Program szkoły „Kreatorzy Świata” na lata 2017- 2022
Słów kilka o wspólnej modyfikacji programu Kreatorzy Świata
Wiosną 2017 r. poddaliśmy program „Kreatorzy Świata” ewaluacji. Zapytaliśmy rodziców i uczniów o jego zalety oraz co należy poprawić i uwzględnić w zmodyfikowanym programie. Do ewaluacji dołączyli również nauczyciele. Po zebraniu opinii powstał zespół, który pod opieką dyrektora rozpoczął pracę nad drogowskazami – uznaliśmy, że wspólnie „zaplanowana” szkoła będzie jeszcze lepszym miejscem.
Pracując nad programem analizowaliśmy badania PISA 2015 i międzynarodowy ranking Evidence Institute, z którego wynika, że polscy uczniowie deklarują jedne z niższych ocen tzw. przynależności do szkoły niż uczniowie z innych krajów OECD, głównie ze względu na nikłą więź z kolegami i koleżankami ze szkoły. Często wybierali odpowiedź „czuję się jak outsider w szkole”. Podobny obraz wyłania się z innego badania TIMSS 2015. Choć pokazuje ono dobre umiejętności uczniów, uwidacznia problemy w relacjach społecznych między uczniami.
Również z raportu z badań Fundacji Pokolenia oraz Fundacji Ośrodka Badań i Analiz Społecznych 2016 wynika, że uczniowie odczuwają tzw. triadę braków:
Wszystkie wymienione aspekty znajdują odzwierciedlenie w naszym zmodyfikowanym programie „Kreatorzy Świata”. Kontynuujemy również nasze przesłanie – stworzenie przestrzeni wyróżniającej się wysoką jakością kształcenia. „Chcemy, by nasza szkoła pozwalała uczniom rozwinąć kompetencje i cechy charakteru, by jednocześnie dostrzegała indywidualność każdego dziecka, by rozbudzała pozytywne nastawienie do świata i pozwalała dzieciom odkryć pasje i rozwinąć zainteresowania”.(1)
Te słowa zapisane zostały w koncepcji funkcjonowania szkoły prowadzonej przez Fundację Familijny Poznań.
(1) Oferta Fundacji Familijny Poznań.
Zależy nam, aby tworzyć szkołę niepowtarzalną, o specyfice związanej z kontekstem kulturowym i społecznym środowiska, w którym się znajduje. Podstawą podejścia pedagogicznego jest wyobrażenie dziecka jako zdolnego, (2) silnego, bogatego w różnego rodzaju potencjał i zasoby; dziecka, które chce się rozwijać, jest ciekawe świata i nim zadziwione; dziecka, które pragnie komunikować się z innymi i wyrażać siebie.
(2) Zachęcam do przeczytania publikacji: G. Huther, U. Hauser, 2014, Wszystkie dzieci są zdolne.
Z tym się nie zgadzamy:
Odpowiedź na te kwestie, niezmiernie istotne z punktu widzenia nowoczesnego systemu wychowania odnajdujemy w spuściźnie Korczaka i Freineta, którzy:
2 Zachęcam do przeczytania publikacji: G. Huther, U. Hauser, 2014, Wszystkie dzieci są zdolne.
Uważali, że życie w społeczności dziecięcej, wymaga od każdego stałej pracy nad sobą, samokontroli, samooceny, dużego wysiłku, by sprostać jej wymaganiom, jak również liczenie się z opinią rówieśników i dorosłych.
Cel główny – Budowanie nowej kultury uczenia się
Drogowskazy:
Wybrane elementy z naszego programu Obszary działań
1. Organizacja
2. Edukacja to relacja
3. Kompetencje przyszłości – czego chcemy nauczyć dzieci zanim dorosną (3)
(3) Na podstawie: http://www.juniorowo.pl/kompetencje-przyszlosci-czego-powinny-nauczyc-sie-dzieci-zanim- dorosna/, (dostęp: 14. 07. 2017 r.).
