Regulamin procedury zebrań z Rodzicami
Regulamin
Szkolne procedury zebrań z rodzicami i udzielania informacji rodzicom o sytuacji ucznia w szkole
I. W prowadzenie:
- 1. Powyższe procedury określają zasady organizacji zebrań i kontaktów szkoły z rodzicami oraz zadania i obowiązki poszczególnych podmiotów w tym zakresie: rodziców, wychowawcy klasy, nauczycieli, wicedyrektora i dyrektora.
II. Podstawa Prawna:
1. USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59)
2. USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianami.
3. Statut Szkoły Podstawowej.
III. Cele procedur:
- określenie zadań o obowiązków poszczególnych podmiotów szkoły,
- ustalenie zasad komunikacji w relacji rodzice-szkoła,
- systematyczne przekazywanie rodzicom bieżącej, w tym śródrocznej i rocznej informacji o postępach jego dziecka w nauce i zachowaniu,
- systematyczne przekazywanie rodzicom bieżącej informacji na temat postępów ucznia w ramach udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- udzielanie rodzicom wsparcia w zakresie rozpoznawanych problemów dydaktycznych i wychowawczych dziecka,
- zachęcanie rodziców do systematycznego udziału w zebraniach organizowanych na terenie szkoły,
- zachęcenie rodziców do systematycznego informowania o mocnych i słabych stronach pracy szkoły oraz zagrożeniach bezpieczeństwa uczniów,
- otwarcie na wspólne poszukiwanie rozwiązań podnoszących jakość pracy szkoły,
- określenie stałych i zmiennych informacji przekazywanych rodzicom w czasie zebrań ułatwienie prowadzenia ewaluacji w zakresie organizacji zebrań z rodzicami.
IV. Zakres procedury:
- uzyskanie w relacji rodzice –szkoła, informacji o wszechstronnym rozwoju dziecka oraz warunkach domowych i szkolnych dziecka,
- procedura dotyczy nauczycieli, wychowawców, rodziców (prawnych opiekunów) oraz wicedyrektora, dyrektora.
V. Osoby upoważnione do udzielania informacji o dziecku (uczniu):
- 1. Informacji o dziecku mogą udzielać wyłącznie wychowawcy klas, nauczyciele, pedagog, psycholog, wicedyrektor, dyrektor szkoły oraz w sytuacji związanej z udzieleniem pomocy medycznej-pielęgniarka.
VI. Miejsce i systematyka kontaktów z rodzicami:
- 1. Miejscem kontaktów rodziców z wychowawcami klas, nauczycielami poszczególnych przedmiotów, pedagogiem, psychologiem i dyrektorem jest szkoła.
- 2. Dopuszcza się również możliwość indywidualnego kontaktu rodziców ze szkołą na wizycie domowej, czy na wywiadzie rodzinnym,
- 3. Kontakty rodziców z nauczycielami odbywają się według harmonogramu zebrań i konsultacji z rodzicami ujętym corocznie w planie pracy szkoły.
- 4. W uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły może zmienić terminy spotkań.
- 5. Informację z harmonogramem spotkań zamieszcza się na stronie internetowej szkoły.
- 6. Każdego roku organizowane są następujące formy spotkań z rodzicami:
- zebranie ogólne i klasowe na początku roku szkolnego- wrzesień,
- zebranie klasowe w I półroczu – listopad,
- konsultacje klasowe i indywidualne o przewidywanych śródrocznych ocenach z poszczególnych przedmiotów/edukacji oraz przewidywanej ocenie zachowania ucznia – grudzień/styczeń.
- rozmowy trójstronne Rodzic – Uczeń – Nauczyciel – na zakończenie I półrocza – styczeń/luty,
- konsultacje indywidualne – marzec/kwiecień
- zebranie klasowe o przewidywanych rocznych ocenach z poszczególnych przedmiotów/edukacji oraz przewidywanej ocenie zachowania ucznia – do końca maja.
- inne formy spotkań z rodzicami zgodnie z bieżącymi potrzebami np. wychowawcy klasy, rodziców czy uczniów.
- 7. Dyrektor Szkoły przyjmuje rodziców w miarę dyspozycyjności oraz po wcześniejszym uzgodnieniu spotkania.
- 8. Rodzice/opiekunowie uczniów szkoły mają możliwość dodatkowego kontaktu z nauczycielami lub specjalistami w ważnych przypadkach, po uprzednim uzgodnieniu takiego spotkania z nauczycielem. Spotkania takie odbywają się przed lub po zakończonych przez nauczyciela zajęciach.
- 9. Nauczyciele nie udzielają informacji rodzicom/opiekunom o ich dziecku w czasie prowadzonych przez siebie zajęć lekcyjnych (również w czasie pełnienia dyżurów na korytarzu, czy terenie przy szkole).
