Statut Szkoły
STATUT
PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ COGITO W POZNANIU
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1
- Statut reguluje zadania, strukturę organizacyjną i sposoby działania szkoły podstawowej, której nazwa brzmi: Publiczna Szkoła Podstawowa Cogito.
- Siedzibą szkoły jest budynek przy ulicy Sierakowskiej 23 w Poznaniu.
§ 2
- Organem prowadzącym Publiczną Szkołę Podstawową Cogito jest Ogólnopolski Operator Oświaty z siedzibą na ul. Gorczyczewskiego 2/7 w Poznaniu.
§ 3
- Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego określenia o:
- szkole – należy przez to rozumieć Publiczna Szkoła Podstawowa Cogito;
- organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Ogólnopolski Operator Oświaty;
- dyrektorze szkoły – należy przez to rozumieć Dyrektora Publicznej SzkołyPodstawowej Cogito;
- nauczycielach – należy przez to rozumieć nauczycielki i nauczycieli Publicznej Szkoły Podstawowej Cogito;
- uczniach – należy przez to rozumieć uczennice i uczniów Publicznej Szkoły Podstawowej Cogito;
- rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców i opiekunów prawnych uczennic i uczniów Publicznej Szkoły Podstawowej Cogito;
- radzie pedagogicznej – należy przez to rozumieć Radę Pedagogiczną Publicznej Szkoły Podstawowej Cogito;
- samorządzie uczniowskim – należy przez to rozumieć Samorząd Uczniowski Publicznej Szkoły Podstawowej Cogito;
- radzie rodziców – należy przez to rozumieć Radę Rodziców Publicznej Szkoły Podstawowej Cogito;
- dzienniku elektronicznym – należy przez to rozumieć dziennik Librus;
- ustawę – Prawo oświatowe – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.);
- ustawę o systemie oświaty – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2021 r. poz. 2023 ze zm.).
Rozdział II
Cele i zadania szkoły
§ 4
- Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, w szczególności z ustawy – Prawo oświatowe i ustawy o systemie oświaty.
§ 5
- Szkoła w szczególności realizuje poniższe cele:
- edukacja, w tym kształcenie i wychowanie uczniów, w tym udzielanie im pomocy psychologiczno-pedagogicznej i organizowanie opieki nad uczniami z niepełnosprawnościami;
- kształtowanie i rozwijanie wśród uczniów kompetencji wspierających wszechstronny rozwój człowieka i zapewniających przygotowanie do życia we współczesnym świecie;
- upowszechnianie wśród uczniów wiedzy z zakresu edukacji ekologicznej (w tym klimatycznej), prawnej i seksualnej;
- kształtowanie wśród uczniów postaw prodemokratycznych oraz zachęcanie ich do brania aktywnego udziału w życiu społeczno-politycznym państwa i regionu;
- umożliwianie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
- upowszechnianie oraz wdrażanie wiedzy o zasadach bezpieczeństwa oraz promowaniu ochrony zdrowia i jego wzmacnianiu w znaczeniu fizycznym i psychicznym.
§ 6
- Cele, o których mowa w paragrafie poprzedzającym, szkoła realizuje w szczególności poprzez następujące zadania:
- organizację obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
- tworzenie warunków do bezpiecznego i wszechstronnego rozwoju każdego ucznia;
- stosowanie metod wspierających efektywne uczenie się;
- kształtowanie wśród uczniów umiejętności w zakresie: komunikacji interpersonalnej, współpracy, radzenia sobie z trudnymi emocjami, planowania własnego rozwoju, ponoszenia odpowiedzialności za swoje decyzje i wybory;
- nauczanie i pracę oparte na podmiotowości każdego członka społeczności szkolnej;
- organizowanie wycieczek, spotkań i wydarzeń;
- współpracę z organizacjami pozarządowymi, samorządowymi, rządowymi i innymi, w tym zrzeszeniami nieformalnymi;
- opracowywanie i wdrażanie programu wychowawczo-profilaktycznego.
Rozdział III
Organy szkoły
§7
- Organami szkoły są:
- dyrektor;
- samorząd uczniowski;
- rada pedagogiczna;
- rada rodziców.
§ 8
- Dyrektor szkoły realizuje zadania wynikające z przepisów prawa (Karta Nauczyciela oraz Kodeks pracy) oraz w szczególności:
- lideruje, wspierając uczenie się i wszechstronny rozwój uczniów, pracę nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły;
- dba o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły;
- prowadzi ewaluacje wewnętrzne, analizuje ich wyniki i wdraża formułowane na ich podstawie wnioski;
- nadzoruje realizację celów i zadań szkoły, o których mowa w rozdziale II;
- publikuje w Biuletynie Informacji Publicznej szkoły, w formie ogólnodostępnej ujednolicone teksty statutu szkoły, regulaminu rady szkoły, regulaminu samorządu uczniowskiego, regulaminu rady rodziców, regulaminu rady pedagogicznej.
§ 9
- Samorząd uczniowski realizuje kompetencje wynikające z przepisów prawa oraz w szczególności:
- współtworzy dogodne warunki uczenia się uczniom;
- proponuje rozwiązania mające na celu poprawę jakości pracy szkoły;
- przeprowadza wybory do samorządu uczniowskiego;
- wybiera opiekuna samorządu uczniowskiego.
- Samorząd uczniowski działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu. Dla klas I-III powoływany jest tzw. Mały Samorząd.
- Opiekę nad działaniami samorządu uczniowskiego sprawuje opiekun samorządu uczniowskiego.
§ 10
- Rada pedagogiczna realizuje zadania wynikające z przepisów prawa (Karta Nauczyciela oraz Kodeks pracy) oraz w szczególności:
- współtworzy dogodne warunki uczenia się i wszechstronnego rozwoju uczniom i pracy nauczycielom;
- wspiera rzetelną realizację programów nauczania opartą o formułowanie wymagań edukacyjnych dostosowanych do potrzeb i możliwości ucznia.
§ 11
- Rada rodziców realizuje zadania i kompetencje wynikające z przepisów prawa oraz w szczególności:
- współtworzy dogodne warunki nauki i wszechstronnego rozwoju uczniom i pracy nauczycielom;
- wyraża opinie i wnioskuje do dyrektora szkoły i organu prowadzącego we wszystkich sprawach związanych z działalnością szkoły.
§ 12
- Organy, o których mowa w 7, współdziałają ze sobą poprzez bieżące informowanie pozostałych organów o swojej działalności i jej planowanych kierunkach.
- Poszczególne organy mogą zgłaszać pozostałym organom swoje wnioski i uwagi co do prowadzonej przez nich działalności. Organ powinien ustosunkować się do zgłoszonych uwag bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu 14 dni.
- Organy mogą organizować wspólne narady i konsultacje.
