TO BYŁ ROK … wytężonej pracy

26 czerwca 2015
logo placówki

Poznań, 26 czerwca 2015 r.

TO BYŁ ROK … wytężonej pracy

Nie można zmusić ziarna do rozwoju i kiełkowania , można jedynie stworzyć warunki zezwalające na to, aby ziarno rozwinęło wszystkie tkwiące w nim możliwości”

                                       Carl Rogers    

Ta myśl towarzyszyła naszej pracy pedagogicznej i kreowała nasze działania. Staramy się tworzyć szkołę niepowtarzalną, a przede wszystkim rozbudzać w uczniach radość wynikającą z uczenia się. Uważamy, że edukacja może być wspaniałą przygodą, kiedy uczy samodzielnego i odpowiedzialnego myślenia, nie tracąc świeżości odkrywania tajemnic świata.

Co działo się podczas roku szkolnego?

Zrealizowaliśmy projekty edukacyjne, które stanowiły dobre uzupełnienie codziennej lekcyjnej rzeczywistości.  Należą do nich:

  • Przyjaciele Cogito –  to spotkania z ludźmi wyjątkowymi, którzy mają pasje i potrafią nimi „zarażać” innych.
  • „Dziecięce konferencje” – przygotowywały je dzieci zgodnie ze swoimi pasjami i zainteresowaniami.
  • Wiosenny Dzień Mózgu – to była fascynująca podróż po zakamarkach ludzkiego mózgu oraz o tym jak odżywianie wpływa na nasz mózg.
  • Weekendowi Reporterzy – dzieci mały szansę podzielenia się swoimi przeżyciami z ostatniego weekendu. W tym celu przygotowują prezentacje, aby pokazać swoim kolegom, co wydarzyło się u nich w czasie wolnym.
  • „Spotkania z Nauką 2015”- ich celem była popularyzacja i upowszechnianie nauki wśród najmłodszych. W roli prowadzących wystąpili Rodzice naszych uczniów.
  • Ferie w Cogito.
  • Ogródki klasowe.

Wytyczaliśmy w szkole ścieżki do rozwijania indywidualnych osiągnięć – zaproponowaliśmy:

  • Naukę poprzez „prowokujące techniki”.
  • Ramy dla budowania przestrzeni „prowokującej do myślenia”.
  • Test badający wielorakie inteligencje oraz indywidualny program pracy dla każdego ucznia.
  • Udział w projekcie Mały Medyk – Polska Akademia Dzieci w Uniwersytecie Medycznym im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, w którym wzięło udział 16 uczniów.
  • Kanony, których celem jest rozwijanie zdolności i zainteresowań oraz poszerzanie wiedzy, kształcenie umiejętności i oddziaływanie wychowawcze.
  • Festiwal „Pokaż talent” w ramach, którego odbyło się 5 konkursów międzyklasowych.
  • W klasie II realizację  innowacji pedagogicznej inspirowanej pedagogiką C. Freineta.

45 uczniów otrzymało świadectwo z wyróżnieniem.

Dla uczniów, którzy wymagali dodatkowej pomocy zorganizowane były zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze i logopedyczne. Każdy nauczyciel w ramach pracy prowadził również zajęcia SOS.

Zrealizowaliśmy multidyscyplinarne projekty, o tematyce łączącej zainteresowania związane z szeroko pojętą kulturą, sztuką, edukacją, historią i nowymi technologiami. Należą do nich:

  • Gazety klasowe  wydane przez klasy I.
  • Spektakl teatralny – wg autorskiego scenariusza napisanego przez dzieci o Super bohaterach.
  • Narady klasowe – podczas, których rozmawiano i rozwiązywano ważne dziecięce  problemy.
  • Posiłkowanie się mobilnymi aplikacjami edukacyjnymi z wykorzystaniem tabletów.
  • Wizyty w Centrum Stomatologii Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, gdzie wszyscy mogli zobaczyć dawne urządzenia i przyrządy, jakich używali kiedyś dentyści i inni lekarze oraz osobiście doświadczyć jak działa sprzęt, który używany jest dzisiaj podczas badań stomatologicznych.
  • Akcja „Ratujmy świat z Cogito”.
  • Dzień Dziecka.
  • Jak wygląda szkoła nocą?
  • Święto Rodziny.
  • Wycieczki dydaktyczne – których celem było poznanie najbliższego środowiska  oraz spotkania ze sztuką i filmem (razem 38).

W ramach zadania „Cogito dla innych” zrealizowaliśmy zadania:

  • „Przykład dajmy i sami czytajmy”. W myśl idei bookcrossingu, powstała skromna biblioteczka dla dorosłych, gdzie każdy za symboliczną złotówkę mógł wybrać sobie dowolną książkę.
  • W grudniu gościliśmy nauczycieli z całej Polski na konferencji „Urzeczywistnianie demokracji w życiu szkoły”.
  • W maju 34 studentów z Uniwersytetu Adama Mickiewicza odbywało u nas praktyki pedagogiczne.

Nasza szkoła współpracuje z Polskim Stowarzyszeniem Animatorów Pedagogiki           Freineta i z Uniwersytetem Adama Mickiewicza.

Rada Rodziców była naszym partnerem, bardzo cieszymy się z podejmowanych inicjatyw. Jestem przekonana, że osobiste zaangażowanie przyniesie korzyści wszystkim dzieciom. Za tą współpracę serdecznie dziękuję.

* * *

Działania, które podejmowaliśmy na różnych płaszczyznach są świadomym wyborem, podyktowanym rzetelną wiedzą pedagogiczną, a także wiernością przyjętemu systemowi wartości.

Wszyscy oczekują, i słuszne, wciąż tego samego ciepła, komfortu, tolerancji, a gotowość współpracy ze strony rodziców dodaje skrzydeł każdemu nauczycielowi.

Chcemy, by nasza szkoła stawała się coraz nowocześniejsza, coraz bardziej przyjazna i skuteczna. Skuteczna, to znaczy zapewniająca możliwie najlepsze efekty, osiągane przez każde dziecko na miarę jego osobistych zdolności, możliwości, talentów.

Również cieszy nas fakt, że jesteśmy szkołą, która wzbudza zainteresowane wśród kadry naukowej wyższych uczelni, studentów kierunków pedagogicznych, którzy przyjeżdżają i przeprowadzają wywiady, wykonują zdjęcia, aby wykorzystać je w swoich pracach dyplomowych. Te liczne dowody zainteresowania motywują nas do coraz lepszej pracy.

Dziękuję Państwu za ten pracowity, mijający rok szkolny. Jestem wdzięczna za wsparcie i wysiłek włożony w rozwój naszej szkoły. Dziękuję Radzicom za zaangażowanie w nasze szkolne życie. Uczniom za ich wysiłek, pomysłowość i szczerość. Dziękuję nauczycielom za ich troskę, oddanie i poświęcenie.

Z poważaniem
Dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej Cogito
Marzena Kędra