Serwis ten wykorzystuje pliki cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie. Pliki będą umieszczane na Państwa urządzeniu. W każdy momencie mogą Państwo zmienić ustawienia Państwa przeglądarki. Korzystanie z niniejszej witryny oznacza akceptację postanowień zawartych w Polityce prywatności
   ZAMKNIJ

Tak uczymy

Szkoła przyjazna dla Sprawiedliwego Handlu

Dziewczyny ze Spółdzielni Uczniowskiej oraz przedstawiciele Samorządu i Skrzydlaków byli dziś w sklepie fundacji Pangea, która zajmuje się promowaniem idei fair trade. Dzieci wzięły udział w warsztatach o sprawiedliwym handlu, poznały historie swoich rówieśników z całego świata i miały szansę spróbować fair tradowej czekolady. Tym samym otwieramy na całego starania o uzyskanie tytułu szkoły przyjaznej dla sprawiedliwego handlu. Pierwsze informacje oraz produkty będzie można zdobyć podczas Jarmarku Mikołajkowego na stoisku Spółdzielni! 🙂


Korzenie i skrzydła

„Są dwie trwałe rzeczy, które możemy dać w spadku naszym dzieciom: pierwsze to korzenie, drugie – to skrzydła”.

  1. Hodding Carter

W ostatnim czasie w naszej szkole odbywały się dni tematyczne, których tematem przewodnim były korzenie i skrzydła.

Dzieci poszukiwały swych korzeni i talentów tworząc drzewa genealogiczne. Drzewa były trochę nietypowe, ponieważ przy członkach rodziny dzieci zapisywały talenty konkretnych osób. W tym czasie mogły zastanawiać się, jakie one posiadają talenty i po kim je odziedziczyli.

Poza tym uczniowie tworzyli drzewa genealogiczne wybitnych postaci. Klasy pierwsze zajmowały się podróżnikami i odkrywcami. Klasy drugie mogły wybierać spośród biologów, chemików i fizyków. Klasy trzecie wybierały słynnych Poznaniaków. Klasy czwarte mogły przedstawić polskich literatów. Natomiast klasa piąta zgłębiała biografię wybranych, wybitnych sportowców.

Podczas poszukiwań informacji i twórczej pracy był czas na rozmowy o naszych korzeniach, o świadomości pochodzenia i o tym, co daje nam siłę w życiu. Ważnym wątkiem było dzielenie się talentami i pomaganie innym. Uczniowie otrzymali małe książeczki, w których mogli zaznaczyć, komu pomogli. Warto zastanawiać się, co robimy z naszymi talentami i jak je wykorzystujemy.


Pierwsza dziecięca debata w Cogito

W szkole Cogito uczenie traktujemy, jako doświadczanie. Dzieci rozwijają się wtedy, gdy mogą doświadczać rzeczywistości i konsekwencji własnych działań – bez tych doświadczeń nie nauczą się przekuwać wiedzy na działanie. Dlatego zaproponowaliśmy naszym uczniom przygotowanie debat na tematy, które są dla nich ważne i interesujące.

Pierwszą debatę przygotowali uczniowie z klasy 2 c, podczas której próbowali odpowiedzieć na pytanie: Czy Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy jest potrzebna? Przygotowując się do niej gromadzili informacje o WOŚP oraz przeprowadzali ankietę wśród uczniów naszej szkoły i przechodniów. Efekty były imponujące.



Wiosenne doświadczenia poszukujące

Pierwszaki z 1 c wybrały z fiszką poszukującą się na poszukiwania wiosny! Oprócz kwiatów, pąków i ciepłego wiatru szukaliśmy też tajemniczego hiacynta, który tego dnia pojawił się w naszej klasie. Hiacynt, bo to był dzień poznawania litery H. Doszliśmy aż na targowisko, gdzie sprawdziliśmy ceny najpopularniejszych wiosennych kwiatów i kupiliśmy kilka hiacyntów, żeby ozdobiły naszą salę.


Grywalizacja rewelacja! Praca w małych zespołach  ubrana w fabularną grę – to jest recepta na sukces. Uczniowie z 1C nawet nie zauważyli, że pomiędzy kolejnymi etapami gry i szaleńczym poszukiwaniem haseł ukryły się całkiem „szkolne” zadania. Pisanie, czytanie i liczenie, jakoś tak szybciej wchodzi do głowy, wtedy kiedy nawet nie zauważamy że się uczymy. Zabawa była świetna, dlatego z pewnością powtórzymy rozgrywkę nie raz.

1 2


Na ulicy RZ, w Miasteczku  Ortograficznym,

stoją domy kolorowe i magiczne.

W domach oznaczonych literami  B, P, D, G, CH, J, W, T(y)

mieszkają liczne, kłopotliwe WY-RA-ZY!

