Klasa II

Dziecięce konferencje

Konferencje w klasie drugiej zdecydowanie zdominowały wykłady na temat zwierząt. Okazało się, że mamy wielu specjalistów w tej dziedzinie. Zuzia wraz z siostrą opowiedziały wszystko, co najciekawsze na temat kotów, a nawet przyniosły swojego kotka do prezentacji. Nie zabrakło również wykładu na temat psów przygotowanego przez Paulinę i Wiktorię. Tutaj również udało nam się poobserwować żywego pieska, którego specjalnie przyprowadziła Mama Pauliny. Adrian i Wiktor zaprezentowali nam najciekawszych przedstawicieli środowiska wodnego, od prehistorycznego megalodona, po najpiękniejsze rybki akwariowe. Tobiasz z kolei pokazał nam reprezentanta gekonów – gekona lamparciego. Niektórzy uczestnicy konferencji pierwszy raz w życiu mieli okazję dotknąć żywej jaszczurki.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

 

Pozostałe konferencje były również niezwykle ciekawe. Kuba, który zatytułował swój wykład mianem najbardziej śmierdzącej konferencji, opowiedział mnóstwo ciekawostek na temat kupy. Zdziwionych min uczestników nie było końca. Janek ze swoim tematem wyszedł poza naszą planetę, ponieważ przedstawił kilka ciekawych teorii na temat tego czy kosmici rzeczywiście istnieją, czy są to tylko opowieści. Antek z Aleksem natomiast poprowadzili konferencję na temat swojej największej pasji, czyli o piłce nożnej. Wiele ciekawych informacji zostało wzbogacone pokazem bardzo imponującej kolekcji piłkarskich strojów, kart i innych eksponatów.

10

11

12

13

 


 

Klasa druga z wizytą w Starym Zoo

Zoo może i stare, ale pełne nowych przeżyć. Dzieci miały okazję nakarmić piranie, obserwować surykatki polujące na swój obiad, a także musiały się wspiąć na wyżyny swoich umiejętności współpracy podczas zabaw terenowych z mapą po to, aby w końcu móc skorzystać z uroków parku linowego.

6

5

3

2

1

 


 

Ślimak, ślimak, pokaż rogi…

Rogi, jedna noga, oczy poza głową… nie, to nie jest kosmita. To dobrze wszystkim znany ślimak, a uczniowie klasy 2 stali się niemal specjalistami w tej dziedzinie. Każdy najpierw samodzielnie starał się zgłębić temat, zapoznając się z różnymi tekstami związanymi oczywiście ze ślimakami i ich specyfiką po to, by następnie niczym prawdziwi eksperci zaprezentować wykład na ich temat przed klasą, a także stworzyć kolorową dokumentację tego, co wiemy. Nie obyło się również bez ekspresowej wycieczki do Francji, gdzie uczniowie tworzyli przepisy na najróżniejsze potrawy oczywiście ze ślimaków. Z pewnością teraz niejeden drugoklasista zaskoczy nas kilkoma ciekawostkami na temat tych jednonożnych stworzeń, a póki co czekamy z niecierpliwością na ślimaki, które zapoczątkują naszą szkolną hodowlę.

Bez tytułu

1

2

3

4

5

6

7


Konichiwa!

Uczniowie klasy 2 dobrnęli do końca tematu związanego ze wschodnimi sztukami walki, który był oczywiście efektem tekstu swobodnego napisanego przez jednego z chłopców. W przeciągu dwóch tygodni dzieci m. in. miały okazję poznać kilka chińskich zwrotów, poznały legendę o 12 chińskich znakach zodiaku, uczyły się pisać niektóre chińskie wyrazy, dowiedziały się jak wygląda japoński mundurek szkolny, a co najważniejsze uczestniczyły w lekcjach sztuk walki. Odwiedziliśmy Akademię Judo, w której dzieci wzięły udział w przygotowanej dla nich lekcji tej japońskiej sztuki, a także odwiedził nas gość, trener aikido, który nie tylko opowiedział o istocie tego sportu, ale też pokazał kilka podstawowych ćwiczeń. Dzieci z wielkim zaangażowaniem podeszły do obu „treningów” dyskutując na ich temat jeszcze długo po samych zajęciach.

DSC_0147 DSC_0148 IMG_20150505_091146 IMG_20150505_093650 IMG_20150505_093853 IMG_20150505_093804 DSC_0156 DSC_0161 DSC_0168 DSC_0174


„Kartofel”

Uczniowie klasy II, realizując kompleks zainteresowań oparty na tekście swobodnym pt. „Kartofel” wzięli udział w zajęciach technicznych łączących wszystko, co można zrobić z ziemniakiem. Powstały ziemniaczane pieczątki, które następnie zostały szybko przetestowane, zrodziły się pomysły rzeźbiarskie, a także kulinarne – dzieci własnoręcznie, od podstaw wykonały sałatkę jarzynową. Warto zaznaczyć, że wszystkie aktywności z danych zajęć były zainicjowane przez samych uczniów. Podali oni pomysły po to, aby każdy mógł wybrać najbardziej odpowiadające mu zadanie.