- Koordynowaniem współpracy organów zajmuje się dyrektor szkoły.
§ 13
- Spory pomiędzy organami rozwiązuje dyrektor szkoły, o ile nie jest stroną sporu.
- Organ odpowiedzialny za rozwiązanie sporu powinien dążyć do tego, by organy pozostające w sporze porozumiały się między sobą w drodze mediacji, a gdy to nie jest możliwe, powinien rozstrzygnąć spór przy zachowaniu dalece idącej bezstronności i obiektywności, a także z uwzględnieniem interesów organów pozostających w sporze.
Rozdział IV
Organizacja pracy szkoły
§14
- Podstawę organizacji pracy szkoły w danym roku szkolnym stanowią:
- arkusz organizacji szkoły;
- plan finansowy szkoły;
- plan pracy szkoły;
- tygodniowy rozkład zajęć;
- przydział czynności poszczególnym nauczycielom i pozostałym pracownikom.
§ 15
- Działalność edukacyjna szkoły jest określana przez:
- szkolny zestaw programów nauczania oraz podręczników (z tym, że dobór podręczników nie jest obowiązkowy), który uwzględniając wymiar wychowawczy, obejmuje całość działań szkoły z punktu widzenia dydaktycznego;
- program wychowawczo-profilaktyczny, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym, realizowane przez wszystkich nauczycieli.
- szkolny zestaw programów nauczania oraz podręczników (z tym, że dobór podręczników nie jest obowiązkowy), który uwzględniając wymiar wychowawczy, obejmuje całość działań szkoły z punktu widzenia dydaktycznego;
§ 16
- Szkoła prowadzi działalność dydaktyczno-wychowawczą poprzez organizację:
- obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
- dodatkowych zajęć edukacyjnych:
- kanonów,
- kół zainteresowań,
- zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnościami;
- zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia i uczniów, w szczególności w celu kształtowania ich aktywności i kreatywności;
- zajęć z doradztwa zawodowego;
- zajęć etyki i religii;
- zajęć wychowania do życia w rodzinie.
§ 17
- W szkole działają oddziały ogólnodostępne.
- Oddziały, o których mowa w ust. 1, są organizowane i funkcjonują zgodnie z odrębnymi przepisami ich dotyczącymi.
§ 18
- Szkoła zapewnia możliwość funkcjonowania wolontariatu uczniów przez cały rok szkolny.
- Szkoła wspiera działania podejmowane w ramach wolontariatu w szczególności poprzez:
- informowanie za pośrednictwem nauczycieli, wychowawców o działaniach możliwych do podjęcia w ramach wolontariatu oraz inspirowanie do nich;
- udzielanie pomocy merytorycznej uczniom zaangażowanym w wolontariat;
- wyznaczanie przez dyrektora szkoły nauczyciela sprawującego opiekę nad danymi działaniami w ramach wolontariatu – na wniosek zainteresowanych uczniów;
- udostępnianie (w miarę możliwości) pomieszczeń szkolnych na działania prowadzone przez uczniów w ramach wolontariatu.
- Szkolny wolontariat wspiera funkcję dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą szkoły: umożliwia zdobycie i poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu problemów wykluczenia społecznego, niepełnosprawności, bezdomności, przyczynia się do kształtowania postaw prospołecznych, stałej gotowości niesienia pomocy innym w różnych sytuacjach życiowych, umożliwia wyjście naprzeciw potrzebom uczniów pochodzących z ubogich rodzin.
- Szkoła organizuje i realizuje działania w zakresie wolontariatu w ramach Szkolnego Wolontariatu „Skrzydlaki”.
- Działalność wolontariatu reguluje odrębny regulamin.
§ 19
- W szkole udziela się opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebne wsparcie poprzez:
- pomoc psychologiczno-pedagogiczną;
- organizację zajęć specjalistycznych.
- Szkoła występuje do rady rodziców i innych instytucji i organizacji z prośbą o pokrycie w całości lub częściowo kosztów posiłków dla uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej.
§ 20
- Szkoła współdziała z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży według bieżącego zapotrzebowania zgłaszanego przez organy szkoły, nauczycieli, rodziców lub uczniów.
- Zadania, o których mowa w 1, koordynuje dyrektor szkoły.
§ 21
- Szkoła na bieżąco współdziała również z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki w szczególności poprzez: stały kontakt z rodzicami, zebrania rodziców, konsultacje dla rodziców.
§ 22
- Szkoła współdziała ze stowarzyszeniami lub innymi organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej według bieżącego zainteresowania i potrzeb uczniów i nauczycieli.
§ 23
- W szkole może być zorganizowany oddział przygotowawczy dla uczniów nieznających języka polskiego, przybywających z Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. Zajęcia odbywają się w budynku szkoły.
- Oddział przygotowawczy może być zorganizowany w trakcie roku szkolnego. Za zgodą organu prowadzącego szkołę do oddziału przygotowawczego mogą uczęszczać uczniowie zapisani do innej szkoły lub innych szkół.
- Uczniów niebędących obywatelami polskimi do oddziału przygotowawczego kwalifikuje zespół powołany przez dyrektora szkoły, w skład, którego wchodzi dwóch nauczycieli oraz pedagog lub psycholog. Znajomość języka polskiego jest badana w formie rozmowy z uczniem.
- Oddział przygotowawczy może liczyć do 25 uczniów. Dopuszcza się nauczanie w klasach łączonych:
- I-III;
- IV-VI;
- VII-VIII
- Wymiar zajęć w oddziale przygotowawczym wynosi:
- dla klas I-III – co najmniej 20 godzin tygodniowo;
- dla klas IV-VI, – co najmniej 23 godziny tygodniowo;
- dla klas VII-VIII, – co najmniej 25 godzin
- Tygodniowy wymiar godzin ustalony przez dyrektora określa arkusz organizacji szkoły.
- Zajęcia w oddziale przygotowawczym mają charakter integracyjny, przygotowują uczniów do nauki w polskiej szkole. Prowadzone są w oparciu o szkolne programy nauczania z zakresu kształcenia ogólnego dostosowywane pod względem zakresu treści nauczania, metod i form do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów.
- Nauka języka polskiego odbywa się według programu nauczania opracowanego na podstawie ramowego programu kursów nauki języka polskiego dla cudzoziemców.
- Wymiar godzin nauczania jest nieograniczony, nie mniejszy niż 6 godzin tygodniowo.
Pozostały wymiar godzin jest wykorzystany na inne zajęcia. - Zajęcia edukacyjne w oddziale przygotowawczym prowadzą nauczyciele poszczególnych przedmiotów, którzy mogą być wspomagani przez pomoc nauczyciela władającą językiem ukraińskim.