Uczniowie z klasy 2a – zwani Odkrywcami,

wybudowali też słynny BLOK Z WYJĄTKAMI.

Miasteczko Ortograficzne będzie rozkwitać,

jeśli chcesz możesz do nas zawitać.
cogito


Podróże palcem po mapie…

W ostatnim czasie w klasie III a odbyliśmy podróż dookoła Ziemi. Uczniowie poszukiwali mórz oraz organizmów w nich żyjących. Tworzyli rysunki i opisy, w których uzasadniali, dlaczego wybrali właśnie ten organizm. Poruszana tematyka zbiegła się z tematyką kompleksu dotyczącego Włoch. Dzieci poszukiwały informacji na temat zabytków oraz przygotowały zdrowy włoski poczęstunek.  Zwycięski swobodny tekst dotyczący przygód orzecha wraz z narysowanym bohaterem.

Bez tytułu

„Orzeszek” Mani wreszcie udało się uspokoić psy. Więcej zrobił orzeszek, na którego kapnęła kropla magicznego płynu. Kiedy we Włoszech było już spokojniej, orzeszek wyprowadził się z Włoch. Miał orzechowe przygody. Poleciał na słodką planetę. Tam skosztował cukrowego drzewka i go zemdliło. Potem poleciał na planetę luster i spuchła mu głowa. Gdy był na planecie orzechów położył się spać.


Dzieci uczą się od siebie nawzajem

Podczas pracy indywidualnej Frankie – uczeń klasy 2a – opisał historię prosiąt, które uciekając przed policją wywołały owocową wojnę. Dzieci zainspirowane tekstem postanowiły stworzyć kompleks zainteresowań dotyczący wojska, owoców, prosiaków oraz przyjaźni między człowiekiem a zwierzęciem. Uczniowie wykonali plakaty, przynieśli rekwizyty, przygotowali sałatkę owocową oraz gościli Pawła – ucznia klasy 3a – który opowiedział co nieco o wojsku i pokazał własną kolekcję wojennego sprzętu. Oto dowód na to, że starsi uczniowie mogą mieć duży wpływ na edukację młodszych. Dziękujemy!

1 2


Kosmiczny lapbook

Dla uczniów z klasy 3b kompleks zainteresowań był okazją do wykonania lapbooków na temat kosmosu. Każdy uczeń zaprojektował swoją okładkę. Wewnątrz lapbooka znalazł się ruchomy Układ Słoneczny, który przedstawiał ruch obiegowy Ziemi. Wykonaliśmy zadania związane z latami świetlnymi, omówiliśmy warunki potrzebne do pojawienia się życia na Ziemi. Stworzyliśmy książeczki z historią, jak powstało dzieło „O obrotach sfer niebieskich” autorstwa M. Kopernika oraz o dawnych teoriach na temat kształtu Ziemi. We własnoręcznie wykonanej kopercie ukryliśmy karty do gry w „planetarną wojnę”, dzięki której ćwiczyliśmy zapamiętywanie nazw planet. To był nasz pierwszy, ale na pewno nie ostatni lapbook!
lapbook


Kochane czworonogi

Tematem ostatniego kompleksu zainteresowań w klasie III a był pies. Uczniowie poszukiwali informacji o rasach psów, tworzyli plakaty oraz prezentacje multimedialne. Dzieci poznały budowę psa oraz dowiedziały się jakie cechy wyróżniają poszczególne rasy. Powstały maski psa. W klasie III a gościł także pies jednego z uczniów – Jana Morkowskiego, który opowiedział jak zajmuje się swoim pupilem.
pies pies1 pies2 pies3 pies4

 


Mrówki

Muzeum uzbrojenia Chłopcy z klasy 2c szczególnie interesują się tematyką wojenną oraz militariami. Dziewczynki pomyślały, że stworzą chłopcom okazję do poszerzenia ich wiadomości poprzez zorganizowanie wycieczki do Muzeum Uzbrojenia na  Poznańskiej Cytadeli. Muzeum dysponuje wieloma eksponatami, które wzbudziły duże zainteresowanie. Jednakże warto wybrać się do muzeum z innego powodu – by posłuchać opowieści o bitwie o Poznań.

1 2 3 4 5


Mózg

Uczniowie klasy 3 c dowiedzieli się, że całym naszym organizmem steruje mózg. Okazało się, że to dzięki naszej pracy i zadaniom jakie wybieramy nasz mózg się rozwija. Wspólnie wykonywaliśmy gimnastykę mózgu – łamigłówki i ćwiczenia na koncentrację i uwagę. Dzieci dowiedziały się co pomaga im się lepiej skupić i w jaki sposób najlepiej się uczyć. Podzieliliśmy się na grupy, a następnie jedna grupa uczyła drugą o poszczególnych funkcjach lewej i prawej półkuli mózgu. To czego się dowiedzieliśmy mogliśmy przedstawić w postaci przestrzennego modelu mózgu.