- 10. Miejscem kontaktów dyrektora, nauczycieli, specjalistów i rodziców na terenie szkoły są:
- gabinet pedagoga i psychologa szkolnego,
- Pokój rodzicielski,
- sale lekcyjne,
- gabinet dyrektora,
- poza tymi miejscami żadne informacje nie mogą być udzielane.
- 11. Wszelkich informacji o dziecku należy udzielać z zachowaniem zasad poufności i dyskrecji, stąd nie należy udzielać żadnych informacji rodzicom w miejscach publicznych, pokoju nauczycielskim w obecności innych nauczycieli/osób.
- 12. Wychowawca klasy powiadamia rodziców/opiekunów poprzez dziennik elektroniczny lub poprzez uczniów najpóźniej na tydzień przed wyznaczonym terminem zebrania/konsultacji podając datę, miejsce i godzinę spotkania.
- 13. Obecność rodzica/opiekuna na zebraniach jest obowiązkowa.
- w razie kolejnych dwóch nieobecności rodziców (prawnych opiekunów), wychowawca klasy wysyła wezwanie pisemne (listownie),
- w przypadku braku zainteresowania rodziców funkcjonowaniem i postępami w nauce ucznia, dyrektor szkoły może poinformować o zaistniałej sytuacji odpowiednie organy, w tym sąd rodziny.
- 14. W sytuacjach uzasadnionych wychowawczo, szkoła wzywa rodziców poza ustalonymi terminami w formie pisemnej lub telefonicznej.
- 15. Wychowawca w nagłych sytuacjach może skontaktować się z rodzicami telefonicznie w innych sytuacjach wzywa rodzica do szkoły za pośrednictwem sekretariatu szkoły w formie pisemnej.
VII. Zadania i obowiązki wychowawcy klasy, dyrektora szkoły, nauczycieli
i rodziców (zawarte są w Statucie Szkoły)
- 1. Wychowawca klasy utrzymuje kontakt z rodzicami w formach:
- zebrań klasowych z rodzicami,
- konsultacji,
- pisemnych informacji o postępach i zachowaniu ucznia,
- indywidualnych spotkań z rodzicami na terenie szkoły, po uprzednim uzgodnieniu terminu,
- konsultacji telefonicznych dokumentowanych w dzienniku lekcyjnym.
- 2. Obowiązkiem wychowawcy klasy w trakcie zebrań klasowych jest zapoznanie
rodziców z następującymi zagadnieniami zgodnie z planem w danym roku szkolnym:
Wrzesień – zebranie na początku roku szkolnego:
Tematyka stała zebrania klasowego:
- Zapoznanie rodziców z przepisami prawa oświatowego, w tym najważniejszymi dokumentami szkolnymi:
- odpowiednio Statutem szkoły podstawowej,
- programem wychowawczo – profilaktycznym szkoły,
- zapoznanie rodziców i uczniów z ZWO (Zasadami Wewnątrzszkolnego Oceniania) i PZO (Przedmiotowymi Zasadami Oceniania), w tym z:
- wymaganiami edukacyjnymi, sposobami sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, zasadami poprawiania ocen klasyfikacyjnych,
- kryteriami ocen zachowania
- zapoznanie rodziców klas VIII szkoły podstawowej z terminami i zasadami egzaminu na zakończenie szkoły podstawowej Zapoznanie z komunikatem dyrektora CKE (Centralnej Komisji Egzaminacyjnej) w Warszawie o sposobie dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty do indywidualnych potrzeb uczniów oraz powiadomienie rodziców o konieczności złożenia stosownego oświadczenia w przypadku rezygnacji z tego dostosowania.
- Poinformowanie rodziców o formach udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej i przyjęcie od rodziców pisemnej zgody na udział ich dziecka w
- Zebranie deklaracji rodziców związanych z nauczaniem religii/ etyki w szkole, wdż, dodatkowego języka
- Zebranie ewentualnych decyzji rodziców o rezygnacji z uczęszczania dziecka na przedmiot wychowanie do życia w rodzinie,
- Zapoznanie z planem wychowawczym wychowawcy klasy,
- Zapoznanie rodziców z propozycjami zajęć pozalekcyjnych,
- Poinformowanie rodziców o zasadach realizacji różnych programów i projektów: np. Program „Szklanka mleka” i „Owoce w szkole”.
- Zebranie informacji o pracy szkoły – ankieta
- Przedstawienie innej tematyki zgodnie z wytycznymi dyrektora szkoły i potrzebami danego zespołu klasowego,
Listopad:– zebranie w pierwszym półroczu:
Tematyka stała zebrania klasowego:
- Zapoznanie rodziców z bieżącymi wynikami uczniów (dydaktyczne, zachowanie. frekwencja) oraz sukcesami uczniów danej klasy – systematyczność oceniania.
