczas zajęć wychowania fizycznego uczniów obowiązuje strój sportowy.
  5. W budynku szkolnym uczniów obowiązuje obuwie zmienne sportowe o podeszwach niepozostawiającej śladów i na płaskiej podeszwie.

§ 54

  1. Uczniowie są zobowiązani do przestrzegania obowiązków w zakresie zachowania podczas zajęć edukacyjnych określonych w niniejszym paragrafie.
  2. W trakcie zajęć uczniowie są zobowiązani do przestrzegania poleceń nauczyciela w zakresie bezpiecznej i higienicznej organizacji pracy.
  3. Uczniowie nie mogą podczas zajęć samowolnie opuszczać sali lekcyjnej lub innego miejsca, w którym odbywają się zajęcia.
  4. W trakcie zajęć uczniowie powinni przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
  5. Uczniowie są zobowiązani do dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne i swoich kolegów i koleżanek: nie palenia tytoniu i nie picia alkoholu, nie używania e-papierosów, nie używania narkotyków ani innych środków odurzających.
  6. Uczniowie zobowiązani są do troszczenia się o mienie szkoły i jej estetyczny wygląd wewnątrz i na zewnątrz. Powyżej 13 roku życia odpowiedzialność materialną ponoszą rodzice ucznia.

§ 55

  1. Uczniowie są zobowiązani do przestrzegania obowiązków w zakresie usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach edukacyjnych określonych w niniejszym paragrafie.
  2. Uprawnionymi do złożenia wniosku o usprawiedliwienie nieobecności są rodzice uczniów.
  3. Rodzice składają wniosek o usprawiedliwienie nieobecności poprzez e- usprawiedliwienie w dzienniku elektronicznym.
  4. Wniosek o usprawiedliwienie nieobecności powinien zawierać wskazanie zajęć edukacyjnych, które są objęte wnioskiem oraz wskazanie powodu każdej nieobecności. Do wniosku można załączyć dowody uprawdopodabniające zaistnienie okoliczności stanowiących powód nieobecności.
  5. Wniosek o usprawiedliwienie nieobecności powinien być złożony w terminie 4 tygodni od dnia, w którym ustała przyczyna nieobecności.
  6. Wychowawca klasy rozpatruje wniosek, w szczególności biorąc pod uwagę, czy wskazane we wniosku powody nieobecności uzasadniają nieobecność ucznia na zajęciach.
  7. Wniosek złożony przez podmiot nieuprawniony oraz taki, który nie uzasadnia w sposób dostateczny nieobecności, podlega odrzuceniu. Wniosek złożony po terminie, o którym mowa w 6, może zostać odrzucony. Pozostałe wnioski zostaną uwzględnione i wychowawca usprawiedliwia nieobecność.
  8. Na odrzucenie wniosku, o którym mowa w ustępie poprzedzającym, wnioskodawcy służy skarga do dyrektora szkoły, która powinna zostać złożona w terminie 3 dni od dnia odrzucenia wniosku, z zachowaniem wymogów określonych w 3. Skarga powinna być właściwie uzasadniona. Dyrektor, rozpatrując skargę, może ją odrzucić lub uwzględnić, zobowiązując wychowawcę klasy do usprawiedliwienia nieobecności. Decyzja dyrektora jest ostateczna.

§ 56

  1. Uczeń może zostać zwolniony z części zajęć w danym dniu. Do wniosku o zwolnienie ucznia z części zajęć w danym dniu stosuje się odpowiednio przepisy 55 ust. 2, 3, 4, 6 i 7, z tym, że wniosek można złożyć także w formie ustnej i także wobec dyrektora szkoły.
  2. Nieobecności ucznia, objęte wnioskiem o zwolnienie z części zajęć w danym dniu, uznaje się za usprawiedliwione.

§ 57

  1. Uczniowie są zobowiązani do przestrzegania obowiązków w zakresie zasad ubierania się na terenie szkoły określonych w niniejszym paragrafie.
  2. Uczniowie są obowiązani ubierać się zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi, z zastrzeżeniem, że niedozwolone jest noszenie stroju zawierającego elementy nawołujące do nienawiści, dyskryminujące lub sprzeczne z prawem bądź stwarzające zagrożenie dla bezpieczeństwa innych uczniów, nauczycieli lub pracowników szkoły.

§ 58

  1. Uczniowie są zobowiązani do przestrzegania obowiązków w zakresie przestrzegania warunków wnoszenia i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły określonych w niniejszym paragrafie.
  2. Na teren szkoły można wnosić telefony komórkowe i inne urządzenia elektroniczne na odpowiedzialność swoją i swoich rodziców; przed wejściem do szkoły uczeń ma obowiązek wyciszyć i schować telefon lub inne urządzenia rejestrujące dźwięk i obraz. Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za zaginięcie, zniszczenie lub uszkodzenie tego rodzaju sprzętu.
  3. Na terenie szkoły nie można korzystać z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych, korzystanie z nich w czasie zajęć edukacyjnych może odbywać się tylko za zgodą nauczyciela lub innej osoby prowadzącej zajęcia.
  4. W razie konieczności skontaktowania się z rodzicami lub omówienia ważnej sprawy uczeń ma obowiązek zwrócić się do nauczyciela z prośbą o pozwolenie na skorzystanie z telefonu lub może skorzystać z telefonu znajdującego się w sekretariacie szkoły.