Bez tytułu


Doświadczenia poszukujące

Klasa 1 c wybrała się nad Rusałkę w celu obserwowania pierwszych oznak nadchodzącej jesieni. Uczniowie z niezwykłym zaangażowaniem rozwiązywali fiszkę poszukującą i bawili się na świeżym powietrzu, korzystając ze słonecznej pogody.

rusalka


Muzyka ludowa w Wielkopolsce!

Na lekcji muzyki w klasie 4 w rolę nauczycieli wcielili się Janek i Jakub. Chłopcy omówili muzykę ludową w Wielkopolsce. Zaprezentowali strój szamotulski, nauczyli nas przyśpiewki, a nawet tańca ludowego! Bracia porozumiewali się z klasą gwarą poznańską, co wywołało wiele radości na twarzach uczniów. Gratulujemy odwagi i pasji!

Untitled


Ogórek zielony ma garniturek…

W minionym tygodniu uczniowie klasy III a znaleźli się w krainie ogórków. Stało się to, po wyborze tekstu swobodnego dotyczącego ogórka, na podstawie, którego uczniowie zbudowali kompleks zainteresowań.Uczniowie przygotowywali dania z ogórkiem, które stanowiły zarazem zdrowe drugie śniadanie. Uczniowie przedstawili przepisy wykonania dań.
Powstały komiksy o ogórku w oparciu o wybrany swobodny tekst bądź wykreowane przez wyobraźnię uczniów. W oparciu o komiks Tymka został nagrany film, który wszyscy uczniowie wspólnie obejrzeli.
Dzieci szyły także maskotki w kształcie ogórka, a także poszukiwały informacji kiedy, siejemy ogórki.

1 2 3 4 5


Biwak

W klasie 2b odbyły się zajęcia inspirowane swobodnym tekstem Ali. Propozycją uczniów podczas tworzenia kompleksu zainteresowań było przyniesienie namiotów i rozbicie obozowiska. Tego dnia dzieci stworzyły przedstawienie związane ze swobodnym tekstem, zobaczyły jak wygląda strój harcerski oraz śpiewały biwakowe piosenki.

biwak


Leon Zawodowiec

Klasie I a upał nie straszny, bo przecież zajęcia mogą odbywać się na dworze. Przy okazji poznawania literki część zajęć poprowadził Leon. Chłopiec najpierw zaproponował przebieg zajęć, a następnie kontrolował, sprawdzał i skrzętnie notował efekty pracy swoich kolegów.

Zobaczymy kto będzie następny!

leon 


Tolerancja – wspólna sprawa

Lidia Fatimah jest w połowie Polką i Jemenką. Opowiadała o swojej drugiej ojczyźnie – Jemenie, w którym wychował się jej tata. Pokazała, gdzie Jemen się znajduje, miejsce, gdzie tata mieszkał w dzieciństwie. Mówiła o ubiorze dzieci i osób dorosłych w dniu codziennym i podczas świąt. Przedstawiła świat zwierząt i roślin. Na koniec poznaliśmy znaczenie imion arabskich Lidki i jej rodzeństwa (Fatimah, Ayman i Aisha) oraz wszyscy zostali poczęstowani chlebem arabskim.

1

2

3


Pasje i zainteresowania na angielskim

Dzieci miały za zadanie przygotować wykład o swoim hobby wplatając angielskie słowa. Bruno z Ic opowiedział o Titanicu, Marcin z Ic o budowie miecza świetlnego ze Star Wars, a Franek z Ia o superbohaterach. Poza tym próbowaliśmy rozmawiać po angielsku o ekologii jako pasji, ćwiczeniach, tańcu, sporcie i wielu innych zainteresowaniach. To nie koniec, szykują się następne ciekawostki.

2


W angielskim stylu

Klasa 2b zakończyła realizację zadań z kompleksu zainteresowań o Wielkiej Brytanii. Aby poznać niektóre zwyczaje Brytyjczyków zorganizowaliśmy angielskie śniadanie. Rodzice dostarczyli produkty oraz potrzebne sprzęty, dzięki czemu mogliśmy zjeść tosty z jajkiem sadzonym, boczkiem i fasolą. Porównaliśmy nasze typowe śniadanie do tego przygotowanego na potrzeby kompleksu. Wykonaliśmy prace plastyczne na dużym formacie, które teraz ozdabiają naszą klasę. Poznaliśmy ciekawostki na temat Wielkiej Brytanii, wybrane zabytki oraz kluby piłkarskie. Zdobyliśmy kilka informacji na temat historii londyńskiego metra i rodziny królewskiej. Sprawdziliśmy również położenie Wielkiej Brytanii na mapie.