- Okres nauki ucznia w oddziale przygotowawczym trwa do zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych w roku szkolnym, w którym uczeń został zakwalifikowany do oddziału przygotowawczego, z tym, że okres ten w zależności od postępów w nauce ucznia i jego potrzeb edukacyjnych może zostać skrócony albo przedłużony, nie dłużej niż o jeden rok Decyzję o skróceniu albo przedłużeniu okresu nauki ucznia w oddziale przygotowawczym podejmuje rada pedagogiczna na wniosek uczących ucznia nauczycieli, pedagoga lub psychologa.
- Sposób diagnozowania umiejętności uczniów, a następnie określanie ich postępów w nauce, w szczególności w zakresie nauki języka polskiego, odbywa się na zasadach określonych w rozdziale: Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów.
- Uczniowie cudzoziemscy mogą być objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną na warunkach określonych dla uczniów polskich. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów z Ukrainy organizowana jest w szczególności w związku z doświadczeniem migracyjnym. Szczegółowe zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej określa statut w części dotyczącej udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Zasady zapewniania uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu określa statut szkoły w części dotyczącej zakres zadań nauczycieli, w tym zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.
Rozdział V
Organizacja zajęć edukacyjnych
§ 24
- Zajęcia edukacyjne odbywają się zgodnie z odrębnymi przepisami dotyczącymi organizacji roku szkolnego.
- Zajęcia edukacyjne odbywają się od poniedziałku do piątku i realizowane są w formie stacjonarnej, chyba że z odrębnych przepisów wynika obowiązek realizacji zajęć edukacyjnych za pomocą metod i technik porozumiewania się na odległość (nauczanie zdalne). Zasady nauczania zdalnego, w tym wykorzystywane narzędzia i zasady BHP, określi w zarządzeniu dyrektor szkoły – z tym, że zarządzenie to nie może naruszać przepisów niniejszego statutu.
- Zajęcia edukacyjne odbywają się w salach lekcyjnych, pracowniach i w sali gimnastycznej (z wyłączeniem zajęć prowadzonych w nauczaniu zdalnym).
- Zajęcia edukacyjne mogą się też odbywać w innych miejscach, niż wskazano w 2, w szczególności w placówkach kulturalno-oświatowych, na otwartych boiskach i placach, w parkach, w specjalnych pomieszczeniach przystosowanych do organizacji w nich konkretnych zajęć edukacyjnych.
§ 25
- Rok szkolny dzieli się na dwa półrocza. Pierwsze półrocze zaczyna się z początkiem nowego roku szkolnego i trwa do ostatniego dnia stycznia. Drugie półrocze rozpoczyna się z pierwszym dniem lutego i kończy z dniem zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- Klasyfikacji śródrocznej dokonuje się w ostatnim tygodniu I półrocza.
§ 26
- Nauczyciele prowadzą dokumentację zajęć edukacyjnych zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Nauczyciele są zobowiązani do odnotowywania we właściwej dokumentacji spóźnień uczniów na dane zajęcia oraz podać informację czy jest to spóźnienie usprawiedliwione.
Rozdział VI
Organizacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego
§27
- W szkole działa wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego, którego koordynowaniem zajmuje się osoba wyznaczona przez dyrektora szkoły.
§ 28
- Celem głównym doradztwa zawodowego jest przygotowanie uczniów do trafnego wyboru drogi dalszego kształcenia i zawodu. Osiągnięciu celu głównego służą cele szczegółowe, dzięki którym uczniowie:
- rozwijają umiejętności pracy zespołowej;
- wiedzą, jak się uczyć i rozwijać swoje zainteresowania, pasje i talenty;
- posiadają informacje o zawodach z najbliższego otoczenia.
- Nauczyciele prowadzący zajęcia doradztwa zawodowego:
- potrafią diagnozować potrzeby i zasoby uczniów;
- rozwijają talenty, zainteresowania, zdolności, predyspozycje, motywują do podjęcia określonych działań;
- wspierają rodziców w procesie doradczym, udzielają informacji lub kierują do specjalistów;
- znają ofertę szkół, zasady rekrutacji i udostępniają te informacje zainteresowanym uczniom;
- włączają rodziców, przedstawicieli instytucji i zakładów pracy w proces orientacji i doradztwa zawodowego w szkole;
- posiadają wiedzę na temat aktualnego zapotrzebowania na rynku pracy.
- Formy działań adresowane do uczniów szkoły obejmują:
- badanie (diagnozę) zapotrzebowania na działania doradcze prowadzone w szkole (wywiad, kwestionariusz ankiety);
- zajęcia warsztatowe (grupowe) służące rozbudzeniu świadomości konieczności planowania własnego rozwoju i kariery zawodowej, umożliwiające poznanie siebie i swoich predyspozycji zawodowych;
- warsztaty doskonalące umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej i współdziałania w grupie, radzenie sobie ze stresem;
- udostępnianie informacji o zawodach oraz szkołach;
- spotkania z przedstawicielami różnych zawodów;
- prowadzenie kółek zainteresowań dla uczniów;
- udzielanie indywidualnych porad uczniom;
- organizowanie wycieczek.
- Oczekiwane efekty wynikające z wdrożenia wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego w szkole obejmują:
- kształtowanie aktywności zawodowej uczniów;
- pomoc rodzinie w kształtowaniu określonych postaw i zachowań związanych z planowaniem kariery zawodowej ich dzieci;
- dostęp do informacji zawodowej dla uczniów, nauczycieli oraz rodziców;
- świadome, trafniejsze decyzje edukacyjne i zawodowe;
- mniej niepowodzeń szkolnych.
Rozdział VII
Organizacja biblioteki i świetlicy
§29
- W szkole działa biblioteka. Bibliotekę prowadzi nauczyciel bibliotekarz.
- Biblioteka szkolna jest ośrodkiem edukacji czytelniczej, informacyjnej i medialnej uczniów oraz ośrodkiem informacji dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Biblioteka szkolna służy realizacji programu nauczania i wychowania, wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli, uczestniczy w przygotowaniu uczniów do samokształcenia oraz w pełnieniu podstawowych funkcji szkoły: kształcąco-wychowawczej, opiekuńczej i kulturalno-rekreacyjnej.
- Biblioteka współpracuje z uczniami, nauczycielami i rodzicami oraz innymi bibliotekami poprzez:
- zakup lub sprowadzanie szczególnie poszukiwanych książek;
- tworzenie aktywu bibliotecznego;
- informowanie o aktywności czytelniczej;
- udzielanie pomocy w korzystaniu z różnych źródeł informacji, a także w doborze literatury i kształtowaniu nawyków czytelniczych;
- umożliwienie korzystania z encyklopedii i programów multimedialnych;
- sprowadzanie literatury pedagogicznej, przedmiotu, poradników metodycznych i czasopism pedagogicznych;
- organizowanie wystawek tematycznych;
- informowanie o nowych nabytkach biblioteki;
- przeprowadzanie lekcji bibliotecznych;
- udostępnianie czasopism pedagogicznych i zbiorów gromadzonych w bibliotece;
- działania mające na celu poprawę czytelnictwa;
- umożliwienie korzystania z dostępnych laptopów z Internetem, encyklopedii, programów multimedialnych.