4. Nauka poprzez „prowokujące techniki”
5. Laboratorium demokracji
6. Przestrzeń do działania, czyli szkoła bliska życiu
7. Dajmy światu szkołę – współpraca z instytucjami
(4) DieMethodeLernendurchLehren [online],[dostęp: 6.05.2014], dostępny w Internecie: www.ldl.mixxt.de/networks/files/download.3841.
Akademia Cogito
Kanony w roku szkolny 2021/2022
KANONY KLAS 1-3
LP. | NAZWA I OPIS KANONU | PROWADZĄCA/CY |
1. | Impro Improwizacja to działanie bez wcześniejszego przygotowania i podczas kanonu IMPRO będziemy właśnie spontanicznie wymyślać historie, dzieci wcielą się w różne role, stworzą dialogi i scenki. | Agnieszka Rogaczewska Foryś
|
2. | „MuzoEuropa” Czy zwiedzanie krajów europejskich z muzyką za pan brat może być ekscytujące? Oczywiście że tak! Podczas kanonu natkniemy się nie tylko na gorące hiszpańskie rytmy, czy też pyszną włoską pizzę. Będziemy mieli okazję zwiedzić grecki teatr i roztańczoną Irlandię mijając po drodze Polskie tańce ludowe czy też Francuski świat mody. Na końcu naszej podróży zacumujemy do portu w Holandii i zbierzemy nasze wspomnienia we własnoręcznie skonstruowanym przewodniku turystycznym. | Joanna Dziurla |
3. | „Antystresowe kreatywne kolorowanie” Tworzenie własnych małych arcydzieł poprzez: Praca z zastosowaniem kolorowych cienkopisów i pisaków oraz różnorakich motywów (kwiatowe, ogrody, mandale, ornamenty czy szlaczki). Zajęcie to wpływa pozytywnie na psychikę jak i nastrój. Pozwala uporządkować myśli, łagodzi stres, wycisza, uspokaja, poprawia humor, ułatwia koncentrację, zwiększa kreatywność, wrażliwość oraz wiarę we własne siły. Usprawnia również motorykę małą. | Asia Kowańdy
|
4. | “ORIGAMI” | Weronika Kasperkowiak |
5. | “Zaplątani” Na kanonie będziemy szyć, zaplatać, nawlekać i plątać. Będziemy rozwijać wyobraźnię przestrzenną, zdolności manualne i kreatywność. Poznamy tajniki szycia ręcznego jak i maszynowego, nauczymy się kilku splotów sznurkowych oraz robienia bransoletek. | Patrycja Kulka, Maria Marciniak |
6. | SZTUKA – CO TO? ma być odkrywaniem tajemnic sztuki świata. Będziemy poznawać, co wyrażali w sztuce ludzie z różnych zakątków, od czasów prehistorycznych do współczesnych. Przede wszystkim będziemy samodzielnie malować, rysować, wycinać, lepić, inspirując się poznanymi działaniami artystów. Różnorodne baśnie, legendy, bajki przybliżą nam omawiane czasy i kultury. Na ich podstawie będziemy rysować, malować i kreatywnie tworzyć własne ilustracje.