1


Zakupy

Klasa 3 zrealizowała kompleks zainteresowań pt. Zakupy. Głównym zadaniem dzieci było zorganizowanie od podstaw mini-sklepiku. Najpierw poprzez pracę grup zajmujących się opisem firmy, analizą finansową, czy reklamą powstał skrócony biznesplan, następnie zgodnie z planem klasa udała się na zakupy po potrzebne produkty po to, by w finalnym momencie zorganizować sklepik. Zainteresowanie było ogromne, a więc wielu uczniów wzbogaciło swoje drugie śniadanie o coś pysznego, a uczniowie klasy 3 wzbogacili swoją wiedzę i zdobyli nowe doświadczenia.

1


W świecie zapachów…

Uczniowie uczęszczający na kanon doświadczenia i eksperymenty wykonywali własne perfumy i balsamy do ciała. Zanim to się stało, dzieci dowiedziały się jak tworzy się perfumy, jakie miasto jest kolebką perfumiarstwa oraz kim jest „nos”. Uczniowie próbowali samodzielnie rozpoznać zapachy.

Po takim przygotowaniu, przyszedł czas na działanie. Dzieci zgodnie z podanymi wskazówkami wykonywały swoje kosmetyki. Uczniowie współpracowali ze sobą.
W laboratorium jeszcze długo po zakończonych zajęciach unosiły się piękne zapachy.

4

3


Uwaga wybuch wulkanu!

Na kanonie doświadczenia i eksperymenty wybuchły kolorowe wulkany! Jak to się stało? Uczniowie wykonali doświadczenie, dzięki, któremu każde z dzieci otrzymało własny kolorowy wulkan. Doświadczenie to poprzedziła prezentacja budowy wulkanu i omówienie jego elementów oraz prezentacja mapy z rozmieszczeniem wulkanów na całym świecie.

2

1


W Cogito rozwijamy talenty

Na kanonie „Zespół muzyczny”  dzieci powiększają swoje kompetencje muzyczne. Do tej pory dużo śpiewaliśmy, a na ostatnich zajęciach zmierzyliśmy się z instrumentacją. Na zakończenie zajęć graliśmy w muzyczne gry. Dzieci naśladowały odgłosy zwierząt, grały na instrumentach, tańczyły salse i sambe.

1


KANON doświadczenia i eksperymenty

Podczas kanonu doświadczenia i eksperymenty dzieci dowiedziały się, co to takiego są skamieniałości. Poznały te, które żył miliony lat temu. Kolejnym zadaniem było stworzenie z masy solnej, własnych skamieniałości poprzez odciskanie muszli, ramienionogów i amonitów. Kiedy masa solna wyschła dzieci pomalowały swoje skamieniałości, następnie zebrały się w kręgu i opowiedziały wymyśloną przez siebie historię jak to jego skamieniałość powstała.

1


Zaczarowana lampa

Podczas kanonu doświadczenia i eksperymenty dzieci wykorzystując różnicę gęstości wody oraz oleju, dodając barwnik i tabletki musujące stworzyły zaczarowaną lampę. Kiedy lampa była gotowa dzieci przeszły do laboratorium – ciemni i z użyciem latarki podświetlili cylindry z substancjami. Efekt był niesamowity.

5


Uczymy się od siebie

Klasa 1a uczyła się o zwierzętach żyjących na wsi – „zbudowaliśmy” naszą angielską farmę. 1 c uczyła się o roślinach – dzieci nauczyły się nazw części drzew i kwiatów oraz czego potrzebują rośliny do życia. Na kolejnych zajęciach odbyły się prezentacje – dzieci z 1a opowiedziały 1c o zwierzętach, a z 1c o roślinach.

3

4


Sprawność zdobyta

Jan i Jakub postanowili zdobyć swoją pierwszą klasową sprawność – SUPER GEOGRAF. Nauczyli się ponad 20 stolic, umieją wskazać i nazwać wszystkie kontynenty, oceany, sąsiadów Polski, a na koniec przedstawili prezentacje multimedialne na temat wybranych krajów. Jan opowiedział wszystko, co najważniejsze i najciekawsze o Polsce, natomiast Kuba przedstawił Mongolię. Dzięki chłopcom, uczniowie mogli dowiedzieć się wielu ciekawych i nietypowych informacji geograficznych. Pierwsza sprawność zdobyta.