§ 30
- W szkole działa świetlica.
- Świetlicę prowadzą wychowawcy świetlicy.
- Świetlica działa od poniedziałku do piątku (za wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy).
- Do świetlicy przyjmowane są dzieci, które muszą przebywać dłużej w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców, organizację dojazdu do szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia uczniowi opieki w szkole:
- w pierwszej kolejności przyjmowane są dzieci osób samodzielnie wychowujących;
- w drugiej kolejności obydwojga pracujących rodziców;
- pozostałe dzieci w miarę wolnych
- Do świetlicy przyjmowane są dzieci na wniosek rodziców oraz kart zgłoszeń składanych przez rodziców w terminie określonym przez dyrektora szkoły.
- Świetlica szkolna jest pozalekcyjną formą wychowawczo-opiekuńczej działalności szkoły.
- Świetlica prowadzi zajęcia w grupach wychowawczych. Każda grupa ma wychowawcę.
- Grupa wychowawcza w świetlicy nie może przekraczać 25 uczniów.
- Pracownicy pedagogiczni świetlicy wchodzą w skład rady pedagogicznej i składają sprawozdania ze swojej działalności.
- Wychowawcy świetlicy współpracują z nauczycielami i wychowawcami klas w zakresie pomocy w kompensowaniu braków dydaktycznych oraz pedagogiem szkolnym, otaczając opieką dzieci z rodzin niewydolnych wychowawczo.
- Szczegółowe zasady dotyczące bezpieczeństwa dzieci oraz organizacji pracy świetlicy znajdują się w regulaminie świetlicy, który jest odrębnym dokumentem.
Rozdział VIII
Zakres zadań nauczycieli i innych pracowników szkoły
§31
- W szkole zatrudnia się nauczycieli, wychowawców oraz stosownie do potrzeb: nauczyciela wspomagającego, asystenta lub pomoc nauczyciela, specjalistów, a także innych pracowników, w tym pracowników administracyjnych i obsługi.
- Zasady zatrudniania nauczycieli, specjalistów i innych pracowników, o których mowa w ust.1, określają odrębne przepisy.
- Kwalifikacje nauczycieli, specjalistów i innych pracowników, o których mowa w 1, oraz zasady ich wynagradzania określają odrębne przepisy.
§ 32
- Nauczyciele wykonują swoje zadania wynikające z przepisów prawa, niniejszego statutu oraz innych dokumentów obowiązujących w szkole.
- Do zadań nauczyciela należy w szczególności:
- realizacja podstawy programowej wraz z wymaganiami edukacyjnymi dostosowanymi do potrzeb i możliwości ucznia;
- realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
- dbałość o bezpieczeństwo uczniów i higieniczne warunki nauki;
- stosowanie w pracy metod zapewniających efektywną naukę i efektywny rozwój uczniów oraz stałe dokształcanie się w tym zakresie.
- Do zadań nauczyciela wychowawcy należy w szczególności:
- planowanie pracy wychowawczej w oparciu o program wychowawczo-profilaktyczny szkoły i indywidualne potrzeby uczniów;
- realizacja zadań wynikających z programu pracy wychowawczej;
- prowadzenie zajęć w ramach godzin z wychowawcą zgodnie z potrzebami uczniów danego oddziału;
- dbałość o warunki efektywnego uczenia się i rozwoju uczniów;
- stwarzanie warunków do budowania dobrych relacji na linii uczeń – nauczyciel – rodzic.
- Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy w szczególności:
- dbałość o stan księgozbioru;
- propagowanie czytelnictwa wśród uczniów;
- wdrażanie uczniów do samodzielnego, aktywnego poszukiwania informacji, jej oceny i użyteczności.
§ 33
- W szkole zatrudnia się ponadto: pedagoga, psychologa, wychowawcę świetlicy, którzy wykonują swoje zadania wynikające z przepisów prawa, niniejszego statutu oraz innych dokumentów obowiązujących w szkole.
- Do zadań pedagoga, pedagoga specjalnego i psychologa należy pomoc wychowawcom klas, a w szczególności:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych;
- określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb;
- organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
- podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli;
- wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego;
- planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia;
- działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
- udzielanie różnych form pomocy psychologicznej i pedagogicznej uczniom realizującym indywidualny program lub tok nauki;
- współdziałanie w opracowaniu programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły i jego ewaluacji;
- wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
- organizowanie różnych form terapii uczniom niedostosowanym społecznie;
- współdziałanie z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 2 w Poznaniu i poradniami specjalistycznymi, kierując do nich wszystkich potrzebujących;
- współdziałanie z instytucjami, organizacjami i stowarzyszeniami opiekuńczo-wychowawczymi.
- Do zadań logopedy należy w szczególności:
- przeprowadzenie badań wstępnych, w celu ustalenia stanu mowy uczniów, w tym mowy głośnej i pisma;
- diagnozowanie logopedyczne oraz – odpowiednio do jego wyników – organizowanie pomocy logopedycznej;
- prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i w grupach dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy głośnej i pisma;
- organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, przy ścisłej współpracy z pedagogami i nauczycielami prowadzącymi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne;
- organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia;
- współdziałanie w opracowaniu programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły i jego ewaluacji;
- wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.
- Do zadań doradcy zawodowego należy w szczególności:
- prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów;
- współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Rozdział IX
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów
§34
- Nauczyciele na pierwszych zajęciach w danym roku szkolnym formułują wymagania edukacyjne niezbędne do otrzymania przez uczniów poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych.
- Formułowanie wymagań edukacyjnych odbywa się poprzez:
- przygotowanie przez nauczyciela Ogólnych Wymagań Edukacyjnych na poszczególne oceny.
- przygotowanie przez nauczyciela Ogólnych Wymagań Edukacyjnych na poszczególne oceny.
- Ogólne Wymagania Edukacyjne na poszczególne oceny powinny uwzględniać:
- niezbędny do opanowania minimalny zakres wiedzy i umiejętności;
- stopień rozumienia materiału naukowego;
- stopień opanowania umiejętności stosowania wiedzy w praktyce;
- stopień opanowania umiejętności integrowania wiedzy, również międzyprzedmiotowo;
- stopień opanowania umiejętności organizacji pracy i współpracy;
- stopień opanowania umiejętności i efekty pracy w oparciu o informację zwrotną oraz naprowadzającą;
- Uczeń planuje swoją pracę na okres dwóch tygodni. Nie zrealizowane zadania w przypadku obecności uczniów na zajęciach przechodzą do realizacji na kolejne planowanie.