| Monika Troczyńska |
7. | PONIEDZIAŁEK “Zakochaj się w Polsce” Zapraszam na wspólną podróż po Polsce. Podczas zajęć poznamy najciekawsze zakątki naszego kraju, odwiedzimy miejsca znane i te, o których niewiele osób słyszało. Przemierzymy Polskę od plaż Bałtyku, aż po ośnieżone szczyty Tatr. “Gdybyś ujrzeć chciał nadwiślański świt…” wyrusz razem z nami i przekonaj się, że w Polsce można się zakochać. WTOREK/ŚRODA “Czytam, bo lubię” “Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”, a “Książki to twoi najlepsi przyjaciele, nie wyśmieją, nie zdradzą, a nauczą wiele”. Czytanie rozwija wyobraźnię, wzbogaca słownictwo, uczy nazywania postaw, emocji, relacji. Zapraszam na wspólne czytanie, słuchanie, poznawanie autorów literatury dla dzieci i młodzieży. Rozpocznij podróż do świata książek, bo czytanie nie musi być obowiązkiem, może stać się przygodą, która przyniesie radość. CZWARTEK “Kosmos i Kajo” trening uważności Podczas zajęć będziemy uczyć się jak radzić sobie z trudnymi emocjami i stresem, co robić by uspokoić myśli i czuć się bezpiecznie, jak zadbać o siebie, by móc być życzliwym dla siebie i innych. Razem z Kajo będziemy poznawać Wszechświat podróżując na: Planetę Mądrości, Planetę Joginów, Planetę Oddechu, Planetę Uważności oraz Planetę Życzliwości. Kajo zapewnia, że nie zabraknie dobrej zabawy, ruchu, ale też czasu na relaks | Elżbieta Stankowska |
8. | SZACHY – kanon dla wszystkich, którzy chcą poznać zasady gry w szachy, pograć w tę grę i rozwijać swoje umiejętności. | Tomasz Durczak |
9. | „Zabawy ruchowe i umysłowe” to zajęcia podczas których wspólnie bawimy się w gry na boisku szkolnym, rozwiązujemy zagadki umysłowe, uczymy się nowych gier karcianych i planszowych. | Justyna Odrzykoska |
10. | „ZDOBYWCY SUPERMOCY” Jesteś super! Wiem to! Każdy z Nas jest superbohaterką lub superbohaterem! A każdy bohater posiada supermoce. Ty też je masz! Zapraszam Cię do wspólnego zdobywania i rozwijania supermocy takich jak: radość, przyjaźń, relaks, pewność siebie, dobra pamięć, skupienie uwagi. Popracujemy też nad supermocą niewidzialności J Co będziemy robić? Rozwiązywać zagadki i łamigłówki, grać w planszówki, ćwiczyć Nasz mózg, oczy i ciało, czytać (czasem też oglądać) bajki, relaksować się, oddychać i przede wszystkim dobrze się wspólnie bawić. Poznamy też różnych superbohaterów i superbohaterki –od superbohatera Spidermana po superbohaterkę WonderWoman. Tak, tak – dziewczyny też… mają tę moc, mają tę moc- jak śpiewała Elsa J Co Nam to da? Dobrą zabawę, zadowolenie z siebie, fajne relacje z innymi, ciekawe pomysły, sposoby na radzenie sobie kiedy jest trudno, spokojną głowę i uśmiech na twarzy. Będzie Super! Czekam na Was! Zapraszam! | Paulina Peret- Drążewska |
11. | Ogrodowisko Najlepszym sposobem na zarażenie dziecka pasją do przyrody jest po prostu zabieranie go do ogrodu i pokazywanie wszystkiego w praktyce, wykonywanie wspólnych czynności. W trakcie tego kanonu wybierzemy się w niezwykłą podróż i dowiemy się: Jak powstały pierwsze ogrody? Komu starożytni Grecy zakładali wieńce z mięty? Który z owianych złą sławą władców był nazywany zjadaczem porów? Dlaczego pod koniec lata liście jednych drzew czerwienieją, a innych żółkną? Które owoce można zbierać niedojrzałe? Ile lat może spoczywać w ziemi ziarenko maku, nim wykiełkuje? Czy warto zaprosić ropuchę pomiędzy grządki i rabaty? I co to naprawdę oznacza uciec, gdzie pieprz rośnie? Jakie tajemnice skrywa tulipan? Kot jest dobrym a kto złym sąsiadem na grządce? Ruszajmy zatem w niezwykłą podróż w tajemniczy świat roślin. | Basia Jurga Szlempo