2


W sklepie

Klasy 2b i 2c wybrały się podczas zajęć języka angielskiego do pobliskiego sklepu z warzywami oraz sklepu spożywczego. Zadaniem uczniów było zaznaczenie na kartach pracy produktów związanych z jedzeniem.

Dziękujemy pracownikom sklepów za pomoc.

Bez tytułu


Tęczowe mleko

8 marca podczas kanonu doświadczenia i eksperymenty badaliśmy napięcie powierzchniowe różnych substancji. Jedną z nich było mleko. Najpierw uczniowie rozkruszali kolorową kredę na powierzchnię mleka.

3

1

2

Następnie dodali tajemniczy żółty płyn, który spowodował taki oto efekt.

Rozkruszona kreda rozsunęła się na boki. Kształty, które powstały w ten sposób zachwyciły uczniów. Tajemniczą substancją okazał się płyn do mycia naczyń.


Uwaga wybuch wulkanu!

10 marca na kanonie doświadczenia i eksperymenty wybuchły kolorowe wulkany! Jak to się stało? Uczniowie wykonali doświadczenie, dzięki, któremu każde z dzieci otrzymało własny kolorowy wulkan. Doświadczenie to poprzedziła prezentacja budowy wulkanu i omówienie jego elementów oraz prezentacja mapy z rozmieszczeniem wulkanów na całym świecie.

2

1


Jak nauczyć się wydawać pieniądze „z głową” i nie paść ofiarą oszustwa podczas zakupów?

To proste! Poprzez rozsądną zakupową przygodę. Przekonali się o tym uczniowie z  klasy 1a, którzy zabawili się w producentów, klientów i sprzedawców oraz wykreowali własne sklepy: z zabawkami, ze słodyczami, z owocami i lodziarnię. Początkowo dzieci stworzyły produkty do sprzedaży, ustaliły cenę oraz swoją rolę w całym przedsięwzięciu i… rozpoczęły zabawę! Nauczyły się dokonywać obliczeń pieniężnych – wpłacanie i wydawanie reszty, przypomniały sobie również zwroty grzecznościowe, jakich używa się w sklepie. Nieopodal sklepów wybudowany został bank, który udzielał pożyczek tym osobom, które przeczytały wskazany przez dyrektora placówki tekst – oj, klientów nie brakowało. To była świetna zabawa a czas upłynął wyjątkowo szybko!

4


Bananowy kompleks zainteresowań

W ostatnim czasie uczniowie z klasy 2b pogłębiali swoją wiedzę na temat bardzo lubianych owoców – bananów. Wszystko za sprawą zwycięskiego swobodnego tekstu Adama, pt. „Minionkowa podróż”.

Z tej okazji mama Leona upiekła dla nas smaczne i zdrowe ciasto bananowe.

W szkolnej stołówce odbyły się zajęcia kulinarne. Przygotowywaliśmy koktajl bananowy oraz degustowaliśmy banany w polewie czekoladowej. Wykonywaliśmy fiszki poszukujące, dzięki którym wiemy jak wygląda bananowiec, w jakich częściach świata występują banany, jakie posiadają wartości odżywcze i jak się je uprawia. Dowiedzieliśmy się o istnieniu czerwonych bananów, a także malowaliśmy postaci bajowych Minionków.

3


Od swobodnego rysunku do robotów

„Swobodny rysunek Emila – ucznia klasy 1a – pod tytułem „Roboty” zainspirował dzieci do stworzenia własnych robotów. Szybko podjęliśmy się realizacji pomysłu, dzięki czemu eko-cudeńka można podziwiać na naszej klasowej wystawie.”

2

1


Muzyka przez struny płynąca   

Uczniowie klasy 2 a na zajęciach muzycznych poznali budowę gitary oraz zapoznali się z jej rodzajami. Dzieci mogły obejrzeć instrumenty, porównać je pod względem podanych cech. Uczniowie wysłuchali także odtworzonych utworów Fryderyka Chopina wykonanych na gitarze elektrycznej i basowej.

Bez tytułu Bez tytułu1 Bez tytułu2

Uczniowie mieli także przyjemność posłuchać gry na gitarze w wykonaniu ucznia klasy III.

Bez tytułu3


W krainie baniek mydlanych

Podczas ostatniego spotkania kanonu – doświadczenia i eksperymenty uczniowie badali właściwości gliceryny. Na początku dzieci dowiedziały się czym jest gliceryna i w skład jakich produktów wchodzi. Następnie rozpoczęliśmy nasze doświadczenie.

Bez tytułu

Po wymieszaniu wszystkich substratów nadszedł czas próby. Efekty jakie uzyskaliśmy sprawiły, że na ustach uczniów pojawił się uśmiech.

