Klasa I a

Od ziarenka do bochenka

W minionym tygodniu staraliśmy się odpowiedzieć na pytanie: „Jak powstaje chleb?” Na jednych z pierwszych zajęć uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu poszukiwali odpowiedzi na pytanie: „Co łączy deszcz z chlebem?” Dzieci wysnuły wniosek, iż woda jest potrzebna, aby zboże mogło urosnąć. Z niego otrzymujemy mąkę, a ta jest potrzebna do wypiekania chleba. Uczniowie poznali rodzaje zbóż. Porównywali kłosy zbóż oraz ich ziarna. Wskazywali na różnice występujące między kłosami różnych zbóż.

2

1

Uczniowie poznali etapy pracy w polu oraz nazwy maszyn rolniczych wykorzystywanych podczas tych prac. Dzieci rozpoznawały dźwięki maszyn
z odtworzonego nagrania. Następnie uczniowie dowiedzieli się, co dzieje się
z otrzymanym zbożem. Przedstawiony został proces otrzymywania chleba. Uczniowie porządkowali kolejno wykonywane czynności i opowiadali o nich. Dzieci poszerzyły swoją wiedzę o informacje związane z pracą młynarza, przeznaczeniem młyna, a także pracą piekarza. Rozmawialiśmy także
o produktach otrzymywanych z mąki.

3

Kolejnym etapem zajęć była wycieczka do piekarni znajdującej się w pobliżu naszej szkoły. Tam uczniowie dowiedzieli się, jakie mamy rodzaje chleba oraz
z jakiej mąki zostały zrobione. Uczniowie porównywali ceny pieczywa oraz dokonali degustacji jednego z jego rodzajów. Dzieci dowiedziały się także, że tradycyjne słodycze można zastąpić równie pyszną i zdrową przekąską – ciastkami zbożowymi, których degustacji także dokonali.
Uczniowie odwiedzili także znajdujący się w pobliżu sklep z żywnością ekologiczną. Dowiedzieli się, czym różni się żywność ekologiczna od tej spotykanej, na co dzień w sklepach.Dzieci odkryły, że w sklepie tym można kupić nie tylko żywność ekologiczną, ale także naturalne kosmetyki. Miały także okazję spróbować naturalnego soku z owoców.

5

4

Przy okazji poznawania procesu otrzymywania mąki, uczniowie poszerzyli swoją wiedzę o wiadomości związane z młynem. Uczniowie poznali rodzaje młynów, ich znaczenie w dawnych czasach oraz dzisiaj. Zajmując się tą tematyką poruszyliśmy wątek wykorzystywania siły wody i wiatru. Podczas zajęć uczniowie dowiedzieli się, na czym polegała praca młyna wodnego oraz jak zbudowany jest wiatrak. Uczniowie postanowili wykonać własne wiatraki.

6


 

Trójkąt, prostokąt, koło…z figurami jest wesoło!

12 maja uczniowie klasy I a znaleźli się w świecie figur geometrycznych. Uczniowie mając zamknięte oczy rozpoznawali kształty przedmiotów w klasie.

Wspólnie szukaliśmy sposobu w jaki sposób narysować koło nie mając wokół żadnego przedmiotu o tym kształcie. Uczniowie zastanawiali się czy przy użyciu sznurka, pinezki i ołówka można narysować na kartonie koło. Okazało się, że tak.
Następnie uczniowie segregowali figury biorąc pod uwagę różne cechy (kształt, kolor, wielkość, grubość, ilość boków). Przeliczali ile figur jest w każdej grupie. Porównywali, w której grupie jest więcej figur i o ile.

Kolejnym zadaniem, w którym dzieci wykazały się kreatywnością było ułożenie różnych postaci oraz wykreowanie pojazdów.

1

2

3

4

5

6
Powstawały także konstrukcje przestrzenne.

9 8 7
Innym zadaniem było skonstruowanie figur przy użyciu patyczków lub kredek.