|
12. | Kanon DIY – zrób to sam Kreatywne zajęcia plastyczno-techniczne, jak z niczego zrobić coś potrzebnego. Zajmujemy się tworzeniem własnoręcznie robionych kartek świątecznych, mini prezentów, biżuterii i wielu innych ciekawych przedmiotów. | Kasia Gulińska
|
13. | Mistrz mapy To kanon idealny dla miłośników mapy. Zastanawiasz się ile państw jest na świecie? Chcesz nauczyć się wymawiać Sri Dźajawardanapura Kotte? Tutaj nauczymy się rozpoznawać położenie państw, poznamy ich stolice i flagi. | Dominika Jaster
|
14. | Rytmikoludki Zajęcia dla wszystkich lubiących śpiewać, grać na instrumentach oraz wszystkie aktywności przy muzyce. Będziemy bawić się rytmami, melodiami oraz grać w muzyczne zabawy. | Karolina Polak
|
15. | Drukarnia Przychodząc na kanon będziesz miał_a okazję samodzielnie drukować swoje teksty na stuletniej prasie drukarskiej z wykorzystaniem czcionek i lusterka. Dowiesz się, czym jest kałamarz oraz stalówka z obsadką. Sprawdzisz, czy dawniej pisało się łatwiej niż dzisiaj. Przekonasz się, że tusz nadaje się nie tylko do pisania. Wykorzystując go możesz stworzyć przepiękne rysunki. | Izabela Groborz
|
16. | Świat w ciekawostkach Interesują Cię ciekawostki z wielu obszarów tematycznych? A przy tym chciałbyś je kreatywnie wykorzystać? To dobre miejsce dla Ciebie! Świat w ciekawostkach pozwoli Ci poznać interesujące fakty dotyczące człowieka i jego osiągnięć, przyrody, psów, królików, zabawek, architektury, motoryzacji i wiele innych. | Marta Jach
|
17. | Myślografia Na tym kanonie będziemy przede wszystkim rysować! Poznamy elementy notatki graficznej, dowiemy się jak rysowanie może pomagać w uczeniu się, stworzymy mnóstwo kreatywnych prac. Nie musisz umieć rysować, ale fajnie jeśli to lubisz! | Maria Nowaczyk
|
18. | Świat sztuki to zajęcia dla dzieci, które pragną uruchomić wyobraźnię oraz rozwinąć umiejętności plastyczne. Podczas kanonu poznamy nowe techniki malarskie, poeksperymentujemy z tkaniną, podzielimy się wiedzą z zakresu historii sztuki, wzmocnimy wrażliwość estetyczną. Czeka nas wiele wyzwań i udział w fascynujących konkursach plastycznych. | Monika Marczyk Żabińska
|
19. | Inżynier LEGO | Magda Gross |
20. | Recyklingowy świat Na zajęciach będziemy twórczo i kreatywnie patrzeć na nasze najbliższe otoczenie i otaczające nas przedmioty. Będziemy wykorzystywać puszki, skrawki materiałów, liście, stare gazety, plastikowe pudełka. Nauczymy się jak przetworzyć surowce wtórne i dawać im drugie życie. Jak dbać o środowisko, produkować mniej śmieci i jednocześnie tworzyć małe dzieła sztuki. Pobudzimy wyobraźnię, poznamy nowe techniki plastyczno-techniczne i będziemy się twórczo bawić. | Karolina Waligóra
|
21. | Chemiczny świat – eksperymenty Jeśli lubisz eksperymentować, fascynują cię kolory, wybuchy i dziwne mieszaniny, to ten kanon jest idealny dla Ciebie! Zamienimy się w małych naukowców i będziemy przeprowadzać doświadczenia chemiczne. Stworzymy zabawki z chemicznej masy, własne lampy lawy i wiele innych, a przy okazji poznamy pierwsze chemiczne prawa tajemnice. | Natalia Stempczyńska