Bez tytułu2 Bez tytułu1


Kreatywnie

Na zajęciach świetlicowych postanowiliśmy zrobić użytek z niedopitego mleka. W kubeczkach dzieci rozwodniły barwniki spożywcze, chwyciły rurki i wzięły się do pracy. W mleku powstawały prawdziwe dzieła sztuki. Dzieci zaobserwowały również jak płyn do mycia naczyń odpycha od siebie cząsteczki farby przy okazji tworząc piękne efekty.

Bez tytułu


Biała koszulka

Na zajęciach świetlicowych dzieci dostały białe koszulki. Zadanie było proste: weźcie kredki, flamastry i do dzieła. Wszystkie dzieci od razu wiedziały, co mają malować, bo wiedziały, jakie wzory chciałyby mieć na swoich koszulkach. Niektóre kierowały się swoimi zainteresowaniami, inne zainspirowane były zbliżającymi się Walentynkami. Wystarczy odrobina dziecięcej fantazji by z banalnych rzeczy stworzyć coś niebanalnego.

2

1


Zawód paleontolog

W klasie 1 c w tym tygodniu dzieci rozmawiają o dinozaurach. Uczniowie szukają informacji na ich temat, czytają książki, oglądają filmy. Pojawiło się też pytanie: skąd wiemy o ich istnieniu? Aby ułatwić dzieciom odpowiedź na pytanie zabawiliśmy się w paleontologów, specjalistów badających życie na Ziemi w minionych epokach geologicznych na podstawie szczątków organizmów żyjących niegdyś na jej powierzchni.

Zawód paleontolog


Matematyczne stacje
Na początku dzieci otrzymały wytyczne dotyczące ułożenia ławek i krzeseł w klasie. W ten sposób powstały trzy ważne stacje – bank, sklep i zakład zegarmistrzowski. Dzieci losowały gdzie będą pracować, a w drugiej rundzie zabawy zamieniały się w klientów, którzy mogli korzystać ze wszystkich punktów usługowych. Na początku wszyscy ustawili się w kolejce do banku, gdzie należało wypłacić pieniądze. Do banku można było również wpłacić swoje pieniądze lub wziąć kredyt, pamiętając oczywiście o tym, że należy go potem spłacić. Przed rozpoczęciem pracy w sklepie i zakładzie zegarmistrzowskim dzieci musiały wycenić poszczególne towary i ustalić ceny danych usług. W sklepie można było nabyć różne akcesoria papiernicze, kolorowe karteczki, łamigłówki ale również przepisy kucharskie. W zakładzie zegarmistrzowskim praca polegała na przygotowaniu tarcz zegarów, którym brakowało wskazówek i cyfr.


„Angażowanie – Umożliwianie – Umacnianie”

W dniach 15 – 16 stycznia tego roku w szkole Cogito odbyła się ogólnopolska konferencja zorganizowana przez Centrum Edukacji dla Przyszłości i Polskie Stowarzyszenie Animatorów Pedagogiki Freineta, wzięło w niej udział 120 nauczycieli oraz rodzice z Cogito.

Bardzo się cieszymy, że nasze zaproszenie przyjęły dr Marzena Żylińska i Elżbieta Tołwińska – Królikowska. W pierwszym dniu konferencji odbyły się dwa wykłady. Oba były niezwykle ciekawe i oba wywołały wiele emocji i dyskusji.

W swoim wykładzie „Uwierzyć w siebie. Jak w praktyce wykorzystać wiedzę o mózgu?” M. Żylińska podkreśliła, że bez odpowiednio dobrych relacji między nauczycielami i uczniami nie ma motywacji do nauki. To oznacza, że dobre relacje są fundamentem dla efektywnej nauki. Nasz gość stwierdził również, że „Komu szkoda czasu na budowanie relacji, bo jest skoncentrowany na realizacji programu, ten nie rozumie natury procesu uczenia się i nigdy nie będzie efektywnym nauczycielem”.

W drugim wykładzie „Szkoła poza szkołą” E. Tołwińska – Królikowska przedstawiła cele, działania i efekty realizacji zajęć poza szkolną ławką z uwzględnieniem specyfiki środowiska edukacyjnego i związane z tym aktywne i atrakcyjne formy uczenia się. Wykład był niezwykle inspirujący, a nauczyciele z pewnością wypróbują przedstawione pomysły.