11  10

Uczniowie poszukiwali odpowiedzi na pytania: Jak ułożyć pięć trójkątów mając do dyspozycji 9 kredek? Jak ułożyć pięć kwadratów mając do dyspozycji 12 patyczków? Uczniom klasy IA to się udało.
Figury geometryczne pojawiły się także podczas zajęć plastycznych. Uczniowie ułożone wcześniej z figur – wykonali z kolorowego papieru. Aby móc zrealizować własny pomysł dzieci musiały poszukać w klasie przedmioty, które mają odpowiedni kształt oraz wielkość. Następnie odrysowywały na kolorowym papierze wybrane kształty, wycinały je i realizowały własne pomysły.

14

15

13  12


 

15 kwietnia uczniowie klasy IA zwiedzili Port Lotniczy Ławica. Inspiracją do wycieczki były przeprowadzone wcześniej zajęcia, które dotyczyły podniebnych podróży. Uczniowie zwiedzali terminal pasażerski w części ogólnodostępnej wraz z antresolą i tarasem widokowym.

1

2

Następnie wydano uczniom okazjonalne „karty pokładowe” przy stanowiskach check-in. Dzieci zapoznały się z zasadami obowiązującymi w trakcie kontroli bezpieczeństwa, po czym nastąpiło przejście przez kontrolę bezpieczeństwa do hali odlotów.

3

4

Uczniowie zwiedzali halę odlotów oraz salon Business ExecutiveLounge. Dzieci obejrzały także halę przylotów. Mali wycieczkowicze dowiedzieli się również gdzie mogą się udać, kiedy ich bagaż zaginie.

5

Największą radość sprawiło dzieciom obserwowanie momentu startu samolotu.

6


 

Motyle wielobarwne

W minionym tygodniu tematyką zajęć w klasie IA były motyle. Uczniowie poszerzali swoją wiedzę na temat motyli, o ich trybie życia. Próbowali dostrzec różnicę w wyglądzie oraz trybie życia motyli dziennych oraz nocnych (ciem).

1

Dzieci zainspirowane tematyką motyli przelały swoje pomysły na papier tworząc prace pt. „Motyl z moich marzeń”.

2

3

4

5

6

7

8

W piątek 27 marca odbyła się wycieczka do Palmiarni, w której uczniowie mieli okazję obejrzeć wystawę motyli – eksponatów, a także zobaczyć żywe motyle.

10 11

12

 


 

PomagaMY!

Podczas prezentacji ostatniej swobodnej ekspresji uczniów został doceniony i wybrany tekst o słoniu, który pomagał.

1

Na postawie demokratycznie wybranego tekstu uczniowie budowali kompleks zainteresowań. Pojawiło się wiele pomysłów. Uczniowie wybrali zadania, które najbardziej ich zainteresowały. Jednym z nich było uszycie słonia – misia.

2

3

4

5

I tak powstał klasowy słoń. Uczniowie wyszukiwali informacji i ciekawostek
o życiu słoni, które następnie prezentowali klasie. Powstały także opowiadania o tych zwierzętach. Uczniowie dowiedzieli się czym różni się słoń afrykański od słonia indyjskiego.

6

Powstały także słonie wykonane z plasteliny, a także makieta przedstawiająca słonia i jego miejsce życia.

8

7

Prócz motywu słonia pojawił się także motyw pomagania innym. Uczniowie rozmawiali po co pomagamy, komu i w jaki sposób możemy to uczynić. Dzieci wpadły na pomysł, że mogłyby pomóc zwierzętom ze schroniska, co zainicjowało akcję zbiórki żywności oraz innych rzeczy dla zwierząt. 30 marca br. wybraliśmy się całą klasą do schroniska dla zwierząt na ulicy Bukowskiej. Uczniowie dowiedzieli się na czym polega praca
w schronisku i kim jest wolontariusz, a także kto może nim zostać.
9

10


 

Ślimak

Uczniowie klasy I a wyszukiwali informacji o ślimakach. Powstało wiele ciekawych prac. Wykorzystali również narzędzie programu graficznego do narysowania ślimaka.