|
22. | Bajki z czterech stron świata to wspólna podróż szlakiem opowieści z przeróżnych zakątków świata i Polski. Podczas zajęć poznajemy nie tylko kultury i obyczaje, ale także formy ekspresji artystycznej: literaturę, słuchowiska, teatr, animacje czy filmy. | Justyna Peret
|
23. | Hiszpański dla każdego Na tych zajęciach nauczysz się najważniejszych słów i zwrotów w języku hiszpańskim między innymi: pożegnań, powitań, sformułowań potrzebnych na początku rozmowy. Nauczysz się też liczyć, poznasz nazwy kolorów, będziesz potrafił się przedstawić. Poznasz zwyczaje Hiszpanów, a także Latynosów – mieszkańców licznych krajów hiszpańskojęzycznych. Dowiesz się co jedzą, jak spędzają wolny czas, kiedy i jakie święta obchodzą i w co się bawią? | Magda Charczuk
|
24. | Oko w oko z przyrodą Podczas kanonu „Oko w oko z przyrodą” przeniesiemy się w świat roślin, zwierząt, zjawisk przyrodniczych oraz tego co nas otacza. Będziemy obserwować, badać i poszukiwać informacji o zwierzętach i roślinach. | Żaneta Banasiak |
25. | Domino To nie tylko nauka, ale i dobra zabawa. Możesz zamienić się w konstruktora, zbudować z klocków świątynie Majów, wieżowiec, tor przeszkód i cokolwiek podpowie Ci wyobraźnia. Każdy będzie mógł ćwiczyć sprawność ręki, alby zbudować budowlę oraz ćwiczyć cierpliwość, bo przecież każda budowla kiedyś musi runąć. Wspólnymi siłami będziemy poznawali tajniki, w jaki sposób ustawiać klocki, aby wykorzystać ich jak najwięcej. Miła atmosfera i dobra zabawa gwarantowana. Zapraszamy w środy i czwartk | Małgorzata Kowalska |
KANONY KLASY 4-6
LP. | NAZWA KANONU I OPIS | PROWADZĄCA/CY |
1. | Tajemnice ludzkiego ciała Jak to się dzieje, że widzimy? Kto ma więcej kości dziecko czy dorosły? – Na te i wiele innych pytań będziemy poszukiwali odpowiedzi podczas kanonu Tajemnice ludzkiego ciała. Dowiecie się wielu ciekawostek dotyczących funkcjonowania waszego | Ż.Banasiak
|
2. | DIY – zrób to sam Kreatywne zajęcia plastyczno-techniczne, jak z niczego zrobić coś potrzebnego. Zajmujemy się tworzeniem własnoręcznie robionych kartek świątecznych, mini prezentów, biżuterii i wielu innych ciekawych przedmiotów. | K.Gulińska |
3. | „Planszówkomania” Kanon przeznaczony dla wszystkich miłośników gier planszowych i nie tylko. Na zajęciach zagramy w różne rozwijające gry edukacyjne, przygodowe i towarzyskie. Dowiemy się, jak gry planszowe wpływają na rozwój umysłu i logicznego myślenia. Stworzymy także własne gry planszowe. | N.Stempczyńska
|
4. | Małe formy teatralne Bajka, kryminał, fantazja, musical, komedia, dramat, a może jeszcze coś innego, albo wszystko razem. Każdy będzie mógł być pomysłodawcą wspólnego scenariusza sztuki, wcielić się w wymyślonego przez siebie bohatera i odegrać jego rolę na scenie Cogito. Zapraszam urodzonych aktorów, ale i nieśmiałych, którzy chcą pokonać tremę, poćwiczyć pamięć i dykcję ucząc się roli. Już dziś pomyśl, gdzie wyobraźnia może nas przenieść. | M.Kowalska |