Następnego dnia odbyły się warsztaty w czterech grupach tematycznych. Pierwszy prowadziła dr Marzena Żylińska o tym „Jak zaczynać zajęcia, żeby wykorzystywać ciekawość dzieci?”. Drugi nauczycielki ze szkoły Cogito wspólnie z uczniami przedstawili wybrane przykłady z realizacji autorskiego programu „Badacze w działaniu”. Program opiera się ona na szeroko pojętej swobodzie i aktywności dzieci w zakresie planowania zadań edukacyjnych, ich doboru, organizowania zajęć nie tylko w klasie i dla całej klasy, ale i własnych działań w szkole i poza nią. Natomiast K. Piwko zaproponowała nauczycielom tworzenie „Zimowych bajek opowiadanych zmysłami i ruchem”. Czwarty warsztat prowadziły W. Górska-Wolniewicz i M. Borowiak-Dostatnia dotyczył on zastosowania nowych technologii wraz z propozycją stworzenia „Narzędziownika nauczyciela XXI”.

Myślimy, że spotkanie w szkole Cogito będzie inspiracją dla wszystkich uczestników konferencji do poszukiwania nowej drogi w kierunku kształcenia dzieci i młodzieży w XXI wieku. Zachęcamy do poszukiwań i działań zmieniających polską szkołę!

1

 

2

3

4


Światło chemiczne

Na zajęciach Laboratorium Światła dowiedzieliśmy się czy światło może być w płynie, czym jest światło chemiczne i jak można je wykorzystać. Na koniec dzieci wykonały świecące słoiki.
1
2

Świetlica różowa

Dzieci przekonały się, że zawód krawcowej wcale nie jest łatwy. Każdy miał okazję zmierzyć się z igła, nitką i kolorowymi materiałami podczas szycia pacynek. Każdy stworzył swojego przyjaciela. Zabawa spodobała się nawet rodzicom, którzy dołączyli do swoich dzieci.

1

Wycieczka do Wielkopolskiego Muzeum Wojskowego

18 listopada uczniowie klasy 2 a zwiedzili Wielkopolskie Muzeum Wojskowe w Poznaniu.
1
Dzieci dowiedziały się jak wyglądały stroje wojskowe na przestrzeni lat oraz czym się różniły różne rodzaje broni palnej. Uczniowie porównywali wygląd zbroi. Obejrzeliśmy także miniaturową wystawę przedstawiającą przebieg bitwy pod Grunwaldem.
2 3


Lekcja w Lasku Marcelińskim

Wiedza na temat lasu i jego tajemnic jest ogromna, ale nic tak nie pomaga zgłębić jej tajników jak samodzielne odkrywanie. Uczniowie klasy II c zamienili się w odkrywców lasu i korzystając z przygotowanych wcześniej fiszek poszukujących wykonali wiele ciekawych zadań. Pierwszym zadaniem było ustalenie poszczególnych warstw lasu, następnie uczniowie pracowali w małych zespołach, za6znaczali i zapisywali, co udało im się odkryć.
7
8

Ortograficzne pranie
Na jeden dzień sala klasy II c zmieniła się w pralnię. Była to bardzo nietypowa pralnia, ponieważ zrobiliśmy w niej „ortograficzne pranie”. Po wyjęciu z pralki wszystkich koszulek, okazało się, że poszczególne ubrania mają ze sobą wiele wspólnego. W ten oto sposób dzieci same doszły do tego, że „rz” wymienia się na „r”.
5


 

„Matematyczna kuchnia”
Podczas zajęć uczniowie z klasy 1a budowali wagę z wieszaków i foliowych torebek oraz porównywali ciężar poszczególnych owoców na stworzonej wadze. Po skończonej matematycznej zabawie dzieci zamieniły się w szefów kuchni i wspólnie przygotowywały sałatkę owocową, którą ostatecznie z apetytem skonsumowały.
4321


Moje talenty – czym jest talent?

Dzieci rozmawiały o swoich talentach, nazywały je. Następnie nauczycielka zaproponowała dzieciom, aby zgodnie ze swoimi talentami przygotowały zajęcia dla swoich kolegów i koleżanek, w których przejmą rolę nauczyciela – tematem przewodnim była literka „s”. Uczniowie, którzy się zgłosili musieli wykonać plakaty zachęcające pozostałych uczniów do udziału w ich warsztatach. Każde dziecko zapisało się na wybrany warsztat i w nim uczestniczyło. Po zakończeniu pracy każda grupa zaprezentowała jej efekty.