- Przeprowadzenie warsztatów dla rodziców zaplanowanych w planie pracy wychowawcy zgodnie z potrzebami danego zespołu klasowego,
- Przypomnienie o najbliższych terminach wynikających z kalendarza szkolnego,
- Przedstawienie innej tematyki zgodnie z wytycznymi dyrektora szkoły i potrzebami danego zespołu klasowego,
Grudzień: – konsultacje klasowe lub indywidualne o przewidywanych śródrocznych ocenach z poszczególnych przedmiotów/edukacji oraz przewidywanej semestralnej ocenie zachowania
Ucznia.
Tematyka stała konsultacji:
- Przedstawienie rodzicom przewidywanych semestralnych ocen z poszczególnych przedmiotów,
- Poinformowanie rodziców o zagrożeniach semestralnymi ocenami niedostatecznymi z przedmiotu/przedmiotów oraz nieodpowiednimi i nagannymi ocenami śródrocznymi zachowania dziecka,
- Przypomnienie rodzicom zasad przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego dla uczniów oraz odwołania od oceny zachowania,
Styczeń/luty– zebranie na zakończenie pierwszego półrocza:
Rozmowy trójstronne „Rodzice – Uczeń – Nauczyciel”
Tematyka:
- Samoocena ucznia – prezentacja osiągnięć.
- Dokładne zapoznanie rodziców z wynikami uczniów (dydaktyczne, zachowanie i frekwencja) oraz sukcesami dydaktyczno – wychowawczymi ucznia danej klasy,
- Poinformowanie rodziców o postępach uczniów w zakresie udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- Przypomnienie o najbliższych terminach wynikających z kalendarza szkolnego w II półroczu (np. terminy egzaminu dl uczniów klasy VIII),
- Zapoznanie/przypomnienie planu pracy wychowawcy klasy na II półrocze.
- Zebranie uwag o pracy szkoły – ankieta
Marzec/kwiecień – konsultacje indywidualne wg potrzeb zgłaszanych przez rodziców oraz zapoznanie rodziców z zasadami, terminami i informacjami dotyczącymi przeprowadzania egzaminu na zakończenie szkoły podstawowej.
Maj – zebranie w II półroczu:
Tematyka stała konsultacji:
- Przedstawienie rodzicom przewidywanych rocznych ocen z poszczególnych przedmiotów.
- Przypomnienie rodzicom zasad przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego i poprawkowego dla uczniów oraz odwołania od oceny zachowania.
- Zapoznanie rodziców z sukcesami uczniów danej klasy,
- Przeprowadzenie warsztatów dla rodziców zaplanowanych w planie pracy wychowawcy zgodnie z potrzebami danego zespołu klasowego,
- Przypomnienie o najbliższych terminach wynikających z kalendarza szkolnego,
- Przedstawienie innej tematyki zgodnie z wytycznymi dyrektora szkoły i potrzebami danego zespołu klasowego.
- 3. Wychowawca klasy prowadzi szkolenia dla rodziców zgodnie z rozpoznanymi potrzebami na podstawie opracowanego planu pracy wychowawcy klasy oraz zgodnie z programem wychowawczo-profilaktycznym szkoły
- 4. Zasady prowadzenia spotkań klasowych:
- a) wychowawca klasy powinien stosować następujące zasady:
- zapoznać rodziców z opracowaną tematyką spotkania,
- omawiać sprawy ogólne i bieżące dotyczące zespołu klasowego i szkoły ze wszystkimi rodzicami,
- sprawy dotyczące bezpośrednio danego ucznia należy omawiać w rozmowie indywidualnej z rodzicami,
- wskazywać rodzicom przede wszystkim poczynione postępy przez ucznia a w przypadku potrzeby uzupełnienia braków – wskazywać sposoby i udzielać rodzicom pomocy ze strony własnej i innych nauczycieli przedmiotu,
- okazywać rodzicom, życzliwość, zrozumienie i troskę o rozwój ich dziecka, w przypadku trudności – udzielać rodzicom wsparcia, a w uzasadnionych przypadkach wskazywać osoby lub instytucje, które mogą udzielić dziecku/rodzinie pomocy,
- w trudnych sytuacjach, przeprowadzać wspólną rozmowę z rodzicami i pedagogiem szkolnym, zaproszonym specjalistą, a w uzasadnionych sytuacjach również dyrektorem szkoły,
- b) za niewłaściwe uważa się:
- przekazywanie i uzyskiwanie informacji o uczniu od nauczycieli poza szkołą np. na ulicy,
- przeszkadzanie nauczycielowi w czasie lekcji w celu uzyskania informacji o uczniu, lub w czasie pełnienia przez niego dyżuru czy innych ważnych czynności służbowych,
- próby uzyskiwania informacji o uczniu w domu rodzinnym lub telefonicznie na prywatny numer nauczyciela bez jego zgody,
- zasięganie informacji o uczniu od osób trzecich np. woźnego, pracowników szkoły, czy nauczycieli, którzy nie prowadzą zajęć z uczniem.