5. | Recyklingowy świat Na zajęciach będziemy twórczo i kreatywnie patrzeć na nasze najbliższe otoczenie i otaczające nas przedmioty. Będziemy wykorzystywać puszki, skrawki materiałów, liście, stare gazety, plastikowe pudełka. Nauczymy się jak przetworzyć surowce wtórne i dawać im drugie życie. Jak dbać o środowisko, produkować mniej śmieci i jednocześnie tworzyć małe dzieła sztuki. Pobudzimy wyobraźnię, poznamy nowe techniki plastyczno-techniczne i będziemy się twórczo bawić. | K.Waligóra
|
7. | DIY – zrób to sam Kreatywne zajęcia plastyczno-techniczne, jak z niczego zrobić coś potrzebnego. Zajmujemy się tworzeniem własnoręcznie robionych kartek świątecznych, mini prezentów, biżuterii i wielu innych ciekawych przedmiotów. | K.Gulińska
|
8. | Warhammer – RPG Kanon dla zainteresowanych grami fabularnymi. Umożliwia wcielenie się w wybraną postać ze świata fantasy i przeżycie przygód podobnych do tych z książek Tolkiena. Ze względu na fakt, że optymalna liczba graczy to czterech, niektórzy będą mogli sami zostać MG (Mistrzami Gry). Lub w tym czasie grać w inne gry. | T.Durczak |
9. | Eko – inżynier Eko – inżynier jest częścią ogrodu, a nie tylko jego twórcą! Tworzy przestrzeń, która chroni naturalne gatunki zapylające (domki dla owadów, poidełka, łąka kwietna), oszczędza wodę (zbiorniki na deszczówkę oraz ogrody deszczowe), pozyskuje złoto ogrodników i użyźnia glebę (kompostownik), stosuje naturalne środki ochrony roślin (wyciągi z roślin). Czasem nawet z pozoru drobne zabiegi mogą korzystnie wpływać na środowisko. A co zdziałamy w skali mikro, będzie naszym wkładem w procesy zachodzące w makroskali. Zostań eko – inżynierem kreującym życie w zgodzie z naturą. | B.Jurga-Szlempo |
10. | Muzyczny świat Na zajęciach będziemy grać na instrumentach, poznamy rytmy oraz wartości muzyczne. Sprawdzimy po co orkiestrze dyrygent. Poznamy elementy świata muzyki a także dowiemy się z czego składa się piosenka. | K.Polak |
11. | Ekologika Na kanonie będziemy zdobywać wiedzę- w teorii i praktyce o małych krokach, które możemy stawiać każdego dnia aby być choć odrobinę bardziej ekologicznymi osobami. Będzie o ruchu zero waste, drugim obiegu, slow fashion. Spróbujemy roślinnej kuchni, dowiemy się jak nasze małe wybory wpływają na naszą planetę, poznamy inspirujące osoby, włączymy się w globalne działania na rzecz przyrody. | M.Nowaczyk
|
12. | „Planszówkomania„ – Kanon przeznaczony dla wszystkich miłośników gier planszowych i nie tylko. Na zajęciach zagramy w różne rozwijające gry edukacyjne, przygodowe i towarzyskie. Dowiemy się, jak gry planszowe wpływają na rozwój umysłu i logicznego myślenia. Stworzymy także własne gry planszowe. | N.Stempczyńska |
Koła zainteresowań w roku szkolnym 2021–2022
J. Kabat-Zinn
Swobodny tekst – dzieci piszą tekst na dowolny temat o dowolnej treści (pierwszaki mogą rysować). Potem wspólnie wybierają tekst, który im się najbardziej podoba, także pod względem tematu, który chcieliby zbadać. Na jego podstawie uczniowie budują kompleks zainteresowań i rozwiązują zadania związane z tematem.
Kompleks zainteresowań – kiedy uczniowie postanowią zgłębić jakiś temat, generują pomysły i dzielą się pracą. Najczęściej w małych zespołach uczniowie pracują nad wybranym zagadnieniem, na końcu prezentując efekty swoich działań. Zarówno temat jak i sposób realizacji zależy od uczniów, nauczyciel może pomagać, inspirować i wspierać w procesie zgłębiania tematu.