§ 35
- Ocenę zachowania ucznia ustala się w oparciu o następujące kryteria ogólne:
- organizację własnego procesu uczenia się (np. planowanie pracy, wypracowanie własnych metod uczenia się, umiejętność udzielania i korzystania z pomocy/wsparcia);
- przynależność do szkolnej wspólnoty (np. angażowanie się w akcje organizowane w szkole, znajomość tradycji szkoły i jej symboli, szacunek do rówieśników i pracowników szkoły, dbałość o komunikację z rówieśnikami i dorosłymi opartą na szacunku);
- dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo (postawa prozdrowotna, proekologiczna, bezpieczne zachowania podczas lekcji, przerw, innych sytuacji szkolnych i pozaszkolnych np. wycieczek).
§ 36
- Ocenianie bieżące jest realizowanym przez nauczycieli procesem docenienia starań oraz wyrażania uznania dla osiągnięć ucznia.
- Ocenianie bieżące realizowane jest za pomocą:
- oceny słownej – odnoszenia się do działań i osiągnięć ucznia oraz jego zachowania i trudności w procesie uczenia się;
- oceny wspierającej – odnoszenia się do działań i osiągnięć ucznia w aspekcie doceniania poprawnych rozwiązań oraz udzielania jemu pomocy i wsparcia w poszukiwaniu powodów niepowodzeń i niwelowaniu ich;
- oceny kształtującej – wypracowywania warunków wspierających efektywne uczenie się i pracę nad sobą ucznia i wspieraniu ucznia w planowaniu jego nauki.
- W ramach oceniania bieżącego uczeń jest wspierany i informowany o postępach w procesie rozwoju intelektualnego, fizycznego, społecznego i emocjonalnego przez cały rok szkolny.
§ 37
- W ramach oceniania bieżącego uczeń dokumentuje swój proces uczenia w arkuszach do planowania pracy.
§ 38
- Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia oraz dokumentacja, o której mowa w § 37, są udostępniane na bieżąco uczniowi i jego rodzicom.
§ 39
- Nie później niż dwa tygodnie przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele oraz wychowawca oddziału informują ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
- O przewidywanej negatywnej rocznej ocenie klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych należy poinformować miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.
- Informację, o której mowa w 1 i 2, przekazuje się pisemnie lub za pomocą dziennika elektronicznego.
§ 40
- Śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się nie później niż 7 dni przed śródrocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.
- Roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się nie później niż 7 dni przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.
§ 41
- Ustalenie śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych odbywa się przy współpracy nauczyciela z uczniem i opiera się na:
- dokonywanej przez ucznia samoocenie osiągniętych efektów kształcenia i stopnia realizacji Planów Pracy i podsumowaniach modułów oraz bieżącej pracy;
- dokonywanej przez nauczyciela ocenie osiągniętych przez ucznia efektów kształcenia i stopnia realizacji przez niego Planu Pracy i podsumowaniach modułów oraz bieżącej pracy.
- Ustalenie śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania odbywa się przy współpracy nauczyciela z uczniem i opiera się na: ocenie wychowawcy, samoocenie ucznia oraz otrzymanych od pozostałych nauczycieli i uczniów danego oddziału informacjach zwrotnych dotyczących zachowania ocenianego ucznia.
- Śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych w klasach I-III są ocenami opisowymi, w klasach IV-VIII wyrażanie są cyfrą a śródroczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest oceną opisową.
§ 42
- Ustalenie rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych odbywa się według zasad określonych w 41 ust. 1. Ustalenie rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania odbywa się według zasad określonych w § 41 ust. 2.
- Roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ustalane według skali określonej we właściwych przepisach, a w klasach I-III szkoły podstawowej są to oceny opisowe.
§ 43
- Ustalenie śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych odbywa się bez odnoszenia się do efektów uczenia się osiągniętych przez pozostałych uczniów i stopnia realizacji przez nich Planów Pracy.
§ 44
- Ustalona roczna ocena klasyfikacyjna nie może być niższa, niż ocena przewidywana, o której mowa w § 40 ust. 1 i 2.
- Otrzymanie wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych jest możliwe dla każdego ucznia, który wyrazi taką chęć i odbywa się w drodze rozmowy ucznia z nauczycielem nad poziomem spełnienia przez ucznia kryteriów na ocenę proponowaną i wyższą, która może być uzupełniona wykonaniem przez ucznia wskazanych przez nauczyciela zadań. Podwyższenie oceny nie jest możliwe jeśli uczeń nie spełnił w ciągu roku istotnych wymagań edukacyjnych.
- Warunki i tryb uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
- w ciągu 3 dni od poinformowania rodziców uczeń lub jego rodzice zwracają się z pisemnym wnioskiem do nauczyciela przedmiotu o podwyższenie przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych;
- nauczyciel lub odpowiednio wychowawca spisuje z uczniem kontrakt, który zawiera:
- formy podwyższenia przewidywanej oceny klasyfikacyjnej;
- termin podwyższenia.
- pod kontraktem podpisuje się uczeń oraz jego rodzice i nauczyciel;
- tryb podwyższenia przewidywanej rocznej klasyfikacyjnej oceny z zajęć edukacyjnych kończy się na 2 dni przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej;
- dokumentację związaną z powyższą procedurą przechowuje nauczyciel do zakończenia roku szkolnego.
§ 45
- Oceny zachowania dokonuje się biorąc pod uwagę cztery równoważne aspekty zachowania ucznia:
- kultura osobista;
- pilność;
- odpowiedzialność;
- aktywność.
- Na początku roku szkolnego wychowawca informuje uczniów i ich Rodziców o szczegółowych wymaganiach, jakie kryją się pod pojęciami kultura osobista, pilności, odpowiedzialność i aktywności, a także o trybie wystawiania oceny zachowania.
- Zasady współżycie społecznego i normy etyczne obowiązujące w
- w zakresie kultury osobistej uczeń powinien:
- odnosić się do otoczenia z życzliwością i szacunkiem;
- dążyć do posługiwania się na co dzień poprawną polszczyzną;
- stosować zwroty grzecznościowe;
- zachowywać się stosownie do miejsca i okoliczności;
- utrzymywać porządek wokół siebie;
- rozwiązywać konflikty w sposób pokojowy.