3

2

1


 

Ewcia i Łatka
30 października klasę II a odwiedziły dwie świnki morskie – Ewcia i Łatka. Oba zwierzątka należą do jednego z uczniów. Jan Morkowski opowiedział dzieciom jak to się stało, że świnki morskie są pod jego opieką. Przedstawił, czym żywią się jego pupile i jak wygląda opieka nad nimi. Zwrócił uwagę na to, jak należy zachowywać się wobec tych zwierząt, szczególnie gdy chce się je pogłaskać. Jan poruszył także temat opieki nad zwierzętami podczas wakacji. Powiedział również, że mimo zaplanowanych wyjazdów, nie należy pozostawiać zwierząt bez opieki. Wskazał, jak on zapewnił opiekę swoim zwierzętom.
1


Świat pod lupą – podsumowanie zajęć
W piątek 30 października 2015 podsumowaliśmy zajęcia interdyscyplinarne „Świat pod lupą”. W październiku tematem przewodnim zajęć były drzewa i krzewy. Uczniowie każdej klasy zaprezentowali wytwory swojej pracy.
Klasa 1 a opowiedziała o wykonanych przez siebie herbacianych arcydziełach. Każde miało inny zapach.
1
Klasa 1 b oraz klasa 1 c zaprezentowały różne rzeczy wykonane z drewna. Były to zarówno prace płaskie jak i prace przestrzenne.
2
3
Klasa 2 a przygotowała konkurs – jaka to herbata? Uczniowie wykorzystali swoje zmysły, aby odgadnąć jaki gatunek herbaty znajdował się w ich szklance. Zaprezentowane zostały również drzewa genealogiczne wykonane przez uczniów tej klasy.
4
Klasa 2 b przygotowała wystawę prac, które przedstawiały różne motywy malowane farbą na drewnie. Uczniowie opowiadali o różnicach malowania na drewnie i na papierze.
5
Klasa 2 c opowiedziała o swojej wyprawie do lasu oraz przedstawiła makietę drzewa i jego mieszkańców. Zaprezentowane zostały także przedmioty wykonane z drewna.
6
Klasa 3 zaprezentowała drzewa genealogiczne swoich rodzin, które zostały namalowane gąbką.
7
Po prezentacji przygotowanej przez uczniów nastąpiło spotkanie z gośćmi. Dziadek i ojciec jednej z uczennic klasy 2 a (Oliwii Bąkowskiej) są stolarzami. Opowiedzieli oni o pracy stolarza, zaprezentowali narzędzia jakie wykorzystują, a także przedstawili wiele ciekawostek na temat drzew.Po krótkiej prezentacji nadszedł czas na działania. Uczniowie wraz z pomocą naszych gości zbudowali karmnik dla ptaków. Uczniowie chętnie pracowali wykorzystując różne narzędzia i sprzęty.
8
9
10


 Pomidor

Uczniom klasy 2 a najbardziej spodobał się swobodny tekst dotyczący zupy pomidorowej autorstwa Gabrieli Mrowińskiej. Uczniowie stworzyli kompleks zainteresowań dotyczący pomidora. To właśnie z pomidorem związane były wszystkie działania dzieci.
1
234
Część z nich szyła poduszki w kształcie pomidora. Poduszki różniły się kształtem i wielkością. Uczniowie przygotowywali preparaty oraz obserwowali liść pomidora pod mikroskopem.
6
7
Inną aktywnością związaną z kompleksem było zrobienie kanapek z pomidorem, a także przygotowanie, prezentacja i degustacja różnych rodzajów pomidorów oraz soku pomidorowego.
8
9
10
11
12
Uczniowie naszej klasy także sadzili pomidory. Ciekawe tylko, co z tego wyrośnie…? 🙂
13


Światowa akcja Postcrossingu

Uczniowie klasy trzeciej przystąpili dzisiaj do światowej akcji Postcrossing, czyli wysyłamy kartki pocztowe i czekamy aż ktoś przyśle do nas. Na pierwszy ogień poszły Białoruś, Niemcy, Wielka Brytania, Rosja i Stany Zjednoczone. Kartki wysłane, pozostaje czekać.
7
6
5
4
3
2
1


Cisza i hałas W  klasie II a zapadła zarówno cisza, jak i powstał hałas. Jak to się stało?Uczniowie poszukiwali odpowiedzi na pytania: „Co to jest cisza?”, „Jakie znamy źródła hałasu?”
1
Przestawiali także w formie plastycznej ciszę i hałas. Po wykonaniu prac nastąpiła ich prezentacja.2
3
4
5
6
7
8
Zak napisał również wiersz o hałasie. „O hałasie w szałasie” Dziadek chrapie, piesek sapie, a ja wciąż nie mogę zasnąć. Mucha bzyczy, dzidzia ryczy, a ja wciąż nie mogę zasnąć. Z sufitu kapie, a ja wciąż się drapię. Uczniowie sprawdzali także jakie właściwości ma materiał, który wykorzystali do swoich prac (papier), ale także filc i karton. Sprawdzali:

  1. Który fragment danego tworzywa (każdy tej samej wielkości) jako pierwszy/ostatni spadnie na ziemię?
  2. Na ile części da się złożyć każdy z fragmentów?
  3. Które tworzywo utrzyma się na powierzchni wody, a które najszybciej nasiąknie wodą?

12

9

10

11


Archiwum 2014/2015