Fiszki autokorektywne – to małe karteczki zawierające jedno zadanie. Są uzupełnieniem codziennej pracy i najczęściej uczniowie sięgają po nie wtedy, kiedy szybciej wykonają jakąś inną aktywność lub kiedy potrzebują dodatkowo poćwiczyć np. dodawania czy ortografii. Po rozwiązaniu fiszki, uczeń dokonuje autokorekty na podstawie drugiej fiszki, z poprawnym rozwiązaniem zadania.
Fiszki poszukujące – to zapisane na karcie instrukcje, które uczniowie wykonują samodzielnie lub w małych zespołach.
Odpowiedzialności – są rozbudowanymi „dyżurami” znanymi z tradycyjnej szkoły. Freinetowskie odpowiedzialności są wybierane podczas poniedziałkowej narady otwierającej tydzień oraz omawiane podczas każdej klasowej narady podsumowującej tydzień (uczniowie dokonują samooceny tego, jak wywiązali się ze swojej odpowiedzialności).
Księga Życia – jest kroniką prowadzoną przez każdego ucznia. W zależności od pomysłu samego ucznia jak i nauczyciela, opisywane są w niej najważniejsze wydarzenia z życia klasy i szkoły. Towarzyszy uczniowi od pierwszej aż do ósmej klasy.
Dziennik Badacza – to segregator, w którym uczniowie zbierają karty do planowania pracy indywidualnej, zakresy omawianego materiału, kryteria sukcesu (a więc spis zagadnień, które powinni znać) i wszystkie inne ważne dla nich dokumenty szkolne. Dzienniki badacza w klasach 1-3 dotyczą ogólnie edukacji, a w klasach starszych każdego przedmiotu z osobna.
Planowanie pracy – jest to moment na początku tygodnia, gdy uczniowie wybierają kiedy wykonają daną aktywność z zaproponowanych przez nauczyciela. Nauczyciel określa minimum aktywności, które muszą zostać wykonane oraz ramy czasowe, gdy będzie się to odbywać. Na przykład w klasie 3c czas na pracę indywidualną jest we wtorek, środę i czwartek (ok godziny zegarowej) – uczeń sam decyduje kiedy wykona dane zadanie. Poniedziałki przeznacza się na omówienie planowana, a w piątek podsumowuje się pracę.
Praca indywidualna – to wyznaczony przez nauczyciela czas, kiedy uczniowie wykonują zaplanowane przez siebie aktywności. Najczęściej mają ich kilka do wyboru. Taki tryb pracy sprawia, że każdy uczeń pracuje nad tym co sam wybrał, dzięki czemu jest lepiej zmotywowany. Każdy pracuje w swoim tempie, a nauczyciel ma większą możliwość aby pochylić się nad indywidualnymi potrzebami dziecka.
Narada klasowa – to czas na początku i końcu tygodnia, kiedy cała klasa zasiada do wspólnej rozmowy na bieżące tematy. Jest to czas aby wybrać i podsumować pracę Odpowiedzialnych, aby odczytać listy z Gazetki Wychowawczej, porozmawiać o problemach i rozwiązać je na forum.
Gazetka Wychowawcza – to miejsce, gdzie uczniowie mogą zostawić krótkie informacje, o których chcieliby porozmawiać w czasie narady. Poprzez gazetkę wychowawczą mogą komuś podziękować, przeprosić lub życzyć sobie jakiejś zmiany. Każdy list musi być podpisany przez autora, aby mógł być omówiony na forum klasy w czasie narady.