- w zakresie pilności uczeń powinien:
- sumiennie przygotowywać się do lekcji;
- terminowo realizować swój plan pracy;
- posiadać podczas zajęć „dziennik badacza” i regularnie okazywać go rodzicom;
- regularnie i terminowo zgłaszać się na wybrane przez siebie zajęcia;
- wywiązywać się z podjętych zobowiązań;
- śledzić uważnie tok lekcji i brać w niej czynny udział;
- w miarę swoich możliwości podejmować prace samodzielne i realizować wymagania dodatkowe.
- w zakresie odpowiedzialności uczeń powinien:
- wykonywać polecenia nauczycieli i innych pracowników szkoły;
- przestrzegać zasad bezpiecznego zachowania się;
- szanować majątek własny, szkoły oraz innych ludzi i instytucji;
- nosić mundurek w klasach I-VI i ubierać się stosownie do okoliczności;
- być punktualnym;
- oddawać wypożyczone książki i otrzymane podręczniki szkolne w ustalonym przez bibliotekarza terminie.
- w zakresie aktywności ocenę ucznia dokonuje się w sposób wg następujących kryteriów:
- pełnienie funkcji w szkole: za każdą funkcję zaliczoną przez Samorząd Szkolny;
- pełnienie funkcji w klasie: ocena wychowawcy za cały semestr;
- wypełnianie odpowiedzialności w klasie: podsumowywane na bieżąco przez wychowawcę i klasę;
- wypełnianie odpowiedzialności szkolnych;
- udział w konkursach szkolnych i międzyszkolnych dowolnego typu;
- reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych;
- podejmowanie inicjatyw na terenie szkoły;
- udział w wydarzeniach na terenie szkoły (poza obowiązkowymi);
- aktywne uczestnictwo w wolontariacie.
- w zakresie kultury osobistej uczeń powinien:
§ 46
- Ocenianie bieżące w klasach I– III:
- Ocena bieżąca w klasach I- III wyrażana jest w postaci krótkiej informacji odnoszącej się do konkretnej umiejętności/wiedzy/postawy ucznia w formie ustnej lub pisemnej.
- Dla udokumentowania bieżącej oceny opisowej stosuje się ocenę kształtującą, odnosząc się do konkretnych umiejętności wynikających z podstawy programowej i realizowanych programów nauczania.
- W ocenianiu bieżącym nauczyciele przekazują uczniom ustnie lub pisemnie informacje o osiągnięciach edukacyjnych pomagające w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak dalej powinien się uczyć. Informacje te mogą również pochodzić od innego ucznia – ocena koleżeńska lub być wynikiem samooceny.
- Nauczyciel informuje ucznia, które z form sprawdzania wiedzy i umiejętności będzie oceniał opisowo.
- Przed każdą formą sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia nauczyciel podaje kryteria do pracy, czyli – co będzie podlegać ocenianiu. W komentarzu do pracy ucznia nauczyciel odnosi się do wcześniej ustalonych kryteriów.
- Dokumentując ocenę bieżącą nauczyciel: wszystkie formy sprawdzania wiedzy i umiejętności opatruje tylko komentarzem ustnym lub pisemnym, wskazującym, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.
- Nauczyciele pierwszego etapu edukacyjnego dokonują we wrześniu wstępnej diagnozy rozwoju uczniów klasy pierwszej, która stanowi punkt wyjścia do oceny ich postępów.
§ 47
- Ocenianie bieżące w klasach IV-VIII
- Ustala się następujący sposób oceniania bieżącego:
- forma zaliczania poszczególnych wymagań jest ustalana przez nauczyciela:
- każdą uzyskaną ocenę uczeń ma prawo jeden raz poprawiać, chyba że ze względów organizacyjnych poprawianie nie jest możliwe;
- poprawa prac pisemnych odbywa się wyłącznie w terminie wyznaczonym przez nauczyciela w ciągu dwóch tygodni;
- ocenę wpisuje się do dziennika elektronicznego wraz z komentarzem opisowym lub wynikiem procentowym i opisowym komentarzem jeżeli dotyczy to prac pisemnych;
- Z plastyki, techniki, muzyki, wychowania fizycznego i etyki nauczyciel opisuje osiągnięcia uczniów.
- Ustala się następujący sposób oceniania bieżącego:
§ 48
- W klasach IV-VIII ustala się następującą skalę oceniania prac pisemnych.
95-100 % celujący
85-94 % bardzo dobry
70-84 % dobry
50-69 % dostateczny
30-49 % dopuszczający
0-29 % niedostateczny
§ 49
- Formy podsumowania wiedzy i umiejętności zapowiadane są z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. W jednej klasie można przeprowadzić najwyżej 3 formy sprawdzania wiedzy i umiejętności w ciągu tygodnia. Nauczyciel powinien sprawdzić i ocenić prace pisemne w terminie 2 tygodni, nauczyciele poloniści w terminie 3 tygodni.
Do form sprawdzania wiedzy zalicza się: sprawdzian pisemny, wypracowanie, test. - Kartkówki sprawdzają umiejętności nabyte maksymalnie z trzech ostatnich lekcji.
§ 50
- Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio do ustalania końcowych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz końcowych ocen klasyfikacyjnych zachowania.
Rozdział X
Prawa i obowiązki uczniów. Nagrody i kary
§51
- Uczniowie mają w szczególności prawo do:
- rzetelnego procesu dydaktyczno-wychowawczego opartego na budowaniu podmiotowych relacji z nauczycielem, którego zasadami są:
- możliwość zadawania przez ucznia pytań;
- przekonanie, że celem uczenia się jest sukces każdego ucznia, a nie oceny i rywalizacja;
- możliwość skorzystania z pomocy nauczyciela i pomocy koleżeńskiej;
- efektywne wykorzystanie czasu lekcji;
- stosowanie wspierających metod uczenia się;
- uczenie się na błędach;
- brak obowiązkowych prac domowych;
- oczekiwanie postępu a nie perfekcji;
- współpraca w zaufaniu i współodpowiedzialności, w oparciu o szczerość i wzajemny szacunek;
- komunikacja, dobre relacje i przyjazna atmosfera.
- dokonywania wyboru co do liczby i stopnia trudności wykonywanych zadań, podejmowanych przedsięwzięć, także w obszarze zachowania (praca nad sobą);
- spotkań trójstronnych uczeń – nauczyciel – rodzic, które mają wspierać ucznia w rozwiązywaniu problemów i pokonywaniu trudności;
- korzystania z bazy dydaktyczno-naukowej i zaplecza socjalnego szkoły, w szczególności z biblioteki, świetlicy, pracowni, szatni, stołówki;
- wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową, aktywnego udziału w pracach samorządu uczniowskiego;
- składania wniosków i opinii za pośrednictwem samorządu uczniowskiego we wszystkich sprawach szkoły;
- korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- rzetelnego procesu dydaktyczno-wychowawczego opartego na budowaniu podmiotowych relacji z nauczycielem, którego zasadami są:
§ 52
- Dyrektor szkoły niezwłocznie podejmuje niezbędne działania w przypadku powzięcia informacji o naruszeniu praw uczniów, a w szczególności:
- przeprowadza postępowanie wyjaśniające, które ma na celu w in. ustalenie podmiotów odpowiedzialnych za naruszenie oraz przyczyny i skutki tego naruszenia;
- zapewnia wsparcie uczniowi, którego prawa zostały naruszone;
- dąży do wyeliminowania skutków naruszenia.