5. Rola rodziców w życiu klasy i szkoły:
- zgłaszanie propozycji do klasowego planu pracy wychowawcy, programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły oraz zmian w Koncepcji Pracy Szkoły,
- wybór trójki klasowej i przedstawiciela do Rady Rodziców,
- rozwiązywanie problemów we współpracy z wychowawcą klasy, nauczycielami i specjalistami,
- współorganizacja imprez klasowych: wycieczki, ognisko, zabawa choinkowa, dzień babci i dziadka, dzień matki, wigilii klasowych oraz innych okolicznościowych spotkań zgodnie z planem pracy wychowawcy i programem wychowawczym szkoły,
- dbanie o wystrój klasy i szkoły,
- nagradzanie rodziców listem pochwalnym za wyniki w nauce i inne wybitne osiągnięcia dziecka, jako forma uhonorowania i motywacji do nauki,
- informowanie szkoły o jej mocnych i słabych stronach, wskazywanie zagrożeń bezpieczeństwa uczniów,
- zgłaszanie pojawiających się potrzeb rodziców w zakresie zapewnienia ich dziecku właściwej opieki, w tym opieki świetlicowej,
- wspieranie szkoły w zakresie podnoszenia jakości jej pracy,
- w trosce o zapewnienie maksimum bezpieczeństwa, opieki i właściwego rozwoju dziecka z chorobą przewlekłą, rodzice zobligowani są do poinformowania szkoły o zaistniałej sytuacji zdrowotnej dziecka,
- 5. W trakcie zebrań klasowych za niewłaściwe uważa się:
- dokonywanie tylko negatywnych ocen zespołu uczniowskiego,
- publiczne czytanie ocen,
- używanie nazwisk przy przykładach negatywnych,
- podważanie hierarchii wartości wyznawanych przez rodziców.
- 6. W przypadku zaplanowanego przez wychowawcę klasy spotkania rodziców z nauczycielami, nauczyciele mają obowiązek wziąć w nim udział.
- 7. Wychowawca klasy korzysta ze wsparcia pedagoga i psychologa szkolnego w czasie przygotowania zebrania, który:
- pomaga zebrać niezbędne informacje o uczniu,
- udziela wsparcia rodzicom uczniów, którzy mają różne kłopoty z nauką, zaburzeniami lub znajdujących się w trudnej sytuacji rodzinnej.
- 8. Dyrektor szkoły realizuje następujące zadania:
- opracowuje corocznie harmonogram spotkań z rodzicami,
- współpracuje z Radą Rodziców zgodnie z zapisami Statutu szkoły,
- udziela wsparcia wychowawcom klas w prowadzeniu systematycznych kontaktów z rodzicami, w szczególności z rodzicami, którzy nie uczestniczą regularnie w zebraniach.
- opracowuje dodatkową tematykę zebrań klasowych wynikającą z bieżących potrzeb szkoły i klasy,
VIII. Uwagi i wnioski związane z pracą szkoły:
1. Wszystkie uwagi i wnioski dotyczące pracy szkoły rodzice kierują kolejno do:
- wychowawcy klasy,
- pedagoga/psychologa
- dyrektora lub wicedyrektora szkoły,
- Rady Pedagogicznej,
- organu prowadzącego szkołę
- organu nadzorującego szkołę
IX. Dokumentowanie zebrań i kontaktów z rodzicami:
- 1. Wychowawca każdorazowo odnotowuje obecność rodziców w dzienniku elektronicznym oraz sporządza listę obecności (na której w wyznaczonym miejscu rodzic składa podpis ) z podaniem daty spotkania, tematyki spotkania.
- 2. Wychowawca klasy, nauczyciel przedmiotu sporządza notatkę, która zawiera informację o terminie, temacie i przebiegu oraz efektach rozmowy indywidualnej w dzienniku elektronicznym, dzienniku pedagoga/psychologa.
- 3. W uzasadnionych przypadkach sporządza się notatkę służbową.
XI. Wprowadzanie zmian w procedurach:
- 1. Zmiany wprowadzane są przez Dyrektora, z zachowaniem zasad ewaluacji szkoły z informacją dla Rady Pedagogicznej. Przy wprowadzaniu zmian uwzględnia się opinię Rady Rodziców.
- 2. W trosce o zapewnienie wysokiej jakości współpracy i rzetelności osoby objęte procedurami zobowiązują się do przestrzegania powyższej procedury.
XII. Postanowienia końcowe.
- 1. Powyższe procedury zostają opublikowane na stronie internetowej szkoły.
Marzena Kędra
Dyrektor PSP Cogito w Poznaniu