1     2

3    4

5    6


W Ogrodzie Botanicznym

Dnia 16 marca 2015 r., uczniowie klasy II wybrali się do Ogrodu Botanicznego na warsztaty pt. „Mały ogrodnik”. Po tym jak poznali najbardziej istotne informacje dotyczące sadzenia roślin – od kształtu doniczki, po rodzaje podłoża – każdy samodzielnie, od podstaw sadził swoją roślinkę. Po warsztatach dzieci miały okazję przejść się po kilku pomieszczeniach szklarniowych i poznać kilka wyjątkowych roślin. Zobaczyliśmy m. in. całą wystawę mięsożernych, oplątwę która nie ma korzeni i wygląda jak długie włosy, a także roślinę, która nigdy nie zrzuca uschniętych liści. Okaz, który widzieliśmy miał liście uschnięte od ok. 40 lat.

Oto efekty pracy dzieci, czyli posadzone kwiaty rojnika.

Bez tytułu


Z Cudaczkiem

Uczniowie klasy II przeczytali książkę pt. „Cudaczek – Wyśmiewaczek” autorstwa J. Duszyńskiej. Jest to niezwykle pouczająca książka, dzięki czemu w trakcie zajęć, dzieci miały okazję zastanowić się nad różnymi zachowaniami, nad ich konsekwencjami i tym jak są odbierane przez innych – kolegów, rodziców, nauczycieli. Dzieci zainspirowane lekturą zabrały się do nauki szycia. Niektórzy mieli już okazję pracować igłą i nitką, dla innych był to pierwszy raz, jednak efekty prac były w każdym przypadku satysfakcjonujące – powstały kolorowe i unikatowe postaci Cudaczka.

1

2

3

4

5

6


Światło i cień

Nie wszystko jest jasne, nawet gdy lekcje dotyczą światła. Dlatego właśnie na zajęciach związanych ze światłem i nieodłącznym mu cieniem, uczniowie klasy drugiej wzięli sprawę w swoje ręce (dosłownie).
W grupach badawczych omawiali m.in. czym jest zjawisko cienia i w jaki sposób może ono być praktycznie wykorzystane.
Prowadzili również badania dotyczące przepuszczalności światła przez różne materiały, bo – jak się okazało – nie wszystko co stanie na drodze światła może stworzyć cień.

Bez tytułu

1

Punktem kulminacyjnym badań była krótka prezentacja przez klasą, połączona z próbami opisania zjawiska zaćmienia słońca.

2 3 4 5


Kosmiczna podróż

Na zajęciach uczniowie klasy II puścili wodze swojej wyobraźni i wspólnie wyruszyliśmy w kosmiczną podróż na nieznane dotąd planety: Ulandię i Ówenię. W podróż zabieraliśmy tylko to, co w nas najlepsze, dlatego najpierw dzieci przygotowywały gwiazdozbiór swoich zalet, a następnie w skupieniu rozszyfrowywały tajną informację dotyczącą celu kosmicznego lotu.

1

Gdy każda załoga wylądowała już na jednej z dwóch planet, rozpoczęły się eksploracje. Dzieci, niczym kosmiczni badacze, musiały dowiedzieć się jak mają na imię mieszkańcy planety, jakie uprawiają zawody, jak wyglądają, jakie hodują rośliny i zwierzęta, a także co jedzą. Trzeba jednak było pamiętać o tym, że wszystko co jest związane z planetą Ówenią, zawiera w sobie „ó”, natomiast na Ulandii każda nazwa posiada „u”. Kosmiczna podróż zamieniła się zatem w wielkie poszukiwania w słownikach ortograficznych.

2

3

Poszukiwania okazały się bardzo owocne, bowiem dowiedzieliśmy się na przykład, że na Ówenii mieszkańcy mają żółte, trójkątne głowy, na śniadanie jedzą parówki, na obiad rosół, co więcej często zalewa ich powódź. Z kolei na Ulandii wszyscy ubierają się w bluzki, jedzą truskawki i bułki, hodują kury i koguty oraz jeżdżą autami po ulicach.

4

5

6

7


 

TVC2 zaprasza

Dnia 19 listopada 2014 r. w klasie II odbyły się zajęcia dotyczące tego, jak powinniśmy się zachowywać w kontaktach z obcymi ludźmi. Po zapoznaniu się z krótkimi tekstami, nasza sala zamieniła się w studio telewizyjne TVC 2 (Telewizja Cogito kl. 2), a dzieci w grupach pracowały nad stworzeniem programów do czterech tematów:

Dlaczego nie powinniśmy otwierać obcym drzwi?

Dlaczego nie powinniśmy brać od obcych prezentów?

Dlaczego nie wolno podawać obcym swojego adresu?

Dlaczego nie należy wsiadać z obcymi ludźmi do samochodu?

1

2

Bez tytułu

Po tym, jak każda z grup przygotowała swój „telewizor”, a także opracowała plan reportażu, nastąpiła prezentacja. W każdym programie, po zapowiedzi dziennikarza, następował wywiad z policjantem.

3

4

5

6

7

8

Znalazło się również miejsce dla scenek zgodnych z tematem, mających pokazać właściwe zachowanie w kontakcie z osoba obcą.

9

Praca nad stworzeniem własnych programów telewizyjnych sprawiła dzieciom ogromną przyjemność, dając jednocześnie możliwość do współpracy i wymiany pomysłami. Po skończonych zajęciach, dzieci chętnie pozowały do zdjęć w ekranach TVC2.

10

11