- Każdy uczeń, którego prawo zostało naruszone, ma prawo złożyć skargę do wychowawcy klasy lub dyrektora szkoły.
- Organ rozpatrujący skargę zobowiązany jest do jej rzetelnego rozpatrzenia w możliwie najkrótszym terminie, jednak nie dłuższym niż 14 dni. Jeśli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe z powodów wynikających ze stopnia zawiłości sprawy lub okoliczności niezależnych od organu, organ może wydłużyć termin do rozpatrzenia sprawy, informując o tym składającego skargę oraz podając powód wydłużenia terminu.
- Organ rozpatrujący skargę zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań, aby strona składająca skargę nie poniosła negatywnych konsekwencji związanych ze złożeniem skargi, w szczególności zapewnić, aby fakt złożenia skargi nie został ujawniony bez zgody skarżącego, chyba że co innego wynika z przepisów prawa powszechnie obowiązującego oraz zapewnić stronie skarżącej anonimowość, chyba że ujawnienie tożsamości skarżącego jest niezbędnie konieczne do rozpatrzenia skargi i wyeliminowania naruszeń praw ucznia.
§ 53
- Uczniowie są zobowiązani do:
- udziału w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych i zadeklarowanych przez nich dodatkowych zajęciach edukacyjnych;
- systematycznego i punktualnego uczęszczania na zajęcia, o których mowa w pkt 1;
- przebywania w czasie trwania zajęć edukacyjnych i przerw między nimi na terenie szkoły pod nadzorem nauczycieli, chyba że zajęcia odbywają się poza terenem szkoły – o ile nie uzyskali pełnoletności.
- Strój jednolity obowiązuje uczniów od klasy 1 do klasy 8.
- Opis jednolitego stroju: strój nawiązuje stylem i kolorystyką do systemu identyfikacji wizualnej szkoły, na który składa się koszulka z krótkim/długim rękawem lub bluza w kolorach do wyboru przez ucznia. Dopuszczone są następujące kolory koszulek i bluz: żółty, pomarańczowy, czerwony, fioletowy, różowy, zielony, niebieski, czarny, biały.
Do każdej koszulki lub bluzy po jej lewej górnej stronie należy przytwierdzić logotyp – tarczę szkoły. - W okresie przejściowym – do końca roku szkolnego 2024/2025 klasa ósma zwolniona jest z noszenia stroju jednolitego.
- Dopuszcza się korzystanie z dotychczasowych mundurków.
- Opis jednolitego stroju: strój nawiązuje stylem i kolorystyką do systemu identyfikacji wizualnej szkoły, na który składa się koszulka z krótkim/długim rękawem lub bluza w kolorach do wyboru przez ucznia. Dopuszczone są następujące kolory koszulek i bluz: żółty, pomarańczowy, czerwony, fioletowy, różowy, zielony, niebieski, czarny, biały.
- Podczas uroczystości z okazji rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego oraz Dnia Edukacji Narodowej, Narodowego Święta Niepodległości, Święta Konstytucji 3 Maja obowiązuje uczniów strój galowy. Strój galowy obowiązuje także w przypadku innych ważnych uroczystości, o których uczniowie i rodzice są informowani odpowiednio wcześniej.
- Podczas zajęć wychowania fizycznego uczniów obowiązuje strój sportowy.
- W budynku szkolnym uczniów obowiązuje obuwie zmienne sportowe o podeszwach niepozostawiającej śladów i na płaskiej podeszwie.
§ 54
- Uczniowie są zobowiązani do przestrzegania obowiązków w zakresie zachowania podczas zajęć edukacyjnych określonych w niniejszym paragrafie.
- W trakcie zajęć uczniowie są zobowiązani do przestrzegania poleceń nauczyciela w zakresie bezpiecznej i higienicznej organizacji pracy.
- Uczniowie nie mogą podczas zajęć samowolnie opuszczać sali lekcyjnej lub innego miejsca, w którym odbywają się zajęcia.
- W trakcie zajęć uczniowie powinni przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Uczniowie są zobowiązani do dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne i swoich kolegów i koleżanek: nie palenia tytoniu i nie picia alkoholu, nie używania e-papierosów, nie używania narkotyków ani innych środków odurzających.
- Uczniowie zobowiązani są do troszczenia się o mienie szkoły i jej estetyczny wygląd wewnątrz i na zewnątrz. Powyżej 13 roku życia odpowiedzialność materialną ponoszą rodzice ucznia.
§ 55
- Uczniowie są zobowiązani do przestrzegania obowiązków w zakresie usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach edukacyjnych określonych w niniejszym paragrafie.
- Uprawnionymi do złożenia wniosku o usprawiedliwienie nieobecności są rodzice uczniów.
- Rodzice składają wniosek o usprawiedliwienie nieobecności poprzez e- usprawiedliwienie w dzienniku elektronicznym.
- Wniosek o usprawiedliwienie nieobecności powinien zawierać wskazanie zajęć edukacyjnych, które są objęte wnioskiem oraz wskazanie powodu każdej nieobecności. Do wniosku można załączyć dowody uprawdopodabniające zaistnienie okoliczności stanowiących powód nieobecności.
- Wniosek o usprawiedliwienie nieobecności powinien być złożony w terminie 4 tygodni od dnia, w którym ustała przyczyna nieobecności.
- Wychowawca klasy rozpatruje wniosek, w szczególności biorąc pod uwagę, czy wskazane we wniosku powody nieobecności uzasadniają nieobecność ucznia na zajęciach.
- Wniosek złożony przez podmiot nieuprawniony oraz taki, który nie uzasadnia w sposób dostateczny nieobecności, podlega odrzuceniu. Wniosek złożony po terminie, o którym mowa w 6, może zostać odrzucony. Pozostałe wnioski zostaną uwzględnione i wychowawca usprawiedliwia nieobecność.
- Na odrzucenie wniosku, o którym mowa w ustępie poprzedzającym, wnioskodawcy służy skarga do dyrektora szkoły, która powinna zostać złożona w terminie 3 dni od dnia odrzucenia wniosku, z zachowaniem wymogów określonych w 3. Skarga powinna być właściwie uzasadniona. Dyrektor, rozpatrując skargę, może ją odrzucić lub uwzględnić, zobowiązując wychowawcę klasy do usprawiedliwienia nieobecności. Decyzja dyrektora jest ostateczna.