§ 59

  1. Uczniowie są zobowiązani do przestrzegania obowiązków w zakresie zachowania wobec nauczycielek i nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów określonych w niniejszym paragrafie.
  2. Uczniowie zobowiązani są do poszanowania godności każdego członka społeczności szkolnej oraz odnoszenia się do każdego z szacunkiem i w sposób niedyskryminujący.
  3. Zabronione jest stosowanie przemocy fizycznej i psychicznej w stosunku do nauczycielek i nauczycieli, innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów.

§ 60

  1. Uczeń może zostać skreślony z listy uczniów tylko w przypadku:
    1. złożenia rezygnacji – przez ucznia pełnoletniego lub rodziców ucznia niepełnoletniego;
    2. popełnienia umyślnego przestępstwa przeciwko zdrowiu, życiu lub mieniu znacznych rozmiarów, stwierdzonego prawomocnym wyrokiem sądu;
    3. rażącego i długotrwałego naruszania zasad współżycia społecznego na terenie szkoły, zwłaszcza stosowania przemocy wobec członków społeczności szkolnej – jeśli wcześniej zastosowane środki wychowawcze nie przyniosły skutku.
  2. Skreślenia z listy uczniów dokonuje dyrektor szkoły na podstawie uchwały rady pedagogicznej i po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.
  3. W przypadku ucznia objętego obowiązkiem szkolnym, dyrektor szkoły podstawowej może wystąpić w sytuacjach opisanych w 1 pkt 2 i 3 do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły.

§ 61

  1. Uczeń może zostać nagrodzony za wzorowe wywiązanie się ze swoich obowiązków szkolnych, wzorową postawę prospołeczną, w tym w szczególności w zaangażowanie w wolontariat i pomoc innym, osiągane sukcesy sportowe, naukowe, artystyczne i inne.
  2. Uczeń może otrzymać następujące nagrody:
    1. pochwałę ustną wychowawcy wobec klasy;
    2. pochwałą ustną wychowawcy na zebraniu rodziców;
    3. pochwałę ustną dyrektora szkoły;
    4. dyplom uznania;
    5. nagrodę ufundowaną przez radę rodziców lub samorząd
  1. Podstawą do wyróżnienia ucznia może być:
    1. szczególne osiągnięcia w nauce;
    2. aktywny udział w życiu szkoły;
    3. szczególne osiągnięcia w konkursach przedmiotowych, turniejach i konkursach sportowych;
    4. wyjątkowe osiągnięcia i czyny przynoszące zaszczyt szkole.
  2. Od nagród, o których mowa w 2 pkt 2 i 3, uczniowi przysługuje odwołanie do dyrektora szkoły w terminie 14 dni. Dyrektor szkoły rozpatruje odwołanie w terminie 7 dni. Decyzja dyrektora szkoły jest ostateczna.
  3. Od nagrody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uczniowi przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy do dyrektora szkoły w terminie 14 dni. Dyrektor szkoły rozpatruje wniosek w terminie 7 dni. Decyzja dyrektora szkoły jest ostateczna.

§ 62

  1. Uczeń nieprzestrzegający przepisów statutu szkoły ponosi konsekwencje:
    1. nagana dyrektora szkoły;
    2. nagana rady pedagogicznej;
    3. nagana wychowawcy
  1. Od kar, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, uczniowi przysługuje odwołanie do dyrektora szkoły w terminie 14 dni. Dyrektor szkoły rozpatruje odwołanie w terminie 7 dni. Decyzja dyrektora szkoły jest ostateczna.
  2. Od kary, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uczniowi przysługuje prawo wniesienia uzasadnionego pisemnego wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy do dyrektora szkoły. Dyrektor szkoły  w  terminie  14  dni  rozpatruje  wniosek  i  informuje  pisemnie o rozstrzygnięciu, przy czym może zasięgnąć opinii rady pedagogicznej oraz samorządu uczniowskiego.

Rozdział XI
Ceremoniał, sztandar

§63

  1. Szkoła posiada sztandar szkoły oraz ceremoniał szkolny.

§ 64

  1. Szkoła posługuje się pieczęcią w brzmieniu:

Publiczna
Szkoła Podstawowa Cogito
Ogólnopolski Operator Oświaty
Sierakowska 23, 60-367 Poznań
tel. 533 337 457

2. Pieczęć jest używana zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 65

  1. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.
  2. Szkoła prowadzi dokumentację swojej działalności i przechowuje ją w archiwum zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 66

  1. Sprawy nieuregulowane  w  statucie  są  rozstrzygane  w  oparciu  o  obowiązujące i dotyczące tych spraw odrębne przepisy.

Rozdział XII
Przepisy końcowe

§67

  1. Wraz z wejściem w życie niniejszego statutu traci moc dotychczasowy statut szkoły.

§ 68

  1. Niniejszy statut wchodzi w życie 23.01.2024 r.