Bez tytułu   1

2    3

Podczas zajęć plastycznych uczniowie wykonywali ślimaka z dowolnych materiałów.

4

5

Powstały zarówno projekty płaskie jak i przestrzenne.

6

7


Podsumowanie pracy za I półrocze roku szkolnego 2014/2015


„Jak dobrze nam zdobywać góry…” W minionym tygodniu główną tematyką zajęć w klasie IA były góry. Uczniowie poszerzyli swoją wiedzę na temat polskich gór. Poznały cechy krajobrazu górskiego, kulturę góralską i strój góralski. Podczas jednych z zajęć dzieci poznały legendę o Giewoncie oraz stworzyły górski krajobraz dorysowując do wybranego fragmentu zdjęcia dalszą jego część.
1

Podczas kolejnych zajęć dzieci dowiedziały się z jakich elementów składa się strój góralski (męski i żeński). Następnie podczas pracy z materiałami o różnej fakturze uczniowie mieli zadanie zaprojektować strój góralski własnego pomysłu.

32

Zadanie to bardzo spodobało się dzieciom. Powstawały prace zarówno w formie projektu na kartce jak i w postaci gotowych strojów, które dzieci upinały na sobie.

4

5 67

Uczniowie chcieli w nowatorki sposób przedstawić własny projekt stroju góralskiego. Zawierał on w sobie jednak nutę elementów tradycyjnych, jak chociażby biżuterię góralską – korale.

8


Do kogo należą te kości? Uczniowie klasy IA stali się paleontologami. Podczas zajęć odkrywali co skrywa ziemia, czyje szczątki bądź jakie skamieniałości zostały tam ukryte. Pojawiło się wiele pytań, na które uczniowie poszukiwali odpowiedzi. Czy odnalezione skamieniałości mogły pochodzić z czasów dinozaurów? Do kogo należały zachowane w skałach szczątki organizmów? Jak wyglądało życie dinozaurów i czym się one od siebie różniły. 3

2

1

Wszystkie obserwacje przeprowadzone przez młodych paleontologów zostały zanotowane. Następnie uczniowie stworzyli prace przedstawiające ich ulubionego dinozaura.

4


…bo miś lubi miód!
Uczniowie na podstawie demokratycznie wybranego swobodnego tekstu (obrazek przedstawiający misia) zbudowali kompleks zainteresowań. Razem sformułowali tematy poszukiwań. Stały się nimi: miód, opowiadania o misiach, rodzaje misiów. Na początku wspólnie poszukiwaliśmy informacji na temat rodzajów misiów ( niedźwiedzie brunatne, polarne, ale i misie pluszowe). Dzieci wybierały zadania i szukały odpowiedzi na ich rozwiązanie. Kilkoro z uczniów przyniosło do szkoły miód. Dzieci mogły skosztować, poznać zapach i konsystencję różnych rodzajów miodu. Innym zadaniem, którego podjął się jeden z uczniów było napisanie odpowiadania o misiu. Część uczniów wykonała własny projekt misia.

1  2

3   4

5   7

6

Pozostali uczniowie uczestniczyli w procesie szycia klasowego misia. Pierwszym etapem było zastanowienie się co będzie nam potrzebne do uszycia misia oraz zebranie potrzebnych materiałów. Kiedy wszystko było gotowe nastąpiła wieloetapowa praca. Uczniowie poszukiwali przedmiotów o zróżnicowanej wielkości, kształcie i fakturze oraz odrysowywali je na materiale. Następnie szacowali ile kół będzie potrzebnych, aby uszyć misia oraz czy wystarczy materiału. Gdy koła były wycięte uczniowie zszywali je i wypełniali watą. Gdy były gotowe, przyszywali je do tułowia. Tak oto powstał klasowy pluszowy miś.