§ 56
- Uczeń może zostać zwolniony z części zajęć w danym dniu. Do wniosku o zwolnienie ucznia z części zajęć w danym dniu stosuje się odpowiednio przepisy 55 ust. 2, 3, 4, 6 i 7.
- Nieobecności ucznia, objęte wnioskiem o zwolnienie z części zajęć w danym dniu, uznaje się za usprawiedliwione.
§ 57
- Uczniowie są zobowiązani do przestrzegania obowiązków w zakresie zasad ubierania się na terenie szkoły określonych w niniejszym paragrafie.
- Uczniowie są obowiązani ubierać się zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi, z zastrzeżeniem, że niedozwolone jest noszenie stroju zawierającego elementy nawołujące do nienawiści, dyskryminujące lub sprzeczne z prawem bądź stwarzające zagrożenie dla bezpieczeństwa innych uczniów, nauczycieli lub pracowników szkoły.
§ 58
- Uczniowie są zobowiązani do przestrzegania obowiązków w zakresie przestrzegania warunków wnoszenia i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły określonych w niniejszym paragrafie.
- Na teren szkoły można wnosić telefony komórkowe i inne urządzenia elektroniczne na odpowiedzialność swoją i swoich rodziców; przed wejściem do szkoły uczeń ma obowiązek wyciszyć i schować telefon lub inne urządzenia rejestrujące dźwięk i obraz. Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za zaginięcie, zniszczenie lub uszkodzenie tego rodzaju sprzętu.
- Na terenie szkoły nie można korzystać z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych, korzystanie z nich w czasie zajęć edukacyjnych może odbywać się tylko za zgodą nauczyciela lub innej osoby prowadzącej zajęcia.
- W razie konieczności skontaktowania się z rodzicami lub omówienia ważnej sprawy uczeń ma obowiązek zwrócić się do nauczyciela z prośbą o pozwolenie na skorzystanie z telefonu lub może skorzystać z telefonu znajdującego się w sekretariacie szkoły.
§ 59
- Uczniowie są zobowiązani do przestrzegania obowiązków w zakresie zachowania wobec nauczycielek i nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów określonych w niniejszym paragrafie.
- Uczniowie zobowiązani są do poszanowania godności każdego członka społeczności szkolnej oraz odnoszenia się do każdego z szacunkiem i w sposób niedyskryminujący.
- Zabronione jest stosowanie przemocy fizycznej i psychicznej w stosunku do nauczycielek i nauczycieli, innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów.
§ 60
- Uczeń może zostać skreślony z listy uczniów tylko w przypadku:
- złożenia rezygnacji – przez ucznia pełnoletniego lub rodziców ucznia niepełnoletniego;
- popełnienia umyślnego przestępstwa przeciwko zdrowiu, życiu lub mieniu znacznych rozmiarów, stwierdzonego prawomocnym wyrokiem sądu;
- rażącego i długotrwałego naruszania zasad współżycia społecznego na terenie szkoły, zwłaszcza stosowania przemocy wobec członków społeczności szkolnej – jeśli wcześniej zastosowane środki wychowawcze nie przyniosły skutku.
- Skreślenia z listy uczniów dokonuje dyrektor szkoły na podstawie uchwały rady pedagogicznej i po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.
- W przypadku ucznia objętego obowiązkiem szkolnym, dyrektor szkoły podstawowej może wystąpić w sytuacjach opisanych w 1 pkt 2 i 3 do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły.
§ 61
- Uczeń może zostać nagrodzony za wzorowe wywiązanie się ze swoich obowiązków szkolnych, wzorową postawę prospołeczną, w tym w szczególności w zaangażowanie w wolontariat i pomoc innym, osiągane sukcesy sportowe, naukowe, artystyczne i inne.
- Uczeń może otrzymać następujące nagrody:
- pochwałę ustną wychowawcy wobec klasy;
- pochwałą ustną wychowawcy na zebraniu rodziców;
- pochwałę ustną dyrektora szkoły;
- dyplom uznania;
- nagrodę ufundowaną przez radę rodziców lub samorząd uczniowski.
- Podstawą do wyróżnienia ucznia może być:
- szczególne osiągnięcia w nauce;
- aktywny udział w życiu szkoły;
- szczególne osiągnięcia w konkursach przedmiotowych, turniejach i konkursach sportowych;
- wyjątkowe osiągnięcia i czyny przynoszące zaszczyt szkole.
- Od nagród, o których mowa w 2 pkt 2 i 3, uczniowi przysługuje odwołanie do dyrektora szkoły w terminie 14 dni. Dyrektor szkoły rozpatruje odwołanie w terminie 7 dni. Decyzja dyrektora szkoły jest ostateczna.
- Od nagrody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uczniowi przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy do dyrektora szkoły w terminie 14 dni. Dyrektor szkoły rozpatruje wniosek w terminie 7 dni. Decyzja dyrektora szkoły jest ostateczna.
§ 62
- Uczeń nieprzestrzegający przepisów statutu szkoły ponosi konsekwencje:
- nagana dyrektora szkoły;
- nagana wychowawcy klasy.
- Od kar, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, uczniowi przysługuje odwołanie do dyrektora szkoły w terminie 14 dni. Dyrektor szkoły rozpatruje odwołanie w terminie 7 dni. Decyzja dyrektora szkoły jest ostateczna.
- Od kary, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uczniowi przysługuje prawo wniesienia uzasadnionego pisemnego wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy do dyrektora szkoły. Dyrektor szkoły w terminie 14 dni rozpatruje wniosek i informuje pisemnie o rozstrzygnięciu, przy czym może zasięgnąć opinii rady pedagogicznej oraz samorządu uczniowskiego.
Rozdział XI
Ceremoniał, sztandar
§63
- Szkoła posiada sztandar szkoły oraz ceremoniał szkolny.
§ 64
- Szkoła posługuje się pieczęcią w brzmieniu:
Publiczna
Szkoła Podstawowa Cogito
Ogólnopolski Operator Oświaty
Sierakowska 23, 60-367 Poznań
tel. 533 337 457
2. Pieczęć jest używana zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 65
- Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.
- Szkoła prowadzi dokumentację swojej działalności i przechowuje ją w archiwum zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 66
- Sprawy nieuregulowane w statucie są rozstrzygane w oparciu o obowiązujące i dotyczące tych spraw odrębne przepisy.
Rozdział XII
Przepisy końcowe
§67
- Wraz z wejściem w życie niniejszego statutu traci moc dotychczasowy statut szkoły.
§ 68
- Niniejszy statut wchodzi w życie 30.08.2024 r.