Sprawności – to alternatywa do zadań domowych. Uczniowie samodzielnie wybierają jaką sprawność chcą zdobywać, wykonują przypisane do niej zadania w domu oraz prezentują efekty swojej pracy w klasie. Sprawności w sprytny sposób „przemycają” szkolne zadania, ale dzięki przystępnej formie są chętnie realizowane przez dzieci. Uczniowie pracują nad tematem, któy ich ciekawi, w swoim tempie i według własnego planu. Dzięki temu uczą się.
Dodatkowo w Cogito
Kanony – to obowiązkowe zajęcia dodatkowe. W klasach 1-3 uczniowie biorą udział w czterech kanonach, a w klasach starszych w dwóch. Kanony odbywają się po zajęciach dydaktycznych i dotyczą rozmaitych dziedzin. Dzieci wybierają co pół roku kanony, w których chcą uczestniczyć. Tematyka kanonów jest bardzo szeroka – od działań artystycznych, przez naukowe po sportowe.
Technologie informacyjno-komunikacyjne i multimedia
Publiczna Szkoła Podstawowa Cogito wychodząc naprzeciw cyfrowej rewolucji w edukacji stosuje najnowsze technologie informatyczne w edukacji wczesnoszkolnej.
Tablet w edukacji wraz z technologią posługiwania się informacją stanowią szansę odejścia od encyklopedyzmu, czyli od przekazywania przez nauczycieli dużych zasobów informacji. Jest zatem oczywiste, że wyposażenie uczniów w kompetencje medialne i ich wykorzystanie to jedno z podstawowych zadań współczesnej szkoły.
Tablice i telewizory interaktywne
Tablica interaktywna to urządzenie współpracujące z komputerem i projektorem multimedialnym. Jej najważniejszą cechą jest pełna interakcja z użytkownikiem. Uczeń stojąc przy tablicy może obsługiwać dowolny program uruchomiony w komputerze.
Na każdym wyświetlonym na tablicy obrazie/zdjęciu/tekście może pisać, notować, zaznaczać, podkreślać. Wszystkie naniesione na tablicę notatki można zapisać rozesłać pocztą e-mail, umieścić na serwerze szkolnym lub wydrukować.
Wszystkie zajęcia prowadzone przy użyciu tablicy interaktywnej mogą zostać zapisane, dzięki czemu mogą być wykorzystane w dowolnej chwili na kolejnych zajęciach, np. zajęciach wyrównawczych, lekcjach powtórzeniowych lub w innych klasach w następnych latach.
Szkoła posiada również telewizory multimedialne wyposażone w system android i windows. Dzięki wykorzystaniu systemów operacyjnych lekcje nabierają nowej formy edukacji, np. nauczyciel może „w locie” przesłać pliki czy zrzuty ekranowe na konta uczniów w chmurze Cogito.
Programy edukacyjne
Zajęcia z wykorzystaniem multimedialnych programów edukacyjnych stwarzają warunki do rozwijania umiejętności dzieci w wielu zakresach tj. uczenia się, myślenia, poszukiwania, wykorzystywania informacji z różnych źródeł, działania, współpracy.
Zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem tabletów
Wykorzystanie tabletów w toku codziennych zajęć lekcyjnych bazuje na naturalnej umiejętności uczniów w posługiwaniu się nowoczesną technologią i narzędziami multimedialnymi.
Uczniowie pracują wyłącznie metodami projektowymi, dzięki temu rozwijają i doskonalą osobiste kompetencje z zakresu: przedsiębiorczości, praktycznego posługiwania się językiem angielskim, umiejętności matematycznych, umiejętności naukowo-technicznych oraz posługiwania się nowoczesnymi technikami informatycznymi.
Dostęp do bezprzewodowego Internetu
Internet w szkole stanowi przede wszystkim źródło szybko dostępnej informacji z bardzo wielu dziedzin potrzebnych uczniom w nauce i łatwo przyswajalnych, ponieważ podanych w formule multimedialnej. Daje więc możliwości korzystania z technologii informacyjnej w uczeniu się i rozwiązywaniu problemów.