Rynek

21 listopada klasa I A wzięła udział w wycieczce na Stary Rynek w Poznaniu. Wyjście było związane z tematem tygodnia. Uczniowie dowiedzieli się czyje podobizny stanowiące element fontanny znajdują się na Ratuszu.

1

2

Dzieci podziwiały i opisywały cechy charakterystyczne dla architektury Poznania, w szczególności kolorowych kamienic znajdujących się wokół Rynku.

3

Szczególnym momentem wycieczki było obejrzenie koziołków poznańskich, które pojawiły się o godzinie 12.00. Dzieci odliczały sekundy, aż wybije godzina 12.00.

4

5


Moja miejscowość Podczas tygodnia, w którym mówiliśmy o Polsce oraz o miejscowości, w której mieszkamy uczniowie klasy I a gromadzili wszelkie informacje na temat historii swojej miejscowości oraz ciekawych miejsc jakie można zobaczyć. Ze zgromadzonych materiałów powstała wystawa klasowa.

1

2

3

Uczniowie wykazali się niezwykłą dociekliwością w poszukiwaniu informacji oraz pomysłowością w formie ich przedstawiania. Powstawały foldery oraz plakaty. Dzieci mogły bliżej poznać swoich kolegów i koleżanki z klasy dzięki informacjom na temat tego, co ciekawego można zobaczyć w ich miejscu zamieszkania.

4

Kreatywność uczniów wyrażała się w różny oryginalny sposób. Jeden z uczniów opisując swoje miejsce zamieszkania przedstawił je w postaci plakatu, na którym oprócz opisów, map oraz oprawy graficznej znalazły się również angielskie nazwy opisywanych miejsc. Przyczyniło się to do poszerzenia słownictwa nie tylko ucznia, który pracował nad plakatem, ale również pozostałych dzieci.

5

Zapisując informacje na tworzonych przez siebie plakatach uczniowie doskonalili także kształtne pismo oraz poprawność ortograficzną.

6

7


W świecie gier

30 października 2014r. w klasie IA obyły się zajęcia dotyczące gier. Uczniowie opowiadali o swoich ulubionych grach. Zwróciliśmy szczególną uwagę na dwa rodzaje gier: grę aktorską oraz grę planszową. Dzieci odgrywały wymyślone scenki wykorzystując lalki pacynki. Następnie naszedł moment tworzenia własnej gry. Dzieci pracowały w parach i grupach trzyosobowych.

Bez tytułu

 

 

1

2

3

Po wykonaniu swoich gier przyszedł czas na ich prezentację. Każda grupa przedstawiała swoją grę na forum klasy oraz omawiała jej reguły.

4

5

6

Pomysłowość uczniów była ogromna. Powstały gry mające formę przestrzenną, które swoim wyglądem zachwyciły oglądających.

7

Punktem kulminacyjnym był moment zabawy. Dzieci grały w przygotowane przez siebie gry, a także w gry innych uczniów.

8


„W moim magicznym domku”

Dnia 22 października 2014r. w klasie IA odbyły się zajęcia dotyczące znaczenia domu w życiu człowieka. Uczniowie po zapoznaniu się z domami z różnych kultur i szerokości geograficznych konstruowali własne budowle wykorzystując: pudła, koce, stoliki i krzesła znajdujące się w klasie. Po wykonaniu budowli dzieci mierzyły budowle z pomocą taśmy mierniczej, szacowały długość oraz przeliczały elementy składowe swoich domów (ilość okien, drzwi, pomieszczeń).

3

2

1

Powstawały domy małe i kameralne, które uczniowie mogli swobodnie przenosić i prezentować. Dzieci budowały także domy duże, złożone z kilku pomieszczeń, do których można było wejść.

7

6

5

4

Po wykonaniu budowli przyszedł czas na dokonanie pomiarów. Uczniowie wcielając się w rolę architektów, współpracując ze sobą, mierzyli wytwory swojej  wyobraźni.

11

10

9

Co ważne, dzieci budowały swoje domy pracując w parach bądź grupach, co sprzyjało zwiększonej integracji i możliwości kształtowania prawidłowej komunikacji między dziećmi oraz umiejętności pójścia na kompromis podczas tworzenia domu. Radość tworzenia była ogromna. Moment zanurzenia się we wnętrzu swojego domu sprawiał dzieciom wiele przyjemności.

13

12

 


Niezwykły gość

16 października 2014r. w klasie I A zostały przeprowadzone zajęcia dotyczące kotów. Uczniowie rozmawiali na temat zabaw z kotem oraz o kocich zwyczajach. Dzieci słuchały i wypowiadały się na temat wiersza Wisławy Szymborskiej pt. „Kot w pustym mieszkaniu”. Omawialiśmy postać kota pojawiającą się w sztuce, w przysłowiach oraz w bajkach. Tego dnia do naszej klasy zawitał wyjątkowy gość – kot o imieniu Niga.

1

Najbardziej wyczekiwanym i sprawiającym wiele radości był moment spotkania uczniów ze zwierzątkiem.

2

3

4

5

 

6


Wizyta w teatrze

17 października 2014 r. klasa I A uczestniczyła w warsztatach plastycznych pt. „Na dworze cesarza, w ogrodzie słowika”. Zajęcia odbyły się w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Warsztaty rozpoczęły się wysłuchaniem historii o cesarzu i słowiku.

1

 

 

 

2

 

Po wysłuchaniu historii uczniowie wykonywani maski słowika według własnego pomysłu. Do ozdobienia szablonu maski wykorzystywali liczne materiały w postaci piór, brokatu, cekinów, kwiatów, farb, bibuły oraz kolorowych wstążek.

3

4

6

7

5

Atmosfera Teatru rozbudzała wyobraźnię dzieci. Uczniowie wcielali się w różne postacie. Gdy na twarzy znajdowała się maska, rozpoczynała się gra aktorska.

8

Maski ptaków były różnorodne. Każda z nich wyrażała indywidualny charakter każdego ucznia.

9

10

Po skończonej pracy wszyscy aktorzy w ptasich maskach upamiętnili efekty swojej pracy na wspólnym zdjęciu. Następnie uczniowie wykonywali indywidualne zdjęcia ze swoimi maskami.

11


W sadzie, lesie, ogrodzie

W dniu 10 października 2014r. w klasie I a zostały przeprowadzone zajęcia dotyczące zwierząt. Tego dnia dzieci poszerzały swoją wiedzę o ciekawostki ze świata zwierząt wykorzystując multimedialne źródła informacji, encyklopedie oraz albumy o zwierzętach. Najbardziej wyczekiwanym i sprawiającym wiele radości był czas kreowania zwierzątek z materiałów przyrodniczych – darów lasu.

Bez tytułu

Dzieci wykazały się niezwykłą kreatywnością podczas tworzenia swoich postaci.

1

2

Po czasie przeznaczonym na akt twórczy nadszedł moment prezentacji efektów swojej pracy. Dzieci chętnie opowiadały o swoich figurkach.

4

5

6

Po zaprezentowaniu swoich figurek, na parapecie klasowym powstała wystawa wszystkich prac. Każdy uczeń mógł podziwiać wytwory kolegów i koleżanek. Żaneta Grzeszkiewicz


Poznajemy świat zmysłami

W dniu 18 września 2014r. zostały przeprowadzone zajęcia dotyczące zmysłów. Jednym z elementów zajęć było malowanie farbami postaci oraz zamieszczenie na rysunku wszystkich narządów zmysłu. Dzieci pracowały w grupach.

1

Uczniowie tworzyli postacie według własnego pomysłu.

2

Podczas zajęć uczniowie poszerzyli swoje słownictwo z języka angielskiego o nazwy narządów zmysłów.

3

Po ukończeniu zadania, uczniowie prezentowali efekty swojej pracy. Wskazywali oraz nazywali narządy zmysłów u swoich